گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

300 بستر تداوی برای بیش از 60 هزار معتاد به مواد مخدر در هرات !

با آنکه از 15 سال بدینسو میلیون ها دالر در راستای مبارزه علیه کشت، قاچاق و استفاده مواد مخدر در کشور به مصرف رسیده اما هنوز هم رقم معتادین کشور نگران کننده خوانده میشود.


 به طوریکه نظر به آمارهای ارائه شده از سوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر، شمار معتادین کشور به سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن می‌رسد که از این میان 850 هزار زن و 110 هزار تن دیگر طفل هستند. این آمار در حالی منتشر می شود که گفته می شود که بیش از 60 هزار معتاد در ولایت هرات وجود دارد.


مسئولان ریاست مبارزه علیه مواد مخدر ولایت هرات در محلفی که روز سه شنبه به منظور تجلیل از 26 جون روز جهانی مبارزه علیه مواد مخدر در این ولایت برگزار شده بود، کمبود مراکز تداوی و نگهداری معتادین را از عمده ترین مشکلات در این ولایت بیان کردند.

غلام جیلانی دقیق رییس اداره مبارزه علیه مواد مخدر ولایت هرات در این مراسم گفت: در مقایسه با یبش از 60 هزار معتاد به مواد مخدر در این ولایت تنها حدود 300 بستر تداوی معتادین وجود دارد.


وی افزود: پیشنهاد هایی به خاطر افزایش مراکز ترک اعتیاد به وزارت های مبارزه علیه مواد مخدر و صحت عامه شده اما تاکنون به این پیشنهادها توجه نشده است.

به گفته آقای دقیق، از میان بیش از 60 هزار معتاد در هرات 13 درصد آنان زنان و 7 درصد اطفال هستند.

آقای دقیق علاوه می کند بین 30 تا 35 فیصد معتادین ولایت هرات از دیگر ولایات کشور هستند که عمدتا از ایران رد مرز شده اند.

رییس مبارزه علیه مواد مخدر ولایت هرات ضمن اشاره به کاهش 60 درصدی ساحات تحت کشت مواد مخدر در این ولایت تصریح نمود: اراضی تحت کشت مواد مخدر از 500 هکتار در سال 2014 به 200 هکتار در سال 2015 کاهش یافته و در حال حاضر تنها در دو ولسوالی این ولایت از جمله شیندند و ادرسکن مواد مخدر کشت میشود.

در همین حال مسئولان ریاست صحت عامه ولایت هرات از برنامه هایی به  منظور انکشاف مراکز ترک اعتیاد معتادین به مواد مخدر خبر میدهند. داکتر آصف کبیر رئیس صحت عامه ولایت هرات نیز که در مراسم تجلیل از روز جهانی مبارزه علیه مواد مخدر حضور داشت، با ابراز نگرانی از شیوع امراض مختلف میان معتادین مواد مخدر گفت: این ریاست تلاش دارد تا مراکز تداوی افراد معتاد به مواد مخدر را افزایش دهد.

آقای کبیر علاوه داشت: هم اکنون حدود 300 بستر تداوی رایگان برای معتادین در این ولایت وجود دارد که هر فرد معتاد در این مراکز بین 45 تا 90 روز تداوی میشود. بنا بر اظهارات وی: در سال گذشته 1200 معتاد به مواد مخدر اعم از زنان، مردان و اطفال در مراکز ترک اعتیاد دولتی هرات تداوی شدند.


از سویی هم شماری از اشتراک کننده های این مراسم با انتقاد از کم کاری حکومت در کاهش تولید و جلوگیری از خرید و فروش مواد مخدر میگویند: بیشترین افراد معتاد به مواد مخدر جوانان هستند که به دلایل مختلف از جمله بیکاری به اعتیاد روی آوردند.

این افراد می افزایند: سران حکومت وحدت ملی وعده های زیادی برای محو کشت مواد مخدر در کشور دادند اما به وعده های خود عمل نکرده اند.


این حالیست که نبود کار و مشکلات اقتصادی هنوز هم از چالش های اساسی خوانده میشود که سبب شده تا نزدیک به 80 درصد معتادین در هرات بعد از تداوی دوباره به مواد مخدر روی بیاورند.

گزارشی از معروف عطایی

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.