گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

کرک پاکی کار شاقه،با مزد ناچیز برای زنان

 عدم توجه دولت در زمینه ی فعالیت های زیر بنایی به منظور اشغال زایی سبب شده تا امروزه هزاران تن از اتباع کشور بیکار باشند.

در این میان شماری از زنان نیز با توجه به نداشتن نان آور در خانواده های شان و نبود کار های مناسب دست به کار شاقه می زنند که در برخی موارد انجام همین کارها سبب مرگ برخی ها شده است.

کرک پاکی یکی از کار های شاقه برای زنان میباشد زیرا آمار ها نشان می دهد که شمار زیادی از زنان کرک پاک در کشور و به ویژه در ولایت هرات به دلیل نداشتن وسایل ایمنی در محل کارشان به انواع بیماری های خطر ناک دچار شده اند.

اخیرا ریاست امور زنان ولایت هرات با همکاری برخی ادارات دیگر این ولایت تحقیقی را در زمینه زنان شاغل در بخش کرک پاکی انجام داده است.

مسئولان ریاست امور زنان ولایت هرات تاکید دارند که به اساس این تحقیق شمار زیادی از زنان به دلیل موجودیت فقر اقتصادی در خانواده شان دست به کرک پاکی می زنند.

محبوبه جمشیدی رئیس امور زنان ولایت هرات می گوید: با وجود اینکه پیشه کرک پاکی یکی از مشاغل شاقه می باشد، اما مقدار معاش شان نظر به کارکرد شان ناچیز است.


هر چند مسئولان ریاست امور زنان ولایت هرات از شمار زنان کرک پاک چیزی نمی گویند اما مسئولان اتحادیه کارکنان ولایت هرات می گویند: در حال حاضر بیش از 500 زن کرک پاک درهرات مصروف این کار می باشند.

محمدآصف حیدرزاده رئیس این اتحادیه، مشکلات اقتصادی را عمده ترین دلیل کار کردن زنان کرک پاک با پول ناچیز می گوید و تاکید می ورزد در اکثریت موارد برای این زنان وسایل ایمنی داده نمی شود که این خود سبب دچار شدن آنان به امراض مختلف شده است.


از سویی هم مسئولان ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات از شناسایی کار های شاقه ومشکلات کارگران خبر داده می گویند: شمار زیادی از زنان با انجام کار های شاقه معاش اندکی را بدست می آورند که این خود خلاف قانون کاراست.

وکیل احمد سهیل آمر کار ریاست کار و اموراجتماعی ولایت هرات می گوید:وزارت کار و امور اجتماعی کشوربرنامه هایی را به منظور توجه صاحبان کار در راستای رعایت نکات ایمنی ودادن معاش کافی برای کارکنان شان تطبیق میکند.


با این وجود شماری از زنانی که مصروف کرک پاکی هستند از عدم توجه دولت شاکی بوده می گویند: از صبح وقت تا غروب آفتاب در بدل 120 افغانی این کار را انجام  می دهند.

آنان می گویند: به دلیل دور بودن محل کارشان ،روازنه 20 افغانی را کرایه می دهند و تنها 100 افغانی برایشان باقی می ماند.


قابل ذکر است شماری زیادی از زنان مصروف در شغل کرک پاکی به دلیل عدم استفاده از وسایل ایمنی دچار انواع بیماری ها به ویژه توبر کلوز شده اند.

نذیر احمد رحمانی مسئول لابراتوار های توبرکلوز در حوزه غرب کشورمیگوید طی نه ماه سال جاری حدود دو هزار و هفتاد واقعه توبر کلوز در این مرکز به ثبت رسیده که نزدیک به 68 فیصد از مبتلایان به این بیماری را زنان تشکیل می دهند که کرک پاک میکنند.


در حالی زنان کرک پاک از چالش ها و مشکلات موجود در زمینه کاری شان سخن میزنند که چندی قبل وزارت کار و امور اجتماعی از ایجاد طرحی به منظور بهبود شرایط کاری کارگران به ویژه زنان و اطفال کارگرخبر داده بود.

گزارشی از معروف عطایی

نگرانی ها از افزایش واقعات سرقت در ولایت هرات

شماری از شهروندان هرات بنابه انچه افزایش سرقت ها در این ولایت میخوانند اظهارنگرانی نموده میگویند باگذشت هرروزمیزان سرقت ها بیشترمیشود.

آنان تاکید دارند با آنکه واقعات سرقت به ویژه سرقت وسایط نقلیه در این ولایت افزایش یافته است اما تا کنون هیچ تدابیری به منظور جلو گیری این سرقت ها از سوی مسئولان امور روی دست گرفته نشده است.

به گفته ی این شهروندان هم اکنون گروه های بزرگ سارق در این ولایت فعالیت دارند و نیرو های امنیتی نیز در این زمینه کم توجه هستند.


در عین حال مسئولان امنیتی در هرات ازدستگیری صد ها سارق طی سال جاری در این ولایت خبر داده تاکید دارند که نزدیک به 45 فیصد سرقت ها در این ولایت از سوی معتادین صورت می گیرد.

عبدالروف احمدی سخنگوی قومندانی امنیه ولایت هرات علاوه می کند که معتادین مواد مخدر به منظور تهیه مواد مورد ضرورت شان دست به سرقت ها می زنند.

وی هر چند از آمار دقیق افراد بازداشت شده در پیوند به سرقت ها چیزی نمی گوید اما تاکید می ورزد که  از آغاز سال جاری تا حال صد ها تن از سارقین دستگیر و به نهاد های عدلی و قضایی معرفی شدند.


از سویی دیگر مسئولان سارنوالی شهری هرات از ثبت 210 واقعه سرقت در شهر هرات سخن می زنند.

گل احمد رامش مسئول بخش سارنوالی شهری ریاست سارنوالی ولایت هرات میگوید در نه ماه سال جاری 210 واقعه سرقت به ثبت رسیده که 70 درصد این سرقت توسط معتادین صورت گرفته است .

وی می افزاید: بیشرین واقعات سرقت وسایط نقلیه بوده وتمامی قضایای سرقت توسط سارنوالی بررسی و عاملان آن مجازات شده اند.

بنا بر اظهارات آقای رامش آمار سرقت ها در نه ماه سال جاری نسبت به نه ماه سال قبل کاهش 10 درصدی را نشان می دهد.


در همین حال شماری از نماینده های مردم درشورای ولایتی هرات نیز ازافزایش سرقت ها ابراز نگرانی نموده برتوجه بیشتر نیرو های امنیتی در این عرصه تاکید دارند.

توریالی طاهری معاون شورای ولایتی هرات فقر اقتصادی افزایش سطح بیکاری و زیاد بودن شمار معتادین را در این ولایت از عوامل عمده افزایش سرقت ها در این ولایت می داند و تاکید دارد تا زمانیکه در این عرصه  از سوی حکومت توجه جدی نشود آمار سرقت در این ولایت نه تنها کاهش نمی یابد بلکه بیشتر ازاین نیز خواهد شد.


نگرانی باشنده گان هرات از تداوم سرقت ها در حالی بیان میگردد که مسؤلان محلی بر دستاورد نیروهای امنیتی تاکید نموده واز دستگیری بیشتر ازده ها تن به جرم سرقت در سال جاری خبر میدهند.

گزارشی از معروف عطایی

طرح جمع اوری افراد معتاد به مواد مخدر توسط شورای ولایتی درهرات

شورای ولایتی هرات طرحی را به منظور جمع آوری معتادین بی سرپناه در این ولایت روی دست گرفته است.

براساس این طرح قرار است نزدیک به دو هزار معتاد بی سرپناه از سطح شهر هرات جمع آوری و به کمپی در شهرک کهدستانی این ولایت انتقال یابند.

توریالی طاهری معاون شورای ولایتی هرات می گوید: در سال های گذشته به دلیل نبود سرپناه برای معتادین بی سرپناه در فصل زمستان شماری از آنان جان خود را از دست دادند.

او می افزاید: به همین دلیل امسال شورای ولایتی هرات با همکاری برخی  تجار این ولایت این طرح را روی دست گرفته است.

به گفته ی وی: از چند روز بدینسو روند جمع آوری معتادین بی سرپناه آغاز شده و تا کنون شماری از آنان به این کمپ انتقال داده شدند.

بنا بر اظهارات آقای طاهری:هم اکنون نزدیک به 40 فیصد معتادین در هرات باشنده گان دیگر ولایات کشور می باشند که در ایران معتاد شده و از آن کشور رد و مرز شده اند.


معاون شورای ولایتی هرات همچنان تاکید دارد در صورت همکاری مردم و تجار روند تداوی و جمع آوری معتادین به صورت دایمی خواهد بود.

از سوی دیگر غلام جیلانی دقیق رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات شمار معتادین بی سرپناه را بین 800 تا یک هزار تن می گوید و تاکید می ورزد کمپ نگهداری از معتادینی که در شیدایی وجود دارد گنجایش حدود 800 تن از معتادین را دارا می باشد.

وی علاوه می کند: که هم اکنون بیش از 60 هزار معتاد در هرات وجود دارد که ازاین میان 13 درصد انان را زنان و 7 فیصد دیگر را اطفال تشکیل می دهند.

وی افزود: این نهاد به همکاری اداره صحت عامه هرات وشماری از نهادهای خصوصی درهرات در هر 45 روز نزدیک به 310 معتاد را تداوی میکنند.


در عین حال شماری از معتادین بی سرپناه در هرات با ابراز نگرانی از عدم توجه دولت به وضعیت نابسامان شان می گویند: تا کنون ادارات مختلف هرات برای تداوی شان هیچ برنامه ی موثری را روی دست نگرفته اند.

آنان می افزایند: همه ساله شماری از معتادین در هوای سرد به دلیل نداشتن سرپناه جان خود را از دست می دهند.


گفتنیست که در سال های گذشته نیز برنامه های این چنینی ازسوی برخی ارگانها راه اندازی شد که موثریت چندانی نداشت اما این بار دیده شود که تا چه حد طرح جمع آوری معتادین بی سرپناه و تداوی آنان توسط شورای ولایتی این ولایت نتیجه بخش خواهد بود

گزارشی از معروف عطایی 

پلان هایی به منظور راه اندازی عملیات های نظامی در حوزه غرب کشور درفصل زمستان

مسئولان امنیتی  حوزه غرب کشور از راه اندازی عملیات گسترده به منظور پاک سازی مناطق مختلف این زون از وجود مخالفین مسلح دولت در فصل زمستان خبر می دهند.


تاج محمد جاهد قومندان قول اردوی 207 ظفر در کنفرانس خبری که با حضور شماری از مسئولان امنیتی  این زون در قول اردوی 207 ظفر برگزار شد تاکید نمود که درسه فصل گذشته مخالفین حکومت دراین حوزه شکست خوردند.

وی اضافه می کند که  طی نه ماه گذشته در حوزه غرب کشور بیش از یک هزار تن از مخالفین دولت  کشته و زخمی، دها میل سلاح و مهمات شان ضبط و بیش از 500 ماین جاسازی شده در مکان های مختلف خنثی گردیده است.

آقای جاهد دراین کنفرانس خبرگفت: به منظور گسترش ساحات امن در حوزه غرب کشور قرار است در فصل زمستان عملیات بزرگی را در این حوزه راه اندازی کنند.


قابل ذکر است که درگیری های اخیر بین دو گروه مخالف طالبان در ولسوالی شیندند هرات یکی از واقعات بزرگ نا امنی طی نه ماه گذشته در این زون گفته میشود که در نتیجه ی آن 100 تن از هواداران هر دو طرف کشته و زخمی شده اند .

جنرال عبدالمجید روزی قومندان امنیه  ولایت هرات دراین کنفرانس خبری گفت::  این درگیری که بیش از 10 روز ادامه داشته است به تازه گی وباپادرمیانی پاکستان میان طرف های درگیرجنگ درولسوالی شیندند هرات آتش بس شده است.


 جنرال دوبلدی قومندان نیرهای خارجی درحوزه غرب که در ااین کنفرانس مطبوعاتی حضور داشت بر حمایت قاطع نیرو های آیساف از نظامیان افغان تاکید نمود.

 وی گفت که نیرو های آیساف آماده اند تا برای تامین امنیت ساحات مختلف حوزه غرب کشور از نیرو های امنیتی افغان حمایت جدی نمایند.


این درحالیست که شماری ازآگاهان اموردرغرب کشورسال 2015 را برای نیروهای امنیتی افغان سال مهم وپردست آورد میخوانند

زارشی از معروف عطایی