گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

آمادگی ها برای عید قربان در هرات

عید قربان یکی از جشن ها و اعیاد مسلمانان هست که در بیشتر کشور های جهان مسلمانان به گونه ی ویژه ایی از این جشن استقبال می کنند.

فلسفه عید قربان ازآنجایست که حضرت ابراهیم (ع) به دستور خداوند، یگانه فرزندش اسماعیل را به خاطر رضای خدابه قربانگاه برد تا ذبح نماید اما در آن هنگام خداوند گوسفندی را فرستاد تا بجای اسماعیل (ع) قربانی گردد.

از آن به بعد قربانی کردن برای تمامی مسلمانان جهان که توان آن را داشته باشند فرض شده است.

علاوه بر این همواره مسلمانان جهان به ویژه مردم افغانستان به منظور تجلیل از عید قربان به بازار ها بیرون شده وبه خریداری میوه های عید و لباس و کفش می پردازند.


در استانه ی عید قربان بازار هرات نیز شلوغ شده و هر کس تلاش دارد تا بخاطر تجلیل از عید آمادگی بگیرد.

اما افزایش در بهای خشک بار به ویژه میوه های عید باعث شده تا کمتر مردم بتوانند از این مواد خریداری نمایند.

شماری از آجیل فروشان در هرات می گویند: به دلیل افزایش قیمت ها از سوی تاجران در هر کیلو میوه خشک به ویژه، پسته، بادام و جلغوزه نزدیک به 200 افغانی افزایش دیده می شود.


شماری از شهروندان هرات نیز که از افزایش بهای مواد مصرفی عید شاکی می باشند می گویند: عدم توجه مسئولان امور باعث شده تا قیمت خیلی از مواد مورد نیاز عید افزایش یافته و خیلی ها نتوانند اینبار از عید تجلیل کنند.

در همین حال مقامات محلی هرات نیز از تدابیر ویژه امنیتی به منظور تامین امنیت روز های عید خبر می دهند.

احسان الله حیات سخنگوی والی هرات همچنان می گوید: این بار بخاطر بهبود نظم شهری در استانه ی عید قربان نزدیک به 10 مکان در شهر هرات برای فروش مواشی تعین شده است.


وی تاکید دارد که برای بساطی ها وچرخداران نیز مکان های تعین شده و هم اکنون این کسبه کاران در این مکان ها جابجا شدند.

تب خون دهنده یکی از امراضی است که در این اواخر شیوع کرده و از کنه که در پوست حیواناتی چون گاو و گوسفند وجود دارد سرایت می کند.

خلیل واعظ مسئول بخش مالداری ریاست زراعت ولایت هرات می گوید: بخاطر نگرانی شهروندان هرات ازسرایت این بیماری در روز های عید تدابیری روی دست گرفته شده تا در ایام عید بیماری تب خون دهنده از حیوانات به انسان ها سرایت نکند.

با نزدیک شدن به عید قربان ازدحام ترافیکی نیز در شهر هرات چند برابر شده است.


عبدالرشید زیارتجایی سرپرست مدیریت ترافیک هرات می گوید: بخاطر کاهش سطح ازدحام ترافیکی و بهبود نظم شهری در مکان های شلوغ شهر پولیس ترافیک جابجا شده است.

قابل ذکر است که در سال جاری مشکلات اقتصادی و افزایش سطح بیکاری در کشور مردم را در وضعیت بدی قرار داده چنانکه خیلی ها نمی توانند مانند سال های قبل مواد مصرفی عیدراخریداری کنند

گزارشی از معروف عطایی

 

معرفی شاروال جدید ولایت هرات

باگذشت بیشترازیک سال پیش بردامورشاروالی توسط سرپرست سرانجام انجینرفرهاد نیایش به حیث شاروال جدید ولایت هرات به همکارانش معرفی وبکاراغازکرد.

مقام های محلی هرات می گویند: شاروال جدید هرات از میان شماری از کاندیدای این پست از سوی محمد اشرف غنی رئیس جمهور کشور انتخاب شده است.

محمد آصف رحیمی والی هرات تاکید می کند که مقام ریاست جمهوری بر مبنای پلان ها و استعداد های کاندیدان فرهاد نیایش را به صفت شاروال جدید هرات گماشته است.

وی همچنان انتخابا اقای نیایش را انتخاب بجا دانسته اظهارامیدواری مکیند تا شاروال جدید بتواندخدمات ارزنده را برای مردم هرات انجام دهد.


فرهاد نیایش در سال 2007 میلادی از پوهنزی انجینری هرات فارغ شد وسند ماستری خودرا ازکشورهندوستان در بخش منابع آبی بدست آورده است.

وی که اکنون شاروال و لایت هرات شده است تاکید دراد که شاروالی یکی از اداره های مهم باشد و او تلاش خواهد کرد تا در مدت زمان کاری خود در این پست مشکلات عمده را تشخیص و اصلاحاتی را روی دست گیرد.

وی می افزاید که برای بهتر شدن وضعیت شهر هرات و بهبود خدمات این اداره تلاش های جدی خواهد کرد.


از سویی هم کامران علیزایی رئیس شورای ولایتی هرات تاکید دارد که شاروال جدید هرات بر مبنای خواست مردم این ولایت از میان 5 تن از کاندیدای این پست انتخاب شده است.

وی شاروالی هرات را یکی از ادارات مهم و مردمی عنوان کرده میگوید: در راستای بهبود وضعیت شهر هرات نیاز است تا پلان های مفیدی از سوی این اداره روی دست گرفته شود.


از جانبی هم شهروندان هرات بر این باورند افرادی که قبلا در راس اداره شاروالی هرات قرار داشتند برخواسته ها و مشکلات مردم کمتر رسیدگی کردند.

انان از شاروال جدید این ولایت می خواهند تا پلان کاری منظم داشته و در زمینه ی رفع مشکلات عمده شهر هرات تلاش بیشتر نماید.


گفتنیست  فرهاد نیایش قبلا به حیث هماهنگ کننده بودجه کشورهسپانیا در غرب کشور ایفای وظیفه نموده است واینکه شاروال جدید دررفع مشکلات شهری وآنچه مربوط به شاروالی میشودتاچه اندازه موفق خواهد بود گذشت زمان پاسخ خواهد داد.

گزارشی از معروف عطایی

افزایش آمار سرقت وسایط نقلیه در ولایت هرات

افزایش بیکاری در هرات عامل اصلی سرقت ها در این ولایت می باشد.

مسئولان امنیتی در هرات میگویند: فقر اقتصاد و نبود کار برای مردم در این ولایت باعث شده تا آمار سرقت ها افزایش یابد.

عبدالروف احمدی سخنگوی پولیس هرات می گوید:در این اواخر هر هفته نزدیک به 6 مورد سرقت وسایط نقلیه در این ولایت به ثبت می رسد.

او علاوه می کند که تا کنون صد ها مورد سرقت وسایط نقلیه موتورسایکل و موتر به ثبت رسیده که پارک نمودن این وسایط در اطراف جادها هنگام شب عمده ترین دلیل سرقت این وسایط می باشد.


آقای احمدی تاکید دارد تا زمانیکه زمینه ی کاری برای مردم این ولایت فراهم نشود در آمار سرقت ها کاهش نخواهد آمد.

در همین حال شماری از نماینده های مردم درشورای ولایتی هرات نیز ازافزایش سرقت ها ابراز نگرانی نموده برتوجه بیشتر نیرو های امنیتی در این عرصه تاکید دارند.

توریالی طاهری عضوشورای ولایتی هرات می گوید: نه تنها سرقت وسایط نقلیه در شب صورت می گیرد بلکه سرقت این وسایط در روز نیز به دلیل نبود پارکینگ های معیاری صورت می گیرد.


از سویی هم شماری از شهروندان هرات که از افزایش روز افزون واقعات سرقت وسایط نقلیه به شدت شاکی می باشند از بی پروایی مسئولان سخن می زنند.

آنان تاکید دارند که روز به روز واقعات سرقت وسایط نقلیه در این ولایت بیشترمی شود و هیچ تدابیری به منظور جلو گیری این سرقت ها از سوی مسئولان امور روی دست گرفته نشده است.

 

هر چند اولین باری نیست که سرقت وسایط نقلیه در ولایت هرات صورت می گیرد اما آنچه مردم این ولایت را نگران ساخته  افزایش این واقعات می باشد.

گزارشی از معروف عطایی

30 درصد از اطفال هرات دچار سوء تغذیه هستند


مسئولان اداره یونسیف در هرات می گویند: 30 درصد اطفال این ولایت دچار سوء تغذیه هستند.

روز سه شنبه اداره یونسف سازمان ملل متحد با همکاری ریاست صحت عامه و یکی از پوهنتون های خصوصی در هرات نشستی را جهت مبارزه علیه سوء تغذیه اطفال راه اندازی کردند.


احمد نوزادی مسئول مشارکت های مدنی یونیسف در هرات گفت: در نتجیه گسترش خدمات صحی امار اطفال مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان کاهش یافته ولی هنوز هم بیش از 40 درصد اطفال افغانستان و 30 درصد اطفال در ولایت هرات مبتلا به سوء تغذیه هستند.

وی دلیل این وضعیت را عدم استفاده از مواد غذایی مفید و دارای پروتین کافی  عنوان کرد.

او برگزاری این نشست را جهت آکاهی مردم و محصلین در جلوگیری از سوء تغذیه مفید دانسته تاکید کرد، یونسیف در تلاش از بین بردن سوء تغذیه اطفال است.

در همین حال مسئولان پوهنتون خصوصی غالب از برنامه های شان جهت آگاهی مردم در مورد سوء تغذیه و مبارزه به آن سخن می زنند.

داکتر سید عظیم فقیری معاون علمی این پوهنتون می گوید: عدم استفاده اکثر اطفال از شیر مادر یکی از دلایل موجودیت رقم بالای واقعات سوء تغذیه نزد اطفال در هرات می باشد.

وی علاوه نمود: قرار است در در هفت روز آینده جهت آگاهی بیشتر مردم از سوء تغذیه برنامه هایی از طریق این پوهنتون راه اندازی شود.


داکتر نجیب الله نبیل مشاور تخنیکی ریاست صحت عامه ولایت هرات سوءتغذیه را دو شکل خوانده تاکید نمود، اکثریت اطفال در هرات دچار شکل حاد و مزمن آن هستند نوعی که باعث می شود اطفال بعد از صحت یابی قد کوتاه باقی بمانند.

وی همچنان خاطر نشان کرد: عوامل زیادی در سوء تغذیه اطفال دخیل است که مهمترین آن ها عدم تغذیه کافی و درست اطفال از شیر مادر و فقر اقتصادی می باشد.


این در حالیستکه بر بنیاد آخرین آمارهای ارائه شده از سوی وزارت صحت عامه کشور نزدیک به یک میلیون طفل در افغانستان دچار سوء تغذیه هستند که این رقم 41 درصد کل اطفال کشور را تشکیل می دهد.

گزارشی از معروف عطایی