گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

آغاز دومین دور کمپاین واکسین پولیو درحوزه غرب کشور

دومین  دور کمپاین بهاری پولیو در حوزه غرب کشور به روز دوشنبه آغاز شد.

 در این دور سه روزه کمپاین واکسین پولیو قرار است نزدیک به یک میلیون طفل زیر سن پنج سال در 4 ولایت غربی کشور واکسین پولیو شوند.

غلام محمد دانش آمر معافیت کتلوی زون غرب کشوردرمصاحبه اختصاصی به کلید گفت: از این میان ششصد و پنجاه هزار طفل زیر سن پنج سال در ولایت هرات واکسین میشوند ودرکنارآن تابلت های ضد کرم معده نیز داده میشود.

وی می افزاید: هر چند برخی نا امنی ها  درولسوالی های ادرسکن،فارسی و شیندند  هرات روند تطبیق کمپاین واکسین پولیو را با مشکل مواجه میکند اما باآنهم تلاش ها برای تطبیق سراسری این کمپاین جریان دارد.

به گفته ی او : کمپاین واکسین پولیو توسط بیش ازسه هزار رضا کار درولایت هرات تطبیق میشود.

بنا بر اظهارات آقای دانش در سال جاری هیچ واقعه مثبت پولیو در این ولایت به ثبت نرسیده و تنها یک واقعه فلج اطفال سال گذشته در ولسوالی شیندند هرات دیده شده بود.


در همین حال عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور در تماس تلفنی به رادیو کلید از عدم تطبیق این دور کمپاین در ولسوالی پساوند این ولایت خبر می دهد.

او می گوید: مشکلات امنیتی در این ولسوالی سبب شده تا این دور کمپاین واکسین پولیو در این ولسوالی اجرا نشود.

او همچنان تاکید دارد که در دیگر ولسوالی های این ولایت دور دوم بهاری کمپاین واکسین پولیو آغاز شده و قرار است  بیش از یک صد و هشتاد هزار طفل زیر سن 5 سال در این ولایت واکسین شوند.


ازسوی هم شراف الدین مجیدی سرپرست دفتر والی بادغیس می گوید: کمپاین واکسین پولیو دراین ولایت اغازشده وقراراست حدود 50 هزار طفل زیر5 سال به مدت سه روز درولایت بادغیس واکسین شوند.


فراه در غرب کشور نیز یکی دیگر از ولایاتی می باشد که همزمان با دیگر ولایات دور دوم کمپیان بهاری تطبیق واکسین پولیو در آن شروع شده است.

محمد ناصر مهری سخنگوی والی فراه می گوید: در این ولایت کمپاین واکسین پولیو به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت  وقراراست طی این مدت حدود یک صد و هشتاد و شش هزار طفل زیر سن پنج سال واکسین شوند.

وی می افزاید: تطبیق این دور کمپیان توسط بیش از دو هزار رضا کار صورت میگیرد.


 گفته می شود با بهبود افزایش دسترسی مردم به خدمات صحی، افزایش سطح آگاهی و تطبیق انواع واکسین ها  طی سال های اخیر در کشور سطح مرگ و میر نوزدان را کاهش داده است.

وحیدالله مایار سخنگوی وزارت صحت عامه کشور در تماس تلفنی به کلید میگوید: آمار مرگ و میر اطفال در کشور نسبت به سال 2000 میلادی حدود 50  درصد کاهش یافته است.

او میگوید: در سال 2000 میلادی در هر هزار طفل زیر یک سال 258 تن جان خود را از دست می دانند که این امار در سال جاری به 100 طفل رسیده است.



در حالیکه که روز دوشنبه والی هرات در مراسم افتتاح تطبیق کمپاین واکسین پولیو در ولایت هرات از مخالفین دولت خواست تا این پروسه را سیاسی نسازند اما در این روز دو تن از واکسیناتوران تطبیق کمپاین پولیو در ولایت نیمروز به اثر انفجار ماین کناره جاده جان خودرا ازدست دادند

گزارشی از معروف عطایی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.