گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

سلیم تره کی شاروال اسبق هرات به 6 سال زندان محکوم شد

دوازده تن از کارمندان اسبق دوایر دولتی به شمول محمد سلیم تره کی شاروال پیشین هرات در یک محکمه ابتدایی به اتهام اختلاس محکوم به جزا شدند.

گفته میشود این افراد متهم به اختلاس در پروژه نصب سولر های افتابی شهر هرات  میباشد که روز شنبه از سوی محکمه ابتدایی هرات بگونه علنی محاکمه شدند.

در بین 12 متهم این قضیه، محمد سلیم ترکی شاروال اسبق هرات و عبدالکریم نماینده مقام ولایت و ناظر درپروژه نصب سولر های آفتابی شهر هرات و 10 تن دیگر از انجیران و کارمندان دوایر دولتی شامل هستند.

عبدالهادی وثیق رئیس محکمه ابتدایی مبارزه با فساد اداری هرات گفت: محمد سلیم ترکی شار وال اسبق هرات به همراه پنج  تن دیگر از همدستانش هریک، صفدر، فیض محمد،عبدالبصیر، میروس و سید احمد به شش سال حبس تنفیضی و رد معادل پول اختلاس شده محکوم می باشند.

وی افزود: شش تن دیگر به شمول محمد عزیز احراری رئیس اسبق بخش ساختمانی اداره شاروالی هرات هر کدام به یک الی سه سال حبس تنفیضی و پرداخت پول اختلاس شده محکوم به جزا گردیدند.

در محکمه ابتدایی این متهمین تنها چهار تن شان حضور داشتند و 8 تن دیگربه شمول شاروال اسبق هرات در این محکمه غایب بودند.

کار نصب سولر های آفتابی شهر هرات در سال 1390 هجری شمسی به ارزش 31 میلیون و بیست هزار افغانی در هرات شروع شد و گفته میشود که دراین پروژه بیش از دو ملیون افغانی اختلاس شده است.

این پروژه که قرار بود بعد ازمدت 4 ماه تکمیل شود اما نظر به گفته های رئیس محکمه ابتدایی مبارزه با فساد اداری هرات پروژه چراغهای سولری به وقت معین آن تکمیل نگردیده بلکه با دو ماه تاخیر و با کیفیت پائین و غیر معیاری به اتمام رسیده است.

گفته میشود مجری طرح نصب سولر های آفتابی هرات از سوی شرکت آسیا نیرو با ضمانت 4 سال گرانتی اجرا گردید اما پس از گذشت دو سال اکثریت پایه های برق سولری از کار افتاده است.

در همین حال سید عظیم کبرزانی عضو شورای ولایتی هرات میگوید: همواره افراد زور مند و متهم به فساد کمتر مورد پیگرد قرار گرفتند.

وی می افزاید: تا زمانیکه اراده جدی در راستای مبارزه به فساد اداری وجود نداشته باشد فساد اداری در اداره های دولتی ریشه کن نخواهد شد.

از سوی هم محمد رفیق شهیر رئیس شورای متخصصان ولایت هرات میگوید: نبود مجازات سنگین برای افرادی که دست به فساد اداری می زنند از عمده ترین عواملیست که باعث شده تا هنوز این پدیده در کشور ریشه کن نشود.

گفتنیست فساد اداری یکی از چالش های جدی طی 15 سال گذشته  در کشور بوده است، به گفته برخی ها طی این مدت نه تنها فساد کاهش نیافته بلکه با گذشت هرروز افزایش نیز یافته است .

گزارشی از معروف عطایی

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.