گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

دو برادر مهاجر افغان ابزار دیگر ماین پاکی اختراع کردند

مسعود و محمود حسینی، دو برادر مهاجر افغان که سه سال قبل با ایجاد یک دستگاه ماین پاکی در سرخط خبرها قرار گرفتند، حالا ابزار تازه‌ای برای پاکسازی زمین از ماین اختراع کرده اند.

ابتکار تازه این دو برادر افغان یک هواپیمای بی سرنشین (درون) ارزان قیمت است که می‌تواند ماین‌های فرش شده در روی زمین را کشف و تخریب کند. ماین به عنوان دشمن پنهان سالانه زندگی هزاران تن را می‌گیرد.

خلاصی یافتن از کابوس زمان کودکی تبدیل به زندگی کاری این دو برادر افغان شده است که حالا در هالند زندگی می‌کنند. در سال ۲۰۱۳ آن ها تحسین جهان را با اختراع "ماین کفان" برانگیختند که عبارت از جسم دایریوی بزرگ با میله‌های پلاستیکی است که سبک بوده و با وزش باد از روی زمین‌های هموار عبور می‌کند. وقتی که میله‌های آن بالای ماین اصابت کند، ماین انفجار می‌کند.

آنها که از اسباب بازی دوران طفولیت شان الهام گرفته و این "ماین کفان" را ساختند که در زبان مادری شان یعنی دری، از مصدر "کفاندن" گرفته شذه و به معنی "منفجر ساختن " است و ستایش زیاد سازمان های مبارزه با ماین را برانگیختند.

اکنون آخرین آله جدیدی که اختراع کرده اند متشکل است از تکنالوژی هواپیمای بی سرنشین، چاپگر سه بعدی و یک روبات با کاشف فلزی ماین که فوراً ماین را تخریب می کند. این آله با شش بازو و دور دهنده ای متصل است که موجب بلند شدن هواپیمای بی سرنشین به وزن ۴،۵ کیلو گرام می گردد. این هواپیمای بی سرنشین متشکل از یک پوش پلاستیک آبی رنگ سخت است که دارای باطری ها، بخش سخت افزار و نرم افزار کمپیوتری و دستگاه جهت یاب (جی پس اس) می باشد.

بازوی روباتیک آن در زیر خود ساختمان فلاخن مانندی دارد و دارای پنس های کوچکی می باشد که از دور باز و بسته شده می توانند. این پنس ها می توانند کاشف فلز را حمل کنند و یا مقدار های کم مواد منفجره را انتقال دهند که به گفته این دو برادر می تواند برای تخریب ماین زمینی مورد استفاده قرار گیرد.

جهت یاب (چی پس اس) به این آله اجازه می دهد تا مسیرش را به کمک کمپیوتر تعیین کند.

مسعود می گوید که هواپیمای بی سرنشین یا"درون" در سه مرحله نقشه برداری، کشف و تخریب ماین کار می کند.

وقتی که آله به کار انداخته شود، یک سیستم نقشه برداری سه بعدی ساحه ای را که قرار است ماین پاکی صورت گیرد ثبت یا سکن می کند. ثانیاً ساحه ای که نقشه برداری شده است، به دقت توسط هواپیمای بی سرنشین یا "درون" در نوردیده می شود که دارای وسیله کشف ماین فلزی قبلاً برنامه ریزی شده می باشد.

مسعود در شهر ایندوفن هالند به خبرگزاری فرانس پرس گفت: «به این ترتیب ساحه ای که از نگاه موجودیت ماین زیر سوال است می تواند انچ به انچ مورد ارزیابی و تحقیق قرار گیرد

سرانجام این طرح به شکلی است که ماین توسط هواپیمای بی سرنشین انفجار داده شود. مسعود گفت: «ما معتقدیم که به این ترتیب ماین ها ۲۰ مرتبه سریع تر از طریقی که تاکنون مرسوم است پاکسازی می شوند

تاکنون سه نمونه اولیه از این ماشین های شکار ماین ساخته شده اند و در معرض نمایش اردوی هالند قرار داده شده است. نظامیان هالند گفته اند با آزمایش های بیشتر آن می خواهند به این پروژه کمک کنند.


این دستگاه قبلی است که این دو برادر برای ماین پاکی اختراع کرده بودند.

تورن فرد دو ویرس از شعبه مواد انفجاریه اردوی هالند می گوید: «پاکسازی میدان های ماین کاری شده به طور باور ناکردنی ای وقت گیر است

دو ویرس می گوید که «ما در استفاده از درون ها (هواپیمای بی سرنشین) امکانات زیادی را می بینیم» تا جهت نقشه برداری و کشف میدان های ماین کاری شده در یک ساحه معین در صرف وقت صرفه جویی کنیم.

مرحله کلیدی بعدی این طرح آزمایش آن در خود افغانستان می باشد که این برادران امیدوار اند توسط سرمایه گذاری جمعی مردم تمویل گردد.

این دو برادر معتقد اند در صورتی که همه کارها به خوبی پیش برود، یک درون یا هواپیمای کوچک بی سرنشین با ۱۰۰۰ یورو ساخته شده می تواند.

دویچوله