گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

یازدهمین سالگرد رادیو کلید هرات


28اسد سال 1384  رادیو کلید هرات با برنامه ها و گزارش های خبری، تحلیلی و تحقیقاتی در عرصه های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، تعلیمی وتفریحی آغاز به نشرات نمود

با گذشت بیش از یک دهه از آغاز نشرات رادیو کلید هرات،این رسانه ی مردمی توانست جایگاه ویژه درمیان رسانه ها نزد مخاطبان خود پیداکند.

امروز 28 اسد مصادف با یازدهمین سالگرد نشرات این رسانه مردمی و پرمخاطب است.

آوردن تغییر مثبت در جامعه، افزایش سطح آگاهی و مطرح سازی مشکلات و راه حل آن، از جمله اهداف رادیو کلید هرات بوده وبر مبنای همین اهداف فعالیت می نماید.

سید محمد رضا هاشمی مدیرمسول رادیو کلید هرات گفت: این رسانه  با حفظ ارزش های جامعه به دنبال تغییرات مثبت و رشد استعدادهای مخاطبانش و همچنین ایجاد فضای حمایت متقبال میان مخاطبان ورسانه است.

آقای هاشمی افزود: پس از این نیز رادیو کلید صدای مردم خواهد بود و درزمینه ایجاد تغییرات مثبت در جامعه گام های بیشتری بر خواهد داشت.

طی 11 سال گذشته رادیو کلید افراد زیادی را در بخش های مختلف استخدام نموده و همواره تلاش کرده تا فضای آسوده به منظور فعالیت ورشد استعداد های شان را فراهم نماید.

آزادی بیان یکی از دستاورد های حکومت در 15 سال اخیر می باشد.

در این مدت صد ها رسانه تصویری، صوتی و چاپی در بیشتر ولایات کشور شروع به فعالیت نمودند اما مشکلات امنیتی، تهدیدات خبرنگاران و عدم دست رستی به اطلاعات هنوز هم از چالش های اساسی رسانه ها در کشور گفته میشود.

بسیاری از فرهنگیان، مسئولان اداره مختلف دولتی و باشنده های هرات، رادیو کلید را یک رسانه پر مخاطب خوانده میگویند: این رسانه طی بیش از یک دهه فعالیت خود توانسته تغییرات اساسی را در بخش های مختلف به وجود آورد.

یکی از اهداف رادیو کلید هرات نشرات با کیفیت و پخش برنامه های موثر و مورد نیاز مردم بوده است اما تا چه حد این رسانه در ولایت هرات توانسته به اهداف خود دراین زمینه دست یابد؟

حامد مومن مسئول دفتر "نی" یا نهاد حمایت از رسانه های آزاد افغانستان در هرات به این باوراست فعالیت رسانه ها طی 15 سال گذشته در ولایت هرات قابل قبول بوده و رسانه ها توانسته اند دربخش اگاهی دهی واطلاع رسانی به مردم موفق عمل کنند

به گفته اقای مومن باآنکه هنوز هم مشکلات امنیتی و عدم دسترسی خبرنگاران به اطلاعات از مشکلات عمده خبرنگاران ورسانه ها میباشد اما رادیو کلید هرات توانسته با کارحرفه ای در اطلاع رسانی به موقع برای مخاطبان خود موفق عمل کند.

گفتنیست کلیدگروپ علاوه برداشتن استیش های محلی رادیو درهرات ،ننگرهار، کابل، خوست، قندهار، بلخ وغزنی ازطریق مجله های کلید ومرسل ،فصلنامه سپیده وهمچنان ویبسایت خبری تی کی جی نشرات دارد.


گزارشی از معروف عطایی

 

سلیم تره کی شاروال اسبق هرات به 6 سال زندان محکوم شد

دوازده تن از کارمندان اسبق دوایر دولتی به شمول محمد سلیم تره کی شاروال پیشین هرات در یک محکمه ابتدایی به اتهام اختلاس محکوم به جزا شدند.

گفته میشود این افراد متهم به اختلاس در پروژه نصب سولر های افتابی شهر هرات  میباشد که روز شنبه از سوی محکمه ابتدایی هرات بگونه علنی محاکمه شدند.

در بین 12 متهم این قضیه، محمد سلیم ترکی شاروال اسبق هرات و عبدالکریم نماینده مقام ولایت و ناظر درپروژه نصب سولر های آفتابی شهر هرات و 10 تن دیگر از انجیران و کارمندان دوایر دولتی شامل هستند.

عبدالهادی وثیق رئیس محکمه ابتدایی مبارزه با فساد اداری هرات گفت: محمد سلیم ترکی شار وال اسبق هرات به همراه پنج  تن دیگر از همدستانش هریک، صفدر، فیض محمد،عبدالبصیر، میروس و سید احمد به شش سال حبس تنفیضی و رد معادل پول اختلاس شده محکوم می باشند.

وی افزود: شش تن دیگر به شمول محمد عزیز احراری رئیس اسبق بخش ساختمانی اداره شاروالی هرات هر کدام به یک الی سه سال حبس تنفیضی و پرداخت پول اختلاس شده محکوم به جزا گردیدند.

در محکمه ابتدایی این متهمین تنها چهار تن شان حضور داشتند و 8 تن دیگربه شمول شاروال اسبق هرات در این محکمه غایب بودند.

کار نصب سولر های آفتابی شهر هرات در سال 1390 هجری شمسی به ارزش 31 میلیون و بیست هزار افغانی در هرات شروع شد و گفته میشود که دراین پروژه بیش از دو ملیون افغانی اختلاس شده است.

این پروژه که قرار بود بعد ازمدت 4 ماه تکمیل شود اما نظر به گفته های رئیس محکمه ابتدایی مبارزه با فساد اداری هرات پروژه چراغهای سولری به وقت معین آن تکمیل نگردیده بلکه با دو ماه تاخیر و با کیفیت پائین و غیر معیاری به اتمام رسیده است.

گفته میشود مجری طرح نصب سولر های آفتابی هرات از سوی شرکت آسیا نیرو با ضمانت 4 سال گرانتی اجرا گردید اما پس از گذشت دو سال اکثریت پایه های برق سولری از کار افتاده است.

در همین حال سید عظیم کبرزانی عضو شورای ولایتی هرات میگوید: همواره افراد زور مند و متهم به فساد کمتر مورد پیگرد قرار گرفتند.

وی می افزاید: تا زمانیکه اراده جدی در راستای مبارزه به فساد اداری وجود نداشته باشد فساد اداری در اداره های دولتی ریشه کن نخواهد شد.

از سوی هم محمد رفیق شهیر رئیس شورای متخصصان ولایت هرات میگوید: نبود مجازات سنگین برای افرادی که دست به فساد اداری می زنند از عمده ترین عواملیست که باعث شده تا هنوز این پدیده در کشور ریشه کن نشود.

گفتنیست فساد اداری یکی از چالش های جدی طی 15 سال گذشته  در کشور بوده است، به گفته برخی ها طی این مدت نه تنها فساد کاهش نیافته بلکه با گذشت هرروز افزایش نیز یافته است .

گزارشی از معروف عطایی

 

کمپاین جمع آوری سگ های ولگرد در هرات

شماری از باشنده های هرات از آنچه بی توجهی مسولان امور درجمع اوری سگ های ولگرد در شهر میدانند انتقاد نموده میگویند:افزایش شمار این سگ ها درمرکزشهر، تهدیدی برای آنان شده است.

به گفته این شهروندان هم اکنون در بیشتر جاده های شهر هرات سگ های ولگرد و دیوانه وجود دارد که این خود تهدیدی برای شهروندان به خصوص از طرف شب می باشد.


از سوی هم محمد رفیق شیرزی سخنگوی شفاخانه حوزه وی ولایت هرات به کلید گفت: هر هفته بیش از 10 واقعه سگ گزیده گی ثبت این شفاخانه میشود.


در همین حال مسئولان اداره شاروالی هرات از آغاز کمپاین جمع آوری سگ های ولگرد از سطح شهر خبر داده میگویند: در هر شب حدود  صد قلاده  سگ ولگرد از سطح شهر جمع آوری میگردد.

غلام غوث نیکبین معاون  اداره شاروالی هرات میگوید: کمپاین جمع آوری سگ های ولگرد با همکاری اداره های ذیربط از هفته گذشته شروع وتا جمع اوری تمام سگ ها از سطح شهر ادامه خواهد یافت.


ازسوی هم عبدالواحد رازی مسئول بخش صحت محیطی ریاست صحت عامه ولایت هرات درمصاحبه اختصاصی به کلید گفت: از شروع سال جاری تا کنون نزدیک به 300 تن که ازاثر سگ گزیده گی به بیماری رایبس مبتلاگردیدند بصورت رایگان واکسین انتی رایبس شدند.

به گفته آقای رازی از اغاز سال جاری هجری شمسی تا کنون دوتن ازاثر سگ گزیده گی جان خود را از دست دادند.


گفتنیست رابیس یک بیماری ویروسی قابل پیشگیری است که اکثراً در اثر گزیدن سگ به انسان سرایت می کند. ویروس رابیس سیستم عصبی را مختل ساخته و در نهایت سبب مرگ انسان می شود.

گزارشی از معروف عطایی

توزیع40 هزار میتر برق طی سال جاری در هرات

با آنکه مسئولان اداره هرات – برشنا از شفاف بودن روند  توزیع میتر های برق برای متقاضیان سخن میزنند اما شماری از متقضیان میتر برق که در پشت دوازه ریاست برق هراتبه گرفتن میتر برق صف بستند، از غیر عادلانه بودن این پروسه انتقاد میکنند.

برخی از این متقاضیان ادعا دارند که از یک ماه بدینسو سرگردان اند و تا کنون موفق به گرفتن میتر برق نشده اند.

آنان از فعالیت کمیشن کاران در این اداره سخن زده میگویند: در صورت ادامه روند توزیع غیر عادلانه میتر برق، مجبورند تا به کمیشن کاران پول داده تا کارشان سریع ترانجام شود.

در همین حال مسئولان اداره هرات _ برشنا تاکید دارند که از آغاز این روند تا کنون 15 هزار و پنجصد پایه میتر را در چهارده ناحیه شهر هرات برای متقاضیان توزیع نموده اند.

به گفته مسئولان این اداره قرار است طی سال جاری حدود 40 هزارپایه میتر برق در شهر و ولسوالی هرات توزیع گردد.

وحید احمد کامرانی رئیس اداره هرات – برشنا با بیان این مطلب میگوید: از اول ماه جوزا تاکنون 14 ناحیه شهرهرات میتر برق توزیع شده وباختم ناحیه 15 دهم شهر، روند توزیع میتر برق در ولسوالی های این ولایت شروع خواهد شد.

به گفته کامرانی با توزیع این 40 هزار پایه میتر برق ولتاژ برق ضعیف نخواهد شد.

وحید احمد کامرانی ریس اداره هرات – برشنا ازمصرف رایگان برق سه صد فامیل درقریه "توتی چی" ولسوالی گلران هرات که زیر تسلط طالبان قراردارد اظهارنگرانی نموده میگوید به علت ناامنی ها به این ولسوالی سفرکرده نمیتوانند.

توریالی طاهری عضو شورای ولایتی هرات میگوید: روند توزیع میتر برق باید به صورت عادلانه باشد.

وی تاکید دارد تا کنون روند توزیع متر برق در شهر هرات نسبتا شفاف بوده و تلاش ها جریان دارد تا این پروسه در ولسوالی های هرات نیز به صورت عادلانه و شفاف انجام شود.

هر چند قبل از این نوسانات برق در هرات خسارات هنگفت مالی را به مردم وارد نموده بوده اما مسئولان اداره هرات_ برشنا تاکید می ورزند که پس از این ولتاژ برق هرات حتی در فصل زمستان هم ضعیف نخواهد شد.


گزارشی از معروف عطایی