گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

روز جهانی نرسنگ

با توجه به فعالیت های صورت گرفته در راستای آموزش نرس و قابله های مسلکی در ولایت هرات، هم اکنون کمبودی  نرس و قابله مسلکی تا حدی زیادی در این ولایت بر طرف شده است.

مسئولان انستیتوت علوم صحی ولایت هرات در آستانه  12 می روز جهانی نرسنگ از پیشرفت های صورت گرفته در این عرصه سخن زده میگویند: از سال 2004 تا کنون صد ها نرس و قابله به هدف رفع کمبودی های مراکز صحی ولایت هرات، از این انستیوت فارغ شده اند.

ضیاء الحق منصور احراری معاون انستیتوت علوم صحی ولایت هرات شمار این فارغان را بیش از یک هزار و هشتصد تن گفته می افزاید:از این میان نزدیک به 350 تن شان نرس های مسلکی می باشند.

وی می افزاید: اکثریت این  افراد فارغین صنوف دوازدهم مکاتب ولسوالی ها بوده که بعد از سپری نمودن یک دوره آموزشی سه ساله نرسنگ، در ولسوالی های مختلف ولایت هرات آغاز به فعالیت نمودند.

به گفته او نظر به نیاز مندی های موجود، نزدیک به 80 فیصد افراد جذب شده در رشته نرسنگ بانوان هستند.


آقای احراری تاکید دارد که از مجموع نرس های فارغ شده این انستیتوت 70 درصد شان در ولسوالی های هرات ایفای وظفیه می نمایند.

وی همچنان مشکلات امنیتی در نقاط دور دست، معاش کم و نبود برنامه ارتقای سویه تحصیلی را، از مشکلات نرس ها در این ولایت می داند.

وی تاکید دارد که علاقمندی ها در رشته نرسنک در ولایت هرات زیاد است و در سال های نزدیک کمبودی های موجود در این زمینه به کلی برطرف میشود.


عبدالرووف قاری زاده مسئول بخش نرسنگ شفاخانه حوزوی هرات نیز از پیشرفت های صورت گرفته در راستای فراغت نرس های مسلکی در این ولایت سخن زده میگوید: 5 سال قبل شفاخانه حوزه وی ولایت هرات کمبودی های زیادی در بخش نرسنگ داشت اما در حال حاضر این کمبودی ها بر طرف شده است.

او می افزاید:هم اکنون در این شفاخانه 232 نرس و قابله مسلکی فعالیت دارند که از این میان 70 درصد شان از طبقه اناث هستند.


در همین حال شماری از نرس ها در ولایت هرات کمبود امکانات و نبود امنیت در مناطق دور دست را از عمده­ترین چالش ها برای انجام فعالیت شان می دانند.

آنان می گویند: مصئونیت شغلی ندارند و از دولت می خواهند تا در این زمینه توجه نماید.


گفتنیست دوازدهم ماه می مصادف است با روز جهانی نرسینگ و مسئولان انستیوت علوم صحی ولایت هرات از برگزاری محفل بزرگی به منظور تجلیل این روز در این ولایت سخن می زنند.

گزارشی از معروف عطایی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.