گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

نگرانی ها ازاماراطفال کارگر درحوزه غرب کشور

هر چند همواره از اطفال به عنوان آینده سازان کشور یاد میشود اما وعده های سمبولیک برای رفع مشکلات اطفال و عدم توجه به آنان، سبب شده تا هنوز هم وضعیت اطفال در کشور به ویژه حوزه غرب نگران کننده خوانده شود.

نظر به امار های ارائه شده هم اکنون  حدود دو میلیون  طفل در افغانستان سرگرم کار استند و از این میان ۱.۲ میلیون آن کارهای شاق انجام می‌دهند.

در همین حال وضعیت اطفال در حوزه غرب کشورنیز نگران کننده خوانده میشود وگفته میشود دربرخی ولایات این حوزه آمار اطفال که کار شاقه میکنند نیزبلند است.

گل احمد عثمانی رئیس کار و امور اجتماعی ولایت غور در تماس تلفنی به کلید گفت:  60 درصد اطفال در این ولایت برعلاوه که مصروف کار های شاقه اند ، از حقوق ابتدایی خود به ویژه درس وتعلیم و صحت محروم می باشند.

بادغیس یکی دیگر ازولایات حوزه غرب میباشد که شماری زیادی از اطفال این ولایت بنابه شدت فقر دست به کارهای شاقه میزنند.

محمد نعیم معلم زاده رئیس کار و امور اجتماعی ولایت بادغیس در تماس تلفنی به کلید گفت حدود 60 فیصد اطفال این ولایت مصروف کارهای شاقه میباشند.

به گفته آقای معلم زاده با آنکه شمار اطفال کارگر در این ولایت زیاد است اما حمایت وکمک های نهادهای داخلی وخارجی اندک است.

نعیم صابر مدیر عمومی تامینات اجتماعی ریاست کار وامور اجتماعی هرات میگوید: نظر به امار ها هم اکنون بیش از 8 هزار طفل در این ولایت مصروف کاراند واین اداره میکوشد تا با حمایت واموزش های فن وحرفه برای والدین این اطفال جلو روی آوردن اطفال به کار را بگیرد.

در ولایت فراه نیز اطفال وضعیت چندان مناسبی ندارند.

وحید الله صافی رئیس کار و امور اجتماعی این ولایت در تماس تلفنی به کلید وضعیت اطفال را در این ولایت را نگران کننده عنوان نمود و گفت: دولت در راستای رفع مشکلات اطفال در این ولایت بی توجه بوده است.

وی باآنکه امار مشخصی از اطفال کارگر دراین ولایت نمیدهد میگوید برنامه هایی برای حمایت از اطفال در این ولایت انجام شده ولی این برنامه ها چندان موثر نبوده است.

با این وجود مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر وضعیت اطفال را در این حوزه نگران کننده دانسته میگویند: با گذشت هر روز شمار اطفال کارگر درولایات غربی کشور بیشتر میشود.

میرویس امینی مسئول بخش حمایت از اطفال کمیسیون مستقل حقوق بشر زون غرب کشور در مصاحبه اختصاصی به کلید همچنان از قاچاق اطفال به کشور های همسایه ابراز نگرانی نموده گفت: هر چند امار دقیق از قاچاق اطفال به کشور های همسایه به ویژه ایران وجود ندارد اما امار ها در این زمینه نگران کننده است.

در حالی از وضعیت اطفال در حوزه غرب کشور ابراز نگرانی میشود که به تازه گی وزارت عدلیه کشور مسوده قانون حمایت از حقوق اطفال را  که شامل پانزده فصل و یک صد و پنج ماده می باشد تدوین نموده است.

گزارشی از معروف عطایی

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.