گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

نگرانی ها ازبدترشدن وضعیت اطفال روی سرک درغرب کشور

مسئولان ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات وضعیت اطفال روی سرک در این ولایت را نگران کننده عنوان نموده و از افزایش  امار این اطفال خبر می دهند.

به گفته ی این مسئولان شمار اطفال روی سرک در شهر هرات نزدیک به 9 هزار تن رسیده است درحالیکه این رقم درسال 2011 به هفت هزارتن میرسید.


نعیم صابر آمر بخش تامینات ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات می گوید:فقر اقتصادی،افزایش بی جاشده های داخلی و بی سوادی فامیل ها باعث شده تا شمار اطفال روی سرک در این ولایت روز به روز افزایش یابد.

وی با ابراز نگرانی از بد تر شدن وضعیت اطفال روی سرک در ولایت هرات می گوید که درسال جاری برخی از نهاد های بین المللی نیز کمک های شان را برای این اطفال در این ولایت محدود نموده اند که این خود شمار اطفال روی سرک را افزایش خواهد داد.


در همین حال عبدالقادر رحیمی رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر در حوزه ی غرب کشور وضعیت اطفال روی سرک را نگران کننده می داند و از بی توجه ایی حکومت سخن می زند.

او می افزاید: شماری از اطفال روی سرک در ولایت هرات مصروف کار بوده و برخی هم دست به گدایی می زنند که این اطفال از حقوق اولیه خود هم بی بهره می باشند.


وی تاکید دارد که نهاد های حمایت از طفال در ولایت هرات پروژه های کوتاه مدت را روی دست می گیرند که این کارکرد شان تاثیر آنچنانی بر وضعیت اطفال آسیب پذیر در این ولایت نداشته است.


ادریس صدیقی مسئول نهاددیدبان شفافیت در حوزه ی غرب کشور می گوید:نبود برنامه های بنیادی بخاطر بهبود وضعیت اطفال روی سرک یکی از دلایل زیاد بودن این اطفال می باشد.

وی هشدار می دهد اگر حکومت در قبال اطفال روی سرک بی تفاوت باشد در اینده این اطفال دست به کار های خلاف زده و مشکلات بزرگی را در جامعه به وجود می آورند.


گفته می شود بیشتر اطفال روی سرک زیر سن 14 سال بوده و دست به کار های شاقه می زنند.

سید واسع سعیدی مسئول دفتر واسا در هرات میگوید: کم توجه ایی دولت یکی از دلایل اصلی بد تر شدن وضعیت اطفال در کشور می باشد.

او می افزاید:طی چند سال اخیر حکومت برنامه های اساسی را برای بهتر شدن وضعیت اطفال در کشور نداشته و این امر سبب شده تا روز به روز وضعیت اطفال در کشور بدتر شود.


در حالی از بد تر شدن وضعیت اطفال روی سرک در ولایت هرات سخن زده می شود که همواره مسئولان امور بر عملی شدن برنامه های موثر بخاطر بهتر شدن وضعیت اطفال کشور سخن زده اند.

گزارشی از معروف عطایی 

 

 

 

آغاز کار بازسازی و داغ گیری جاده های شهر هرات

مسئولان اداری شاروالی هرات از آغازکار باز سازی و داغ گیری جاده های شهر هرات خبر می دهند .

این مسئولان می گویند بودجه که برای آسفالت و داغ گیری جاده های هرات در نظرگرفته شده است نزدیک به300 ملیون افغانی می باشد که به تازگی به دسترس این اداره قرار گرفته است.


عبدالاحد فقیریار مدیر مالی و اداری شاروالی هرات می گوید: از مجموع بودجه ی اختصاصی این اداره 26 ملیون آن در راستای بازسازی و داغ گیری جاده های این ولایت در نظر گرفته شده که کار آن شروع شده است.

او می گوید: طبق پلان این اداره در سال جاری 15 کیلومتر جاده در هرات جدیدا آسفالت می شود که تا چند روز دیگر روند آسفالت جاده های هرات آغاز می گردد.


به گفته ی وی: شرکت هرات غوربند که مسئولیت آسفالت بخشی جاده های هرات را در سال گذشته بدوش داشته کار آسفالت نزدیک به 5 کیلومتر جاده از سال قبل را نظر به مناسب نبودن اوضاع جوی تکمیل نکرده که در سال جاری تکمیل می گردد.


مسئولان شاروالی هرات  همچنان بر بازسازی بلوار ها و زیبا سازی این شهر تاکید دارند.

در همین حال احسان الله حیات سخنگوی والی هرات می گوید:جاده هاییکه در شهر هرات نیاز به آسفالت دارند زیاد است اما طبق تصامیم صورت گرفته جاده هایی که قرار است در سال جاری از سوی شاروالی هرات آسفالت شود اولویت بندی گردیده است.

وی تاکید دارد که برای کنترول کیفیت کار آسفالت جاده ها از سوی نهاد های مختلف به صورت جدی نظارت صورت می گیرد.


در نظر نگرفتن کیفت کارآسفالت جاده های شهر هرات در چند سال اخیر یکی از دلایل اصلی تخریب زود هنگام جاده های این ولایت گفته می شود.

شهروندان هرات بر این باورند تا زمانیکه در راستای کیفیت کار آُسفالت جاده های هرات دقت لازم در نظر گرفته نشود همواره شاهد تخریب زود هنگام جاده های تازه ساخت در هرات خواهیم بود.


هر چند عدم کیفیت کار اسفالت جاده های شهر هرات همواره  شکایات مردم را در قبال داشته است اما اینبار مسئولان شاروالی هرات برکیفت کار اسفالت جاده  های داخل شهری این ولایت تاکید دارند.

گزارشی از معروف عطایی 

نگرانی ها از تیزاب پاشی بالای دختران مکتب درهرات

شماری ازمردم ؛آگاهان امورونماینده های مردم درشورای ولایتی بنابه آنچه تیزاب پاشی بصورت شاگردان مکتب درولایت هرات میخوانند به شدت اظهارنگرانی نموده میگویند ادامه این روند احتمال دارد برخی فامیل هارا مجبورسازد تا ازرفتن اولادهای شان به مکتب صرف نظرنمایند.


صبح روز شنبه دو تن از شاگردان دختر لیسه مهری هروی  شهر هرات هنگامی که از خانه خود به سمت مکتب میرفتند، از سوی  افراد ناشناس بصورت شان تیزاب پاشی شد.

درهمین حال شماری از شاگردان مکاتب در شهر هرات از بی توجه ایی مقامات در چنین مواردی سخن زده می گویند اگر جلو چنین مواردی گرفته نشود درآینده حضور دختران در مکاتب این ولایت کمتر خواهد شد.


از سویی هم عزیزالرحمن سروری سرپرست معارف ولایت هرات از بهبود وضعیت صحیاین شاگردان سخن می زند و می گوید:که عاملان این قضیه از سوی نیرو های امنیتی بازداشت شده اند.


هرچند مسئولان ریاست معارف ولایت هرات از بازداشت عاملان این رویداد سخن می زنند اما مسئولان امنیتی ولایت هرات از این موضوع اظهار بی اطلاعی می کنند.

عبدالروف احمدی سخنگوی پولیس هرات می گوید: تا کنون عاملان این قضیه دستگیر نشده  اما تحقیقات در این رابطه جریان دارد.


لیسه ی مهری هروی یکی از مکاتب بزرگ دخترانه در مرکز شهر هرات می باشد و هزاران شاگرد دختر در آن آموزش می بینند.

توریالی طاهری معاون شورای ولایتی هرات می گوید: این رویداد انگیزه سیاسی ندارد و احتمال میرود خصومت های شخصی عامل این کارباشد.


این در حالیست که سه سال قبل 8 تن از شاگردان یک مکتب دخترانه در این ولایت به اثر پاشیدن تیزاب به سر و صورت شان دچار جراحت شده بودند.

گزارشی از معروف عطایی

افزایش بیماران روانی در ولایت هرات

مسئولان اداره صحت روانی ولایت هرات می گویند: مراجعین و دریافت کننده گان خدمات روان درمانی در این ولایت نسبت به سال گذشته حدود 50 فیصد افزایش یافته است.


این مسئولان می افزایند روزانه به طور اوسط 40 تن به این بخش مراجعه می کنند و از این مجموع 14 تن شان دچار بیمار های روانی بوده و در این مرکز بستری می گردند.

داکتر عبدالقدر محمدی متخصص اداره صحت روانی ولایت هرات تاکید دارد که امار افراد مبتلا به بیماری های روانی در این ولایت رو به افزایش است.


به گفته ی وی : در سه ماه سال قبل  1425 تن خدمات سرپایی دریافت نمودند و 1253 تن هم  در این مرکز بستری شدند که این امار در سه ماه امسال به 2924 واقعه سراپایی و 1501 واقعه بستری افزایش یافته است.

بنا بر اظهارات وی: بیشترین افرادی که دچار بیماری های روانی می شوند زنان هستند.


فقر و بیکاری ،مشکلات خانوادگی و جنگ های داخلی از عناصر مهمی بیان می شود که در راستای افزایش مبتلایان روانی نقش بارزی داشته است.


غلام محمد دانش آمر شفاخانه های صحت عامه ولایت هرات می گوید:نسبت به آمار های وزارات صحت عامه در حال حاضر 60 تا 70 فیصد مردم کشور دچار مشکلات روانی می باشند که 50 فیصد این بیماران را اطفال تشکیل می دهد.

او هرچند از شمار اطفال مبتلا به بیماری های روانی در ولایت هرات امار نمی دهد اما تاکید دارد که شمار اطفال مبتلا به اخلالات روانی در هرات و به ویژه در خانواده هایی که مشکلات فامیلی دارند زیاد است.


با این حال مسئولان در ریاست هلال احمر ولایت هرات از کمبود جای برای نگهداری افراد مبتلا به اختلالات روانی در دارلمجانین این ولایت سخن می زنند.

احمد الله افضلی امر عملیاتی هلال احمر درولایت هرات می گوید:در حال حاضر 25تن در بخش زنان و 220 تن در بخش مردان در دارلمجانین این ولایت نگهداری و تداوی می گردند اما نبود جای کافی یکی از مشکلات این نهاد می باشد.


وی می افزاید:همه ساله شماری از این افراد تداوی و به ولایات شان منتقل می گردند چنانچه از اغاز سال جاری 12 تن از این افراد تداوی وصحت یاب شدند.


از سویی هم سید عظیم کبرزانی عضو شورای ولایتی هرات از بی توجه ایی دولت در این زمینه سخن زده  فقر و بیکاری و نا امنی  را عامل اصلی افزایش امار مبتلایان به مشکلات روانی در کشور عنوان می کند.


جنگ های سه دهه گذشته یکی از عمده موارد افزایش شمار بیماران روانی در کشور عنوان می شود و شماری بر این باورند اگر به جنگ های داخلی نقطه پایان گذاشته نشود در اینده شمار افراد مبتلا به اختلالات روانی در کشور چند برابر خواهد شد.


گزارشی از معروف عطایی