گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

خانه سالمندان درهرات یک نیاز است؟

اول اکتوبر برابر است با روز جهانی سالمندان.

با آنکه خانه سالمندان در بسیاری از کشورها مکانی امن و راحت برای کهنسالان است اما در افغانستان چنین خانه ای وجود ندارد و حتا تصمیم برای ساخت چنین خانه با مخالفت شدید اعضای شورای ملی مواجه شده است.

نور محمد، مردی کهنسالی که حتی سن دقیق اش را نمی داند ولی در گوشه ایی از شهرهرات گاری دارد.

او با آنکه دست هایش میلرزد اما میگوید: در خانواده پسر جوانی ندارد که کار کند و به همین خاطر خودش از صبح وقت برای پیدا کردن لقمه نانی با گاری دست داشته اش به این طرف و آن طرف میرود.

نورمحمد از دولت انتقاد میکند و میگوید: برای افراد سالمند هیچ توجهی نمیشود.

در همین حال مسئولان ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات میگویند: هیچ مکانی برای نگهداری از سالمندان در ولایت هرات تا کنون ایجاد نشده است.

بصیره محمدی سرپرست کار و امور اجتماعی ولایت هرات میگوید: چندی قبل طرح ایجاد خانه سالمندان از سوی وزارت مربوطه به شورای ملی پیشنهاد شد اما وکلا به دلیل آنچه ایجاد خانه سالمندان را ترویج فرهنگ غرب خواندند رد نمودند.

وی تاکیددارد  برای سالمندان بی سرپرست و یا سالمندانی که خانوده های شان توان نگهداری آنان را ندارند نیاز است تا مکانی برای این افراد ایجاد شود.

از سویی هم غلام محمد دانش سرپرست ریاست صحت عامه ولایت هرات میگوید:طرحی را برای ایجاد مکانی برای حمایت از افراد کهنسال به وزارت مربوطه فرستاده اند.

وی 25 درصد نفوس کشور را سالمندان میگوید و می افزاید: با آنکه شمار افراد کهنسال در افغانستان نسبت به دیگر کشور ها کمتر میباشد اما تاکید می ورزد که این قشر جامعه در افغانستان نسبت به سایر کشور های جهان آسیب پذیر ترند.

به گفته آقای دانش افراد بالای سن 60 سال از جمله قشر کهنسال جامعه هستند که نیاز به مراقبت های ویژه دارند.

شماری زا فعالان جامعه مدنی ولایت هرات نیز از وضعیت سالمندان در ولایت هرات اظهار نگرانی میکنند.

ملکه رسولی یکتن از فعالین جامعه مدنی ولایت هرات میگوید: بار ها واقعاتی دیده شده که برخی از فامیل ها به دلیل عدم توانایی نگهداری و حفاظت از سالمندان شان، آنها را ازخانه بیرون کردند.

وی می افزاید: هم اکنون حدود 3 درصد از سالمندان درهرات کسی را ندارند که از آنان نگهداری کند.

در همین حال شماری از شهروندان هرات نیز به این باروند که سالمندان در این ولایت هیچ گونه حمایتی از سوی دولت نمیشوند و حتی برخی ها در وضعیت بدی زنده گی به سر می برند.

با اینکه  شماری موافق ایجاد مکانی از سوی دولت برای سالمندان بی سرپرست هستند اما اکثرا فامیل ها میخواهند تا از سالمندان شان در خانه نگهداری نمایند.

گزارشی از معروف عطایی

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.