گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

خانه سالمندان درهرات یک نیاز است؟

اول اکتوبر برابر است با روز جهانی سالمندان.

با آنکه خانه سالمندان در بسیاری از کشورها مکانی امن و راحت برای کهنسالان است اما در افغانستان چنین خانه ای وجود ندارد و حتا تصمیم برای ساخت چنین خانه با مخالفت شدید اعضای شورای ملی مواجه شده است.

نور محمد، مردی کهنسالی که حتی سن دقیق اش را نمی داند ولی در گوشه ایی از شهرهرات گاری دارد.

او با آنکه دست هایش میلرزد اما میگوید: در خانواده پسر جوانی ندارد که کار کند و به همین خاطر خودش از صبح وقت برای پیدا کردن لقمه نانی با گاری دست داشته اش به این طرف و آن طرف میرود.

نورمحمد از دولت انتقاد میکند و میگوید: برای افراد سالمند هیچ توجهی نمیشود.

در همین حال مسئولان ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات میگویند: هیچ مکانی برای نگهداری از سالمندان در ولایت هرات تا کنون ایجاد نشده است.

بصیره محمدی سرپرست کار و امور اجتماعی ولایت هرات میگوید: چندی قبل طرح ایجاد خانه سالمندان از سوی وزارت مربوطه به شورای ملی پیشنهاد شد اما وکلا به دلیل آنچه ایجاد خانه سالمندان را ترویج فرهنگ غرب خواندند رد نمودند.

وی تاکیددارد  برای سالمندان بی سرپرست و یا سالمندانی که خانوده های شان توان نگهداری آنان را ندارند نیاز است تا مکانی برای این افراد ایجاد شود.

از سویی هم غلام محمد دانش سرپرست ریاست صحت عامه ولایت هرات میگوید:طرحی را برای ایجاد مکانی برای حمایت از افراد کهنسال به وزارت مربوطه فرستاده اند.

وی 25 درصد نفوس کشور را سالمندان میگوید و می افزاید: با آنکه شمار افراد کهنسال در افغانستان نسبت به دیگر کشور ها کمتر میباشد اما تاکید می ورزد که این قشر جامعه در افغانستان نسبت به سایر کشور های جهان آسیب پذیر ترند.

به گفته آقای دانش افراد بالای سن 60 سال از جمله قشر کهنسال جامعه هستند که نیاز به مراقبت های ویژه دارند.

شماری زا فعالان جامعه مدنی ولایت هرات نیز از وضعیت سالمندان در ولایت هرات اظهار نگرانی میکنند.

ملکه رسولی یکتن از فعالین جامعه مدنی ولایت هرات میگوید: بار ها واقعاتی دیده شده که برخی از فامیل ها به دلیل عدم توانایی نگهداری و حفاظت از سالمندان شان، آنها را ازخانه بیرون کردند.

وی می افزاید: هم اکنون حدود 3 درصد از سالمندان درهرات کسی را ندارند که از آنان نگهداری کند.

در همین حال شماری از شهروندان هرات نیز به این باروند که سالمندان در این ولایت هیچ گونه حمایتی از سوی دولت نمیشوند و حتی برخی ها در وضعیت بدی زنده گی به سر می برند.

با اینکه  شماری موافق ایجاد مکانی از سوی دولت برای سالمندان بی سرپرست هستند اما اکثرا فامیل ها میخواهند تا از سالمندان شان در خانه نگهداری نمایند.

گزارشی از معروف عطایی

 

روز جهانی ناشنوایان

30 سپتمبر روز جهانی ناشنوایان

روزی که به نحوی فرصتی برای افراد دارای معلولیت محسوب میشود تا از وضعیت خود بیشتر بگویند و حداقل توجه مسئولان امر را به وضعیت شان بیشتر جلب کنند.

روز یکشنبه محفلی به مناسبت روز جهانی ناشنوایان در هرات برگزار شد ولی همانند سال های گذشته هنوز وضعیت ناشنوایان نگران کننده است. مسوول لیسه ناشنوایان هرات در محفلی که در تالار کمیسیون مستقل حقوق بشر این ولایت برگزار شده بود، از نبود امکانات و بی توجهی مسئولان امور در مورد ناشنوایان، انتقاد کرد.

عبدالطیف حسین یار گفت: کمبود امکانات درسی و نبود نصاب تعلیمی مخصوص، از مشکلات اصلی ناشنوایان هرات است.

وی افزود: در هرات تنها یک لیسه ناشنوایان وجود دارد که از سال 1387 شروع به فعالیت کرده و در حال حاضر 218 شاگرد به شمول دختران و پسران در صنوف اول تا نهم توسط 20 معلم مصروف درس هستند.

سرپرست لیسه ناشنوایان علاوه نمود، در این لیسه علاوه بر دروس مکتب، صنف های حرفه ای نیز برای دختران و پسران وجود دارد.

مسئولان ریاست معارف ولایت هرات نیز مشکلات لیسه ناشنوایان را تائید نموده و از تلاش های خود برای برطرف سازی آن خبر میدهند. عبدالرزاق احمدی سرپرست معارف هرات گفت: شمار ناشنوایان این ولایت به چندین هزار تن می رسد ولی این ریاست در حال حاضر امکانات زیادی ندارد تا کمبودی های آنان را رفع کند.

وی اما تاکید کرد ناشنوایان نیاز به نصاب تعلیمی مجزا دارند و ازین رو تلاش ها برای ایجاد نصاب تعلیمی مخصوص ناشنوایان جریان دارد.

هر چند بارها مسئولان وزارت معارف از فراهم سازی زمینه های آموزشی برای اقشار مختلف کشور سخن زدند اما عبدالقادر رحیمی رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر در هرات میگویند: در حال حاضر شمار زیادی از ناشنوایان که در ولسوالی ها زنده گی میکنند از درس و تعلیم محروم اند.

از سویی هم نبود زمینه کاری یکی دیگر از چالش های ناشنوایان در کشور و ولایت هرات عنوان میشود. برخی اساتید لیسه مسلکی ناشنوایان میگویند: با آنکه شمار زیادی از شاگردان این لیسه برنامه های حرفه ای را با موفقیت پشت سر گذاشتند، هنوز زمینه کار برایشان فراهم نیست.

این استادان همچنان از عدم توجه برخی خانواده ها به فرزندان ناشنوای شان انتقاد میکنند.

در حالی از کم توجهی به مشکلات ناشنوایان در ولایت هرات انتقاد میشود که قبل از این بارها مسئولان از برنامه هایی به هدف رفع مشکلات این قشر جامعه سخن زدند.

گزارشی از معروف عطایی

تجلیل از روز جهانی معلم در هرات

از روز جهانی معلم در ولایت هرات تجلیل شد.

روز سه شنبه محفلی به خاطر تجلیل از مقام والای معلم درتالار مولانا جلال الدین محمد بلخی شهر هرات با حضور ده ها تن از معلمین، مقام محلی و شماری از مسئولان اداره های دولتی این ولایت برگزار شد.

در حالی این محفل برگزارگردید که شماری از معلمین در هرات از عدم توجه دولت به وضعیت معلمین انتقاد نموده میگویند: هیچ یک از وعده های داده شده مسئولان برای رفع مشکلات معلمین تا کنون عملی نشده است.

با این وجود رئیس معارف هرات مشکلات معلمین معارف هرات را تائید کرده گفت: هم اکنون معارف هرات با کمبود معلم و معلم مسلکی مواجه هست.

عبدالرزاق احمدی رئیس معارف هرات که در محفل تجلیل از روز جهانی معلم سخن میزد افزود: از مجموع 17 هزار معلم در هرات نزدیک به 50 درصد شان مسلکی نیستند.

به گفته آقای احمدی به دلیل نا امنی ها هنوز هم کمتر از 7 هزار شاگرد دختر در ولسوالی شندند از رفتن به مکتب محروم هستند.

رئیس معارف هرات میگوید: بررسی های آنان نشان میدهد که درچهارولسوالی این ولایت ازجمله اوبه ،ادرسکن،فرسی وچشت شریف معلم خیالی وجود دارد.

در این محفل والی هرات نیز وعده  توجه به رفع مشکلات معلمین معارف را داد.

محمد آصف رحیمی والی هرات گفت: اداره محلی تلاش دارد تا مشکلات معلمین و معارف هرات را با مقام های مرکزی در جریان گذاشته تا به صورت جدی به رفع این مشکلات توجه شود.

وی همچنان به معلمین اطمینان داد تا در راستای ایجاد شهرک معلمین در آینده نزدیک گام های عملی برداشته شود.

از سویی هم سید عظیم کبرزانی عضو شورای ولایتی هرات مشکلات امنیتی را عمده ترین چالش سر راه معارف این ولایت دانسته گفت: به همین دلیل حضور معلمین مسلکی در ولسوالی های هرات ناچیز است.

او افزود: با وجود ظرفیت هنوز هم کمبود معلم در هرات احساس میشود.

در حالی از روز جهانی معلم در ولایت هرات تجلیل میشود که غلام حضرت تنها رئیس تربیه معلم ولایت هرات به دلیل آنچه وجود فساد گسترده اداری و عدم مدریت در ریاست معارف این ولایت عنوان کرد از مقام اش استعفا داد.

گزارشی از معروف عطایی


نگرانی ها از گسترش ناامنی ها درولایات غربی کشور

فراه یکی از ولایات غربی کشور که همواره شاهد تحرکات طالبان بوده است، اما اکنون شماری از باشنده ها و نماینده های مردم این ولایت در شورای ولایتی از بدترشدن وضعیت امنیتی این ولایت ابراز نگرانی میکنند.

نماینده های مردم در شورای ولایتی فراه میگویند: هم اکنون جنگ در منطاق نزدیک به شهرفراه جریان دارد و اگر مسئولان مرکزی در راستای تجهیزنیروهای امنیتی ونیروی کمکی به این ولایت توجه نکنند، احتمال سقوط بخش هایی از این ولایت به دست طالبان وجود دارد.

فرید بختور رئیس شورای ولایتی فراه در تماس تلفنی به کلید گفت: در حال حاضر درگیری ها میان طالبان و نیرو های امنیتی در بخش هایی از ولسوالی بالا بلوک و در6  کیلو متری شهر فراه جریان دارد.

محمد ناصر مهری سخنگوی والی فراه هر چند درگیری میان طالبان و نیرو های امنیتی را در بخش هایی از ولسوالی بالا بلوک این ولایت تائید میکند اما میگوید: وضعیت امنیتی تحت کنترل است و عملیات تصفیوی نیرو های امنتی این ولایت در این ولسوالی جریان دارد.

وی می افزاید: در شهر و ولسوالی های این ولایت کمبرند های امنیتی ایجاد شده و تدابیر امنیتی گرفته شده است.

این در حالیست که روز دوشنبه بخش هایی از شهر کندز به دست گروه طالبان سقوط کرد و گزارش های رسیده از این ولایت حاکی از آنست که گروه طالبان، دوکان ها،اموال و دارایی مردم را به آتش کشیدند.

شماری از باشنده های ولایت فراه نگران مواجه شدن این ولایت به سرنوشت کندز هستند.

به گفته آنان: طالبان همراه با تجهیزات شان در مکان های مختلف این ولایت جابحا شده اندو در صورت بی توجهی مقام های مرکزی ، این ولایت همانند کندز سقوط خواهد کرد.

درهمین حال جنگ در برخی ولسوالی های ولایات این حوزه میان نیروهای امنیتی ومخالفان مسلح هرزگاهی گزارش میشود.

عبدالروف احمدی سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت هرات در مصاحبه اختصاصی به کلید گفت: وضعیت امنیتی در این ولایت بهبود یافته و در حال حاضر عملیات پاکسازی مناطق نا امن از وجود طالبان در بخش هایی از این ولایت جریان دارد.

او افزود: در تازه ترین عملیات در ولسوالی اوبه و پشتون زرغون ده طالب کشته و هشت تن دیگر زخمی شدند.

شراف الدین مجیدی سرپرست دفتر والی بادغیس در تماس تلفنی به کلید گفت: هم اکنون عملیات نظامیان افغان در ولسوالی مقر این ولایت جریان دارد و تا کنون 6 تن از مخالفین دولت در نتیجه این عملیات کشته و زخمی شده اند.

از سویی هم قوماندان امنیه ولایت غور در تماس تلفنی به کلید گفت: وضعیت امنیتی در این ولایت خوب است و در این زمینه کدام مشکل جدی وجود ندارد.

غلام مصطفی محسنی قومندان امنیه  این ولایت علاوه نمود که عملیات پاکسازی ساحات نا امن از وجود مخالفین دولت در ولسوالی پسابند جریان دارد.

این درحالیست که شماری از آگاهان امور می گویند دامنه نا امنی ها روز تا روز درولایات حوزه غرب کشور گسترش مییابد واگرمسولان امور درمهار این نا امنی ها بیشتر از گذشته توجه نکنند احتمال دارد برخی ولایات حوزه غرب به ویژه فراه به سرنوشت کندز مواجه شود.

گزارشی از معروف عطایی