گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

افزایش سطح فقر و بیکاری در افغانستان

جنگ و عدم ایجاد زمینه ی اشتغال زایی برای مردم کشور از سوی دولت از عمده ترین عواملی خوانده می شود که باعث شده تا سطح فقر در افغانستان نسبت به کشور های همسایه بیشتر باشد.

نظر به گزارشات بدست امده در در حال حاضر بیش از30 درصد مردم کشور زیر خط فقر زندگی می کنند.

هفدهم اکتوبر روز جهانی مبارزه با فقر می باشد.

در عین حال مسئولان اداره ی اقتصاد ولایت هرات از افزایش سطح بیکاری و فقر اقتصادی در این ولایت ابراز نگرانی میکند.

عبدالناصر اسودی رئیس اداره اقتصاد ولایت هرات میگوید: در حالیکه وضعیت اقتصادی مردم در این ولایت خوب نیست، نبود امنیت و خروج نیرو های خارجی نیز سبب شده تا سطح بیکاری در این ولایت که تاثیر مستقیم بر فقر اقتصادی دارد افزایش یابد.


اما وی از تلاش های حکومت در زمینه ی فقر زدایی سخن می زند و علاوه می کند که در سال های اخیر در هرات حدود 900 پروزه کوچک و بزرگ با کمک نهاد های بین المللی راه اندازی شده و هم اکنون نیز کار برخی از این پروژه ها جریان دارد.


آقای اسودی همچنان تصریح میکند 600 ملیون دالر به منظور انکشاف پروژه های اقتصادی در این ولایت ثبیت و به منظور تاییدی به مرکز کشور فرستاده شده است.

اشتغالزایی یکی از فکتور های مهم در راستای فقر زدایی می باشد اما تا چه حد به فراهم سازی زمینه ی کاری در افغانستان و به ویژه در ولایت هرات توجه شده است.

وکیل احمد سهیل آمر کار ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات اضافه میکند که از سوی این ریاست برنامه های زیادی به منظور اشتغالزایی به وزارت مربوطه پیشنهاد شده و قرار است در آینده این برنامه ها در این ولایت اجرا شود.

وی تاسیس یک مرکز کاریابی دولتی  و همچنان فراهم سازی زمینه ی کاری را برای کارگران ساده در خارج از کشور، از جمله این برنامه ها بیان می کند.


قابل ذکر است که بیکاری و فقر یکی از عوامل اصلی موجودیت سوء تغذی در کشور گفته می شود.

داکتر نجیب الله نبیل مسئول بخش تغذی ریاست صحت عامه هرات عدم درست تغذی، و عدم  استفاده از شیر مادر را یکی از اساسی ترین مشکلاتی می داند که باعث شده تاشماری از نوزدان زیرسن 2 سالگی به سوء تغذی مصاب شوند.


16 هم اکتوبر نیز روز جهانی غذا بود اما امسال تا کنون از این روز در هرات تجلیل نشده است.

در همین حال بشیر احمد احمدی معاون اداره زراعت هرات از افزایش حاصلات زراعتی در سال جاری در این ولایت خبر می دهد.

وی می گوید: تلاش های این اداره در راستای رشد زراعت ولایت هرات جریان دارد چنانکه سطح تولیدات زراعتی در هرات به بیش از 5 تن رسیده است .


محمد کریم حقیار مدیرپروژه دفتر((RADA در هرات یکی از دلایل موجودیت و افزایش سطح فقر اقتصادی در کشور به مصرف نرسیدن درست کمک های بین المللی در ولایات می داند.


بر اساس آمار های ارائه شده هم اکنون بیش از 30 درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می کنند و بیش از ۹۰ درصد درآمد سالانه مردم کشور، که اقتصاد شان مبتنی بر زراعت است ، صرف خرید موارد خوراکی می شود.

گزارشی از معروف عطایی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.