گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

چالش ها و دستاوردهای دو ساله حکومت وحدت ملی

دوسال پیش در 29 سنبله بود که پس از جنجال های انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر تقلب در انتخابات، حکومت وحدت ملی بر اساس توافقنامه ایی میان دو نامزد پیشتازانتخابات ریاست جمهوری محمد اشرف غنی و داکتر عبدالله عبدالله ایجاد شد.

و سران حکومت وحدت ملی پس از تشکیل این حکومت به مردم وعده های تامین امنیت و رفع مشکلات کشور را داده بودند.

اکنون دو سال از آغاز کار حکومت وحدت ملی میگذرد،دوسالیکه شیرازه اقتصادی افغانستان در حال ازهم پاشیدن قرار گرفته است. به جز مواد اولیه مورد ضرورت در بخش‌های دیگر کم‌ترین داد و ستدی وجود ندارد. امنیت نه تنها که بهبود نیافته است، بلکه به شدت خراب‌تر هم شده است.

دراین دوسال باید لویه‌جرگه تعدیل قانون اساسی برگزارمی شد و وضعیت حکومت وحدت ملی مشخص و تعدیلات لازم برای تغییر احتمالی نظام در قانون اساسی به وجود می امد که این کارهم نشد.

.شماری از آگاهان سیاسی،  نهاد های جامعه مدنی و شهروندان در غرب کشور به این باورند که اکثرا وعده های سران حکومت وحدت ملی در زمینه تامین امنیت، مبارزه جدی با فساد اداری، برگزاری انتخابات پارلمانی، توزیع تذکره های برقی،برگزاری لویه جرگه تعدیل قانون اساسی و ایجاد زمینه های اشتغالزایی عملی نشده است.

سید اشرف سادات یکتن از فعالین مدنی در غرب کشور به این باور است که سران حکومت وحدت ملی در دو سال کاری شان ضعیف عمل کرده و برای رفع مشکلات مردم هیچ برنامه ایی موثری نداشته اند.

باگذشت دو سال ازحکومتداری حکومت وحدت ملی، جز گسترده شدن سایه نا‌امیدی بیشتر بر جامعه و تلاش برای خارج شدن بخش عمده شهروندان از کشور چیز دیگری به ارمغان نداشته است .

شماری از  باشنده های غرب کشور میگویند:  طی مدت دوسال نه تنها هیچ وعده حکومت عملی  نشده بلکه اوضاع کشور روز به روز بدتر می شود.

به گفته این شهروندان افزایش مهاجرت ها در دو سال اخیر یکی از عمده ترین دلایل نا کامی کار این حکومت می باشد.

محمد رفیق شهیر رئیس شورای متخصصان ولایت هرات میگوید: هر چند دولت در بخش های مختلف ظعیف بوده اما دستاورد هایی در بخش های پروژه بزرگ سد سلما،افتتاح خط آهن چین- افغانستان، پیشرفت در کار پروژه تاپی وخط آهن هرات-خواف داشته است.

گفتنیست در دو سال اخیرچندین نشست بین المللی با حضور افغانستان برگزار شد اما به باور شماری از آگاهان افغانستان در این نشست ها دستاورد  قابل قبولی نداشته است.

از سویی هم به تازه گی سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری به هدف اشتراک در هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نماینده گی از حکومت افغانستان در این نشست حضور یافت.

بصیر احمد دانشیار استاد پوهنتون هرات میگوید: هرچند نیاز بود تا در این نشست رئیس جمهور حضور میافت اما با آنهم نماینده های افغانستان در این نشست باید روی مشکلات عمده کشور از جمله، امنیت، مبارزه با فساد اداری و مشکلات اقتصادی توجه جامعه جهانی را جلب نمایند.

این درحالیست که دوسال پیش محمد اشرف غنی ریس جمهورکشور در نخستین روز‌های حضورش در ارگ گفت : در صد روز نخست حکومتش گزارش مفصلی از کارکرد حکومتش ارایه خواهد کرد،اما به گفته برخی آگاهان امورو باشنده های غرب کشورنه در تنها صد روز بلکه در دو سال حکومتداری خود حرفی برای گفتن به مردم افغانستان ندارد.

گزارشی از معروف عطایی

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.