گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

نگرانی ها ازافزایش امارمبتلایان به بیماری دیابت درغرب کشور

مسئولان ریاست صحت عامه ولایت هرات از افزایش آمارمبتلایان به بیماری دیابت در این ولایت خبرداده میگویند عدم ورزش و فعالیت های فزیکی و استفاده بیش از حد مردم از غذا های آماده که داری کالری زیادمیباشد ازدلایل اصلی ابتلابه این بیماری میباشد.


داکتر محمد آصف کبیر رئیس صحت عامه ولایت هرات می گوید: از نه ماه بدینسو مرکز کنترل قند خون در شفاخانه حوزی ولایت هرات آغاز به فعالیت نموده که تا کنون حدود 650 تن از بیماران مبتلا به دیابت در این مرکز ثبت شده اند.

وی علاوه می کند که هر دو هفته حدود 200 تن به منظور گرفتن دوا و کنترل قند شان به این مرکز صحی مراجعه می کنند.

او تاکید دارد که شمار بیماران مبتلا به دیابت در ولایت هرات زیاد می باشد اما تنها حدود 650 تن شان ثبت این  مرکز هستند.


از سویی هم مسئولان بخش دیابت شفاخانه ی حوزوی ولایت هرات می گویند: روزانه 5 تا 10 تن از مراجعین این بخش افرادی اند که دچار بیماری دیابت هستند.

داکتر قاسم کریمی مسئول بخش دیابت شفاخانه حوزوی هرات می گوید:دیابت به دو نوع است که نوع اول ان وابسته به انسولین می باشد که  بیشتر جوانان مصاب  ان می شوند و نوع دوم ان نسبت به نوع اول خطرناک تر بوده و در حال حاضر 95 فیصد مریضان دیابتی در هرات مبتلا به نوع دوم می باشند.

به گفته ی او افراد مبتلا به دیابت باید به انجام تمرینات ورزشی پرداخته  و از استفاده خودسرانه دوا جلو گیری نمایند.

بنا بر اظهارات وی: افرادی که وزن زیاد دارند ،اب زیاد می نوشند و تشنگی دارند باید به زود ترین فرصت برای جلو گیری از مبتلا شدن به مرض شکریا دیابت به داکتر مراجعه کنند زیرا این موارد ازجمله علایم مبتلا شدن به مرض شکر می باشد .


لیلا یکتن از مریضان دیابتی می باشد که در حال حاضر در شفاخانه ی حوزوی ولایت هرات بستری است.

او می گوید: وضعیت بدی دارد و از مسئولان می خواهد تا به مشکلات بیماران توجه بیشتر نمایند.


این درحالیست که روزگذشته ، مسئولان وزارت صحت عامه کشور درتجلیل ازروزجهانی دیابت اعلام کردند که در شش ماه اخیر بیش از 3500 تن به دلیل مصاب بودن به دیابت در کشور جان باختند.

گزارشی از معروف عطایی 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.