گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

تجلیل از روز جهانی ناشنوایان در ولایت هرات

30 سپتمبر روز جهانی ناشنوایان

روزی که به نحوی فرصتی برای افراد دارای معلولیت محسوب میشود تا از وضعیت خود بیشتر بگویند و حداقل توجه مسئولان امر را به وضعیت شان بیشتر جلب کنند.

روز یکشنبه محفلی به مناسبت روز جهانی ناشنوایان در هرات برگزار شد ولی همانند سال های گذشته هنوز وضعیت ناشنوایان نگران کننده است. مسوول لیسه ناشنوایان هرات در محفلی که در تالار کمیسیون مستقل حقوق بشر این ولایت برگزار شده بود، از نبود امکانات و بی توجهی مسئولان امور در مورد ناشنوایان، انتقاد کرد.

عبدالطیف حسین یار گفت: کمبود امکانات درسی و نبود نصاب تعلیمی مخصوص، از مشکلات اصلی ناشنوایان هرات است.

وی افزود: در هرات تنها یک لیسه ناشنوایان وجود دارد که از سال 1387 شروع به فعالیت کرده و در حال حاضر 218 شاگرد به شمول دختران و پسران در صنوف اول تا نهم توسط 20 معلم مصروف درس هستند.

سرپرست لیسه ناشنوایان علاوه نمود، در این لیسه علاوه بر دروس مکتب، صنف های حرفه ای نیز برای دختران و پسران وجود دارد.

مسئولان ریاست معارف ولایت هرات نیز مشکلات لیسه ناشنوایان را تائید نموده و از تلاش های خود برای برطرف سازی آن خبر میدهند. عبدالرزاق احمدی سرپرست معارف هرات گفت: شمار ناشنوایان این ولایت به چندین هزار تن می رسد ولی این ریاست در حال حاضر امکانات زیادی ندارد تا کمبودی های آنان را رفع کند.

وی اما تاکید کرد ناشنوایان نیاز به نصاب تعلیمی مجزا دارند و ازین رو تلاش ها برای ایجاد نصاب تعلیمی مخصوص ناشنوایان جریان دارد.

هر چند بارها مسئولان وزارت معارف از فراهم سازی زمینه های آموزشی برای اقشار مختلف کشور سخن زدند اما عبدالقادر رحیمی رییس کمیسیون مستقل حقوق بشر در هرات میگویند: در حال حاضر شمار زیادی از ناشنوایان که در ولسوالی ها زنده گی میکنند از درس و تعلیم محروم اند.

از سویی هم نبود زمینه کاری یکی دیگر از چالش های ناشنوایان در کشور و ولایت هرات عنوان میشود. برخی اساتید لیسه مسلکی ناشنوایان میگویند: با آنکه شمار زیادی از شاگردان این لیسه برنامه های حرفه ای را با موفقیت پشت سر گذاشتند، هنوز زمینه کار برایشان فراهم نیست.

این استادان همچنان از عدم توجه برخی خانواده ها به فرزندان ناشنوای شان انتقاد میکنند.

در حالی از کم توجهی به مشکلات ناشنوایان در ولایت هرات انتقاد میشود که قبل از این بارها مسئولان از برنامه هایی به هدف رفع مشکلات این قشر جامعه سخن زدند.

گزارشی از معروف عطایی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.