گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

طرح بازیافت زباله ها درهرات

با آنکه زباله به عنوان طلای سیاه یاد شده و در بیشتر کشور های جهان  سرمایه گذارای های هنگفتی در زمینه بازیافت آن صورت میگرد اما در افغانستان تا کنون کمترکاری به منظور جذب سرمایه گذاری ها در این بخش شده است.

شهر هرات یکی از شهر های بزرگ در سطح کشور به شمار میرود و نظر به افزایش تراکم نفوس در این شهر روزانه تا 10 تن زباله نیز از ساحات مختلف این شهر جمع آوری میگردد.

اکنون مسئولان ریاست شاروالی هرات از علاقه‌ مندی سرمایه‌ گذاران ترکی در بخش بازیافت زباله درهرات خبرمیدهند.

 غلام غوث نیکبین معاون ریاست شاروالی هرات میگوید: قرار است یک شرکت خصوصی با خرید دستگاه های بازیافت زباله، در هرات و کابل سرمایه گذاری نماید.

وی می افزاید: این شرکت قصد دارد تا از زباله ها در راستای بازیافت و تولید برق استفاده نماید.

آقای نیکبین تاکید می ورزد که هزینه این پروژه که هم اکنون همانند آن در کشور ترکیه وجود دارد حدود هشت میلیون دالرمی باشد.


پشت کوه ملا یاسین محلی ست که تمامی زباله های جمع آوری شده  شهر هرات در آنجا انبار میگردد.

مسئولان اداره حفاظت محیط زیست ولایت هرات با ابراز نگرانی از انبار شدن بیش از حد زباله ها در منطقه پشت کوه ملا یاسین، از طرح جدید ریاست شاروالی هرات در این عرصه ابزار خرسندی نموده میگویند: نیاز است تا چنین طرح هایی عملی گردد.

نصیر احمد فضلی رئیس اداره حفاظت محیط زیست ولایت هرات در مصاحبه اختصاصی به کلید، از عدم توجه ریاست صحت عامه ولایت هرات در راستای حریق و دفن زباله های صحی انتقاد نموده گفت: هرچند نظر به قانون باید زباله های مراکز صحی به دلیل جلو گیری از مبتلا شدن افراد به امراض گوناگون حریق و سپس دفن گردد اما این ریاست در این زمینه بی تفاوت است.

وی افزود: هم اکنون زباله های زیادی از مراکز صحی در منطقه پشت کوه ملایاسن انبار شده و شمار اطفالی که در این منطقه مصروف جمع آوری پلاستیک می باشند به امراض گوناگون مبتلا شده اند.


با این وجود داکتر آصف کبیر رئیس صحت عامه ولایت هرات مشکلات در راستای حریق و دفن زباله های مراکز صحی را تائید کرده میگوید: این ریاست در این زمینه برنامه هایی روی دست دارد.


کارشناستان محیط زیستی در ولایت هرات به این باروند که سرمایه گذاری در بخش بازیافت زباله ها در این ولایت تاثیرات خاص خود را در بهبود وضعیت محیط زیستی و اقتصادی دارد.

وکیل احمد بارک یکتن از کارشناسان محیط زیست در ولایت هرات میگوید: هم اکنون ظرفیت زباله درمنطقه انبار زباله های شهر هرات تکمیل شده و با این وجود نیاز است تا مسئولان امور در این زمینه برنامه هایی اساسی را روی دست گیرند.


شماری از شهروندان هرات نیز از مسئولان میخواهند تا در راستای بازیافت زباله ها برنامه هایی را عملی نموده تا از این ناحیه مشکلات شهروندان رفع شود و دیگر نیاز نباشد تا تمامی زباله ها در یک محل انبارگردد.


در حالی مسئولان ریاست شاروالی هرات از علاقمندی ها برای سرمایه گذاری در بخش بازیافت زباله ها در این ولایت خبر می دهند که قبل از این شهروندان هرات همواره از بی برنامه گی های این اداره در این زمینه انتقاد میکردند.

گزارشی از معروف عطایی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.