گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

تجلیل از روز جهانی عصای سفید در ولایت هرات

مجمع عمومی معلولین ولایت هرات ازروزجهانی عصای سفید طی محفلی درسالون کمیسوین مستقل حقوق بشرتجلیل نمود.

مسئولان این مجمع  درمحفل تجلیل ازروزجهانی روشن دلان با انتقاد از بی توجه ایی حکومت بر رفع مشکلات افراد  دارای معلولیت تاکید نموده، ازمسولان خواستند تا به این قشرتوجه کنند.


عبدالرحمن شریفی مسئول مجمع عمومی معلولین ولایت هرات علاوه می کند آمار دقیقی از شمار روشندلان وجود ندارد اما بر اساس تخمین ها هم اکنون 4 هزار نابینا در این ولایت وجود دارند.

او تاکید نمود که هم اکنون 19 نهاد حمایت از معلولین عضویت این مجمع را دارند و 7 نهاد نیز برای افراد روشندل این ولایت در راستای تعلیم و تربیه و نگهداری آنان فعالیت می کنند.


از سویی هم مسئولان انجمن ملی روشندلان ولایت هرات از عملی نشدن وعده های مسئولان امور بر رفع چالش های روشندلان سخن می زنند.

محمد فاضل پورانی رئیس انجمن ملی روشندلان هرات می گوید: این انجمن از سال 1382 در این ولایت آغاز به فعالیت نموده که 650 تن ازروشندلان عضویت آنرا دارند.

اومی افزاید: نظر به امکانات در حال حاضر تنها 300 نفر در این انجمن مصروف آموختن درس می باشند.

بنا بر اظهارات وی: روشندلان ظرفیت انجام کار های مختلف را دارند اما تا کنون در فراهم سازی زمینه ی کاری برایشان هیچ توجه ایی صورت نگرفته است.


از سویی هم شماری از روشندلان در هرات نبود زمینه ی کاری را یکی از اساسی ترین مشکلات شان بیان می کنند.

آنان می گویند توانایی انجام کار های مختلف را دارند و باید حکومت زمینه ی کاری را برایشان فراهم نماید.


سوسن صبور مسئول بخش افراد دارای معلولیت کمیسیون مستقل حقوق بشر در حوزه غرب کشور می گوید: آمار های تخمینی نشان می دهد که بیش از 4 هزار روشندل در این ولایت زندگی می کنند اما به دلیل نبود امکانات در زمینه ی آموزش آنان تنها کمتر از 500 تن شان در مکتب روشن دلان ولایت هرات مصروف آموختن دروس مکتب می باشند.

وی نبود زمینه کاری و ازدواج را از دیگر مشکلات روشندلان در هرات می داند.


از سویی هم علی احمد عثمانی مسئول بخش معولین ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات می گوید: هم اکنون 3500 فرد معلول که افراد روشن دل که در اثر جنگ ها دچار معولیت شده اند نیز ثبت این اداره می باشند و سالانه برای هر فرد 60 هزار افغانی از سوی دولت داده می شود.


پانزدهم اکتوبر روز جهانی روشندلان می باشد و در حالی از این روز در هرات تجلیل به عمل می آید که هنوز هم شماری از روشندلان ولایت هرات از کم توجه ایی دولت به مشکلات شان شاکی باشند.

گزارشی از  معروف عطایی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.