گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

تجلیل از روز جهانی طفل درولایت هرات

باآنکه در جریان سال های اخیر در افغانستان پول های زیادی در راستای حمایت از اطفال و ایجاد نهاد های مدافع حقوق اطفال به مصرف رسیده اما هنوز هم وضعیت اطفال در کشور به ویژه در حوزه غرب نگران کننده گفته میشود.

عبدالقادر رحیمی رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر در حوزه غرب کشور، روز چهار شنبه در محلفی که به منظور تجلیل از روز جهانی طفل ازسوی اداره کاروامور اجتماعی این ولایت در تالار این کمیسیون برگزار شد گفت: با توجه به تلاش های صورت گرفته تا حدی وضعیت اطفال در بخش های آموزش و صحت بهبود یافته  اما با آنهم شمار زیادی از اطفال کشور با مشکلات جدی روبرو بوده و از حقوق شان محروم اند .

وی افزود: آمار دقیقی از اطفال روی سرک و یا اطفال کارگر وجود ندارد اما  با افزایش نا امنی ها و مشکلات اقتصادی در دو سه سال اخیر، شمار اطفال روی سرک افزایش یافته است.


در همین حال مسئولان ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات نیزازافزایش شمار اطفال روی سرک ابراز نگرانی نموده و از برنامه های شان به خاطر حمایت از اطفال روی سرک خبر میدهند.

بصیره  محمدی رئیس اداره کار و امور اجتماعی ولایت هرات میگوید: هم اکنون در ولایت هرات بیش از 7 هزار طفل روی سرک وجود دارد که اکثریت آنان از ولایات همجوارهرات به این لایت مهاجر شدند.

وی تاکید دارد که این اداره به منظور تحت پوشش قرار دادن اطفال، برنامه ایی را روی دست گرفته که بر مبنای آن به مدت سه سال حدود 5 هزار طفل و خانواده های شان که مشکل اقتصادی دارند  حمایت میشوند.


خانم محمدی همچنان می گوید: شماری از اطفال روی سرک که مصروف کار هستند در برخی از موارد از سوی برخی افراد مورد آزار جنسی قرار گرفته و حتی در بعضی موارد قاچاقبران مواد مخدرتوسط اطفال مواد مخدر را به مکان های مختلف انتقال می دهند.


با این وجود شماری از اطفالی که در محفل تجلیل از روز جهانی طفل حضور داشتند از مشکلات شان سخن می زده  خواهان توجه بیشتردولت به وضعیت اطفال بی بضاعت هستند.


احمد شفیق بهروزیان یکی از فعالان جامعه مدنی ولایت هرات از وضعت بد اطفال در مناطق دور دست این ولایت اظهارنگرانی نموده و تا کید دارد که اطفال در مناطق دور دست کشورحتی به حقوق اولیه خود دسترسی ندارند.

وی می افزاید: به منظور بهبود وضعیت اطفال کشور باید برنامه های موثری عملی گردد نه اینکه همواره وعده های سمبولیک داده شود.


گفتنیست اول جون مصادف با روز جهانی طفل است که در سال  ۱۹۴۹ میلادی در نشست اتحادیهٔ بین‌المللی دمکراتیک زنان در پاریس این روز به‌ عنوان روز بین‌المللی طفل مسمی گرید که پس از آن همه ساله دولت ها در این روز به منظور بهبود وضعیت اطفال برنامه هایی را روی دست میگیرند.

در افغانستان نیز همه ساله از این روز تجلیل به عمل می آید اما با آنهم در حال حاضر وضعیت اطفال کشور نگران کننده خوانده میشود.

گزارشی از معروف عطایی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.