گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

هرات با بیش از 60 هزار معتاد به مواد مخدر

فقر، بیکاری و خشونت های فامیلی از جمله عمده ترین عوامل افزایش شمار معتادین در ولایت هرات خوانده میشود که سبب شده تا شمار معتادین در این ولایت به بیش از 60 هزار تن برسد.


کمبود مراکز تداوی و نگهداری معتادین در این ولایت یکی از چالش هاییست که سبب شده تا تعداد کمی از این 60 هزار تن تداوی شوند.

با این حال مسئولان ریاست مبارزه علیه مواد مخدر ولایت هرات پیشنهادی را به منظور ایجاد مرکز تداوی و نگهداری معتادین این ولایت به وزارت مربوطه داده اند.

غلام جیلانی دقیق رییس این اداره میگوید: هر چند از دادن این پیشنهاد ماه ها میگذرد اما تاکنون وزارت مربوطه در این رابطه اظهار نظری نکرده است.

او می افزاید:در حال حاضر در ولایت هرات، تنها 305 بستر رایگان برای تداوی و دو خوابگاه به خاطر نگهداری معتادین بی سرپناه وجود دارد که این امکانات نظر به زیاد بودن شمار معتادین ناچیز است.

بنا به گفته آقای جیلانی دقیق قرار است، مراکز پیشنهاد شده برای نگهداری معتادین در سه ولایت کشور از جمله هلمند، ننگرهار و هرات ایجاد شود که کار ساخت این مراکز در دو ولایت دیگر شروع شده ولی از آغاز آن در هرات خبری نیست.


آقای دقیق تاکید دارد، از میان بیش از 60 هزار معتاد در هرات 13 درصد زنان، 7 درصد اطفال و متباقی مردان هستند.

او علاوه می کند بین 30 تا 35 فیصد معتادین ولایت هرات از دیگر ولایات کشور هستند که عمدتا از ایران رد مرز شده اند.


در همین حال مسئولان ریاست صحت عامه ولایت هرات میگویند: مراکز تداوی و نگهداری معتادین که در این سه ولایت از سوی وزارت های مبارزه علیه مواد مخدر و وزارت صحت عامه ساخته میشود در سطح زون فعالیت خواهند داشت.

داکتر زمری حصین مسئول بخش کاهش تقاضای مواد مخدر ریاست صحت عامه هرات اضافه می کند که این مرکز قرار است در ولایت هرات هم با داشتن 300 بستر تداوی رایگان ایجاد گردد.

وی هر چند از زمان آغاز کار احداث این مرکز در هرات و هزینه ساخت آن چیزی نمی گوید اما تاکید می ورزد که بودجه ساخت این مرکز در سه ولایت کشور از سوی وزارت خارجه امریکا پرداخت می شود.

آقای حصین خاطر نشان ساخت، در این مرکز قرار است امکانات آموزشی و حرفه ایی نیز برای معتادین مهیا گردد.


با این حال مهدی کاظمی سخنگوی معینیت مبارزه علیه مواد مخدر وزرات داخله در تماس تلیفونی به کلید، از آغاز ساخت این مرکز در ولایت هرات در آینده ای نه چندان دور خبر داد.

وی علاوه نمود: کمیسیونی بدین منظور ایجاد شده تا مقدار هزینه ساخت این مرکز و زمان آغاز کار آنرا مشخص نماید.


این درحالیست که از چند هفته بدینسو شورای ولایتی هرات با همکاری برخی دیگر از مسئولان ادارات دولتی روند جمع آوری معتادین بی سرپناه را در این ولایت شروع کرده اند.

توریالی طاهری معاون شورای ولایتی هرات گفت: تاکنون 500 معتاد بی سرپناه از سطح شهر جمع آوری شده و در این مرکز تحت تداوی قرار دارند.

وی با انتقاد از کارکرد حکومت در این زمینه تاکید دارد: تاکنون هیچ برنامه موثری از سوی حکومت به منظور تداوی معتادین این ولایت به اجرا گذاشته نشده است.

افراد معتاد به مواد مخدر نیز از بی توجهی دولت شاکی هستند:


از سوی دیگر شهروندان هرات از افزایش معتادین در سطح شهر ابراز نگران کرده و ضمن انتقاد از حکومت در راستای جمع آوری و تداوی معتادین تاکید دارند، هم اکنون در هر گوشه و کنار شهر شمار زیادی این افراد وجود دارد که باعث آزار و اذیت آنان میشوند.


بر اساس آمارهای جهانی در حال حاضر نزدیک به 270 میلیون تن در جهان معتاد به مواد مخدر هستند که نظر به آمارهای تخمینی نزدیک به 3 میلیون تن آنها، در افغانستان هستند.

گزارشی از معروف عطایی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.