گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

سازمان ملل متحد از افزایش تلفات غیرنظامیان در افغانستان خبر داد

سازمان ملل متحد اعلام کرد که شمار کشته و زخمی‌شدگان غیرنظامی در افغانستان در شش ماه نخست سال جاری میلادی، نسبت به زمان مشابه از سال ۲۰۰۹ به بالاترین سطح خود رسیده است.

دفتر هیئت کمک سازمان ملل در افغانستان، یوناما، در گزارشی نوشته که مجموع این آمار در شش ماه به ۵۱۶۶ نفر می‌رسد که ۱۶۰۱ نفر آن‌ها کشته و بقیه زخمی شده‌اند.

اگر چه تعداد کشته شدگان شش ماه نخست امسال نسبت به شش ماه مشابه آن در سال ۲۰۱۵ ( ۱۶۱۵ نفر) و ۲۰۱۴ (۱۶۸۶ نفر) کمتر است، ولی تعداد زخمیان با رقم ۳۵۶۵ نفر بیشتر از هر سال دیگر است.

تعداد کشته‌شدگان در شش ماه نخست سال ۲۰۰۹ به ۱۰۵۲ و شمار زخمیان به ۱۴۴۰ نفر رسیده بوده که بیانگر سطح پایین خشونت در شش سال پیش در مقایسه با سال جاری است.

براساس گزارش یوناما، از آغاز سال ۲۰۰۹ تا ۳۰ ژوئن امسال ۲۲،۹۴۱ غیرنظامی کشته و ۴۰،۹۹۳ غیرنظامی دیگر زخمی شده‌اند.

سازمان ملل در گزارش تازه خود نوشته که کشته شده‌های خشونت‌های شش ماه نخست امسال شامل ۳۸۸ کودک و ۱۳۰ زن هم می‌شود. براساس این گزارش، شمار کودکان زخمی هم قابل توجه است: ۱،۱۲۱ کودک.

تادامیچی یاماموتو فرستاده ویژه دبیر کل سازمان ملل در افغانستان گفته که این گزارش بیانگر ناکامی طرف‌های درگیر جنگ در پابندی به تعهد خود در راستای تامین امنیت جان غیرنظامیان در منازعه است.

رئیس یوناما تاکید کرده که انتشار این گزارش باید درخواستی باشد از جناح‌های درگیر جنگ برای کاهش تلفات غیرنظامیان، کسانی که هنگام عبادت، آوردن آب و درمان در بیمارستان‌ها کشته و زخمی می‌شوند.

زید رعد حسین رئیس کمیساریای عالی سازمان ملل در امور حقوق بشر گفته که آمار تلفات غیرنظامیان در شش ماه نخست سال جاری میلادی در جنگ افغانستان "هشداردهنده و شرم‌آور" است.

او از طرف‌های درگیر جنگ در افغانستان خواسته که از هدف قرار دادن عمدی غیرنظامیان توسط سلاح‌های سنگین در محلات غیرنظامی خودداری کنند و مصونیت عاملان تلفات غیرنظامیان باید پایان یابد.

گزارش سازمان ملل همچنین افزوده که درگیری‌های زمینی هنوز هم عامل بیشترین تعداد تلفات غیرنظامیان است و به دنبال آن، حملات پیچیده انتحاری و بمبگذاری‌های کنارجاده‌ای باعث تلفات غیرنظامیان می‌شوند.

یوناما در گزارش خود نوشته که ۸۵ درصد کودکان قربانی خشونت‌ها در بمبگذاری‌های کنارجاده‌ای و انفجار مواد منفجر نشده قربانی شده‌اند.

دفتر سیاسی سازمان ملل همچنین معتقد است که هدف قرار دادن زنان در ملاء عام، استفاده از کودکان در درگیری‌های مسلحانه، خشونت جنسی علیه دختران و پسران و حمله به محلات آموزشی و درمانی، از موارد جدی نقض حقوق بشر است.

در این گزارش همچنین بر نیاز تحقیقی آزاد، بی‌طرف و موثر در مورد بمباران بیمارستان پزشکان بدون مرز در شهر قندوز در شمال افغانستان تاکید شده است.

این بیمارستان پاییز سال گذشته هنگام حمله به مواضع طالبان در عملیات بازپسگیری این شهر از سوی نیروهای هوایی آمریکا هدف حمله قرار گرفت و ۴۲ نفر کشته شدند.

بی بی سی