گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

افزایش مراکزترک اعتیاد درهرات

فقر، بیکاری و خشونت های فامیلی از جمله عمده ترین عوامل افزایش شمار معتادین در ولایت هرات خوانده میشود که سبب شده تا شمار معتادین در این ولایت به بیش از 60 هزار تن برسد.

اما مسئولان ریاست مبارزه علیه مواد مخدر ولایت هرات از افزایش بستر های تداوی برای ترک اعتیاد در هرات سخن زده تاکید دارند که هم اکنون 315 بستر تداوی برای معتادین وجود دارد در حالیکه سه سال قبل این رقم 85 بستر تداوی بود.

غلام جیلانی دقیق رییس این اداره درمصاحبه اختصاصی به کلید  میگوید: در حال حاضر هشت  مرکز تداوی معتادین در ولایت هرات وجود دارد که دو کلینک، یکی به ظرفیت 100 بستر در ولسوالی گذره و دیگری به ظرفیت 20 بستر در ولسوالی غوریان این ولایت وجود دارد.

وی می افزاید: شش کلینیک دیگر نیز در شهر هرات وجود دارد که دو کلینیک برای زنان، یک کلینیک برای اطفال و یک کلنیک تداوی هم برای نو جوانان به صورت رایگان فعالیت دارند.

او می افزاید: به تازه گی سروی به منظور شمار معتادین در هرات صورت نگرفته اما به اساس آمار های سال 2009 تعداد معتادین درهرات 60 هزار تن گفته شده است.

بنا بر اظهارات وی: بین 30 تا 35 فیصد معتادین ولایت هرات باشنده های دیگر ولایات می باشند که از کشور ایران رد و مرز شده  و در ولایت هرات باقی مانده اند.


آقای دقیق همچنان تاکید دارد که هرات حدود یک هزار کلومتر با کشور های ایران و ترکمنسان مرز مشترک دارد و به همین منظور تعداد زیادی از قاچاق چیان مواد مخدر تلاش دارند تا از مرز های این ولایت مواد مخدر را به این دو کشور قاچاق کنند.

او می گوید:با این وجود نیاز است تا شمار پولیس مبارزه علیه مواد مخدر دراین ولایت زیاد شود اما هم اکنون در این ولایت تنها 65 پولیس مبارزه علیه مواد مخدر و با امکانات ناچیز فعالیت دارند.


زمری حصین مسئول کلینیک 100 بستر معتادین  ولسوالی گذره میگوید: از آغاز کار این کلینک دو سال میگذرد و در این مدت یک هزار تن تداوی شدند.

اومی افزاید:هم اکنون در این کلنیک 100 نفر بستری می باشند که هر کدام به مدت 45 روز داخل بستر تداوی میگردند و بعد از آن به مدت دو سال از سوی این کلینک تعقیب میگردند تا به مشکلات بعد از تداوی شان رسیده گی شود.

 به گفته ی وی تمامی خدمات  این کلینک برای معتادین به صورت رایگان ارائه میشود.


در همین حال توریالی طاهری معاون شورای ولایتی هرات افزایش شمار کلنیک های تداوی معتادین را در این ولایت برای کاهش آماراین افراد موثر می داند.

اما وی از فعالیت برخی کلینک های خصوصی  ترک اعتیاد در این ولایت  انتقاد نموده میگوید: در این مراکز هر چند از معتادین پول زیاد گرفته میشود اما امکانات تداوی در حد قابل قبولی نبوده و نتیجه موثری هم ندارد.


از سوی دیگرشماری از شهروندان هرات از افزایش معتادین در سطح شهر ابراز نگرانی می کنند.

آنان ضمن انتقاد ازعملکرد ضعیف حکومت در راستای جمع آوری و تداوی معتادین تاکید دارند، هم اکنون در هر گوشه و کنار شهر شمار زیادی از این افراد به چشم دیده میشوند وبصورت آزادانه مواد مخدراستفاده میکنند.


گفتنیست با وجود افزایش مراکز ترک اعتیاد در ولایت هرات هنوز هم نبود زمینه کاری یکی از چالش هاییست که باعث شده تا نزدیک به 80 درصد معتادین ولایت هرات بعد از تداوی دو باره به مواد مخدر روی بیاورند.

گزارشی از معروف عطایی 
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.