گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

کارپروزژه خط آهن هرات - خواف تا آخر سال جاری شمسی به اتمام میرسد

افغانستان یکی از کشورهای محاط به خشکه قاره آسیا محسوب می شود و از آنجا که به دریا راه ندارد، مسیرهای تجاری آن نیز به زمینی و هوایی محدود می شود.

توجه بیشتر به  ایجاد راه های مواصلاتی یکی از عمده ترین مواردی است که می تواند روند رشد تجارت و اقتصاد را در کشور پر رنگ تر کند.

خط آهن هرات - خواف نیز از جمله همین پروژه های بزرگ اقتصادی می باشد که در سال 1385 با کمک ایران آغاز شد.

این خط آهن به طول 130 کلیومتر ایران را به افغانستان وصل می سازد و گفته می شود کار احداث این پروژه در ایران تمام شده ولی در افغانستان تاکنون تکمیل نشده است.

نبود بودجه برای ادامه کار ساخت خط آهن هرات - خواف یکی از عمده ترین دلایل عدم تکمیل آن عنوان شده است.

با این وجود به تازه گی سفیر ایتالیا در سفری به ولایت هرات، وعده کمک 40 میلیون یورویی برای ساخت این خط آهن داده است.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات میگوید: قرار است این کمک کشور ایتالیا به زودی در اختیار دولت افغانستان قرار گیرد و برای تکمیل پروژه خط آهن هرات - خواف به مصرف برسد.

وی علاوه می کند که کارهای زیر ساخت این خط آهن در ولایت هرات که از قریه "روزنک ولسوالی غوریان" شروع تا میدان هوایی ختم میشود انجام شده و بخش های دیگری از این پروژه در ولایت هرات باقی مانده است.


خط آهن هرات - خواف از چهار قطعه تشکیل شده که سه قطعه آن با هزینه 75 میلیون دالر از کمک های بلاعوض ایران و بانک جهانی ساخته شده و قطعه چهارم از ولسوالی غوریان آغاز و تا شهرک صنعتی هرات ادامه خواهد یافت.

انجینیر حبیب الله تیموری رئیس فواعد عامه هرات می گوید: تلاش ها بخاطر تکمیل این پروژه جریان دارد و احتمال دارد تا آخر سالجاری کار این پروژه مهم اقتصادی به پایان برسد.


با تکمیل پروژه خط آهن هرات - خواف، غرب افغانستان برای نخستین بار، دارای خط آهن می شود و از طریق، راه آهن هرات – خواف، به شبکه راه آهن ترکیه- اروپا و همچنین بندرهای ایران در خلیج فارس متصل می گردد.

برخی آگاهان امور اقتصادی در هرات به این باورند، خط آهن هرات - خواف از جمله پروژه های زیربنایی اقتصادی به شمار می رود که توسط آن سهولت های زیادی برای انتقال اموال تجارتی به میان خواهد آمد.


از سویی هم باشنده های ولسوالی غوریان هرات، بر تامین امنیت و همکاری برای ساخت هر چه زود تر این خط آهن وعده می دهند.

مولوی عبدالحمید یکی از بزرگان قوم در ولسوالی غوریان هرات، از دولت می خواهد تا روند ساخت این خط آهن را تسریع بخشیده و کار آن را زودتر به پایان برساند.


گفتنیست، خط آهن هرات – خواف، 130 کیلومتر طول دارد که 70 کیلومتر آن در کشور ایران و 60 کیلومتر دیگر آن تا پایان سالجاری در افغانستان به پایان خواهد رسید.

گزارشی از معروف عطایی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.