گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

کرک پاکی کار شاقه،با مزد ناچیز برای زنان

 عدم توجه دولت در زمینه ی فعالیت های زیر بنایی به منظور اشغال زایی سبب شده تا امروزه هزاران تن از اتباع کشور بیکار باشند.

در این میان شماری از زنان نیز با توجه به نداشتن نان آور در خانواده های شان و نبود کار های مناسب دست به کار شاقه می زنند که در برخی موارد انجام همین کارها سبب مرگ برخی ها شده است.

کرک پاکی یکی از کار های شاقه برای زنان میباشد زیرا آمار ها نشان می دهد که شمار زیادی از زنان کرک پاک در کشور و به ویژه در ولایت هرات به دلیل نداشتن وسایل ایمنی در محل کارشان به انواع بیماری های خطر ناک دچار شده اند.

اخیرا ریاست امور زنان ولایت هرات با همکاری برخی ادارات دیگر این ولایت تحقیقی را در زمینه زنان شاغل در بخش کرک پاکی انجام داده است.

مسئولان ریاست امور زنان ولایت هرات تاکید دارند که به اساس این تحقیق شمار زیادی از زنان به دلیل موجودیت فقر اقتصادی در خانواده شان دست به کرک پاکی می زنند.

محبوبه جمشیدی رئیس امور زنان ولایت هرات می گوید: با وجود اینکه پیشه کرک پاکی یکی از مشاغل شاقه می باشد، اما مقدار معاش شان نظر به کارکرد شان ناچیز است.


هر چند مسئولان ریاست امور زنان ولایت هرات از شمار زنان کرک پاک چیزی نمی گویند اما مسئولان اتحادیه کارکنان ولایت هرات می گویند: در حال حاضر بیش از 500 زن کرک پاک درهرات مصروف این کار می باشند.

محمدآصف حیدرزاده رئیس این اتحادیه، مشکلات اقتصادی را عمده ترین دلیل کار کردن زنان کرک پاک با پول ناچیز می گوید و تاکید می ورزد در اکثریت موارد برای این زنان وسایل ایمنی داده نمی شود که این خود سبب دچار شدن آنان به امراض مختلف شده است.


از سویی هم مسئولان ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات از شناسایی کار های شاقه ومشکلات کارگران خبر داده می گویند: شمار زیادی از زنان با انجام کار های شاقه معاش اندکی را بدست می آورند که این خود خلاف قانون کاراست.

وکیل احمد سهیل آمر کار ریاست کار و اموراجتماعی ولایت هرات می گوید:وزارت کار و امور اجتماعی کشوربرنامه هایی را به منظور توجه صاحبان کار در راستای رعایت نکات ایمنی ودادن معاش کافی برای کارکنان شان تطبیق میکند.


با این وجود شماری از زنانی که مصروف کرک پاکی هستند از عدم توجه دولت شاکی بوده می گویند: از صبح وقت تا غروب آفتاب در بدل 120 افغانی این کار را انجام  می دهند.

آنان می گویند: به دلیل دور بودن محل کارشان ،روازنه 20 افغانی را کرایه می دهند و تنها 100 افغانی برایشان باقی می ماند.


قابل ذکر است شماری زیادی از زنان مصروف در شغل کرک پاکی به دلیل عدم استفاده از وسایل ایمنی دچار انواع بیماری ها به ویژه توبر کلوز شده اند.

نذیر احمد رحمانی مسئول لابراتوار های توبرکلوز در حوزه غرب کشورمیگوید طی نه ماه سال جاری حدود دو هزار و هفتاد واقعه توبر کلوز در این مرکز به ثبت رسیده که نزدیک به 68 فیصد از مبتلایان به این بیماری را زنان تشکیل می دهند که کرک پاک میکنند.


در حالی زنان کرک پاک از چالش ها و مشکلات موجود در زمینه کاری شان سخن میزنند که چندی قبل وزارت کار و امور اجتماعی از ایجاد طرحی به منظور بهبود شرایط کاری کارگران به ویژه زنان و اطفال کارگرخبر داده بود.

گزارشی از معروف عطایی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.