گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

آمادگی ها برای تجلیل از 28 اسد در هرات

28 اسد مصادف است با 96 مین سالروز استرداد استقلال کشور، روزی که افغانها با قربانی های بیشمار استقلال خود را از بریتانیای کبیر گرفتند.

افغانها پس از انجام سه جنگ با بریتانیا توانستند در 28 اسد 1298 اسقلال شان را بدست آورند.

غازی امان الله خان که شاه همان زمان بود از انگلیس خواست که به شکل صلح آمیز افغانستان را ترک کنند و استقلال کشور را به رسمیت بشناسند، اما آنها نپذیرفتند و امان الله خان را مجبور به مبارزه مسلحانه کردند.

مبارزه مسلحانه آزادی خواهی در سه حوزه کشور آغاز شد، و با سقوط پایگاه های نظامی انگلیس ها در نقاط مختلف کشور افغانها استقلال شان را بدست آورند.


درهمین حال مقام های محلی هرات میگویند قراراست از28 اس0د امسال به گونه باشکوهی تجلیل کنند.

اصیل الدین جامی معاون مقام ولایت هرات میگوید:بخاطر تجلیل از روز استرداد استقلال کشورعلاوه بر چراغانی وتزئین شهر هرات دو مراسم با شکوه نیز یکی در مقر قول اردوی 207 ظفر و و مراسم دیگردر استدیوم ورزشی شهر هرات برگزار می گردد.

 وی همچنان از اماده گی های ویژه نیرو های امنیتی این ولایت ، بخاطر تامین امنیت بهتر هرات در این روز اطمینان می دهد.


شماری ازتحلیلگران امور می گویند که استقلال افغانستان الهامی بود برای استقلال کشورهای دیگر و غازیان افغان تلسمی را شکستاندند که گویا امپراتوری انگلیس ها شکست ناپذیز است.

سید محمد حسین حسینی یکتن از آگاهان سیاسی در ولایت هرات میگوید: در حالی که 96 سال قبل از امروز افغانستان استقلالش را بدست آورد اما عدم مدیریت نظام کشور از سوی رهبران در سال های متمادی ، باعث شد تا هنوز هم برخی از کشور ها در افغانستان مداخله داشته باشند.

وی سالروز استرداد اسقلال کشور را یک روز مهم برای مردم افغانستان می داند و تاکید دارد که باید از این روز به صورت ویژه  تجلیل گردد.


در همین حال جاوید ضرغام آمر فرهنگ و هنر ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات از ایجاد کمیسیونی به منظور تجلیل بهتر از 28 اسد خبر می دهد.

وی می افزاید:امسال مراسم های ویژه ایی با حضور مردم بخاطر یاد بود از شجاعت گذشته گان که استقلال کشور را بدست اورده اند در این ولایت برگزار می شود.


از سویی هم شماری از شهروندان هرات 28 اسد روز استرداد استقلال کشور را یک روز مهم و تاریخی دانسته می گویند که باید از این روز به گونه ی باشکوهی تجلیل گردد.

این شهروندان همچنان از رهبران حکومت وحدت ملی می خواهند تا در تامین امنیت و پیشرفت کشور توجه بیشتر نمایند.


 گفتنیست سالروز استرداد استقلال کشور، در سالهای گذشته با برگزاری مراسم شکوهمند و رسم گذشت جشن گرفته میشد، اما در چند سال اخیر به دلیل مشکلات امنیتی از این روز به گونه ی کمرنگ تجلیل می گردد.

گزارشی از معروف عطایی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.