گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

افزایش مراکزترک اعتیاد درهرات

فقر، بیکاری و خشونت های فامیلی از جمله عمده ترین عوامل افزایش شمار معتادین در ولایت هرات خوانده میشود که سبب شده تا شمار معتادین در این ولایت به بیش از 60 هزار تن برسد.

اما مسئولان ریاست مبارزه علیه مواد مخدر ولایت هرات از افزایش بستر های تداوی برای ترک اعتیاد در هرات سخن زده تاکید دارند که هم اکنون 315 بستر تداوی برای معتادین وجود دارد در حالیکه سه سال قبل این رقم 85 بستر تداوی بود.

غلام جیلانی دقیق رییس این اداره درمصاحبه اختصاصی به کلید  میگوید: در حال حاضر هشت  مرکز تداوی معتادین در ولایت هرات وجود دارد که دو کلینک، یکی به ظرفیت 100 بستر در ولسوالی گذره و دیگری به ظرفیت 20 بستر در ولسوالی غوریان این ولایت وجود دارد.

وی می افزاید: شش کلینیک دیگر نیز در شهر هرات وجود دارد که دو کلینیک برای زنان، یک کلینیک برای اطفال و یک کلنیک تداوی هم برای نو جوانان به صورت رایگان فعالیت دارند.

او می افزاید: به تازه گی سروی به منظور شمار معتادین در هرات صورت نگرفته اما به اساس آمار های سال 2009 تعداد معتادین درهرات 60 هزار تن گفته شده است.

بنا بر اظهارات وی: بین 30 تا 35 فیصد معتادین ولایت هرات باشنده های دیگر ولایات می باشند که از کشور ایران رد و مرز شده  و در ولایت هرات باقی مانده اند.


آقای دقیق همچنان تاکید دارد که هرات حدود یک هزار کلومتر با کشور های ایران و ترکمنسان مرز مشترک دارد و به همین منظور تعداد زیادی از قاچاق چیان مواد مخدر تلاش دارند تا از مرز های این ولایت مواد مخدر را به این دو کشور قاچاق کنند.

او می گوید:با این وجود نیاز است تا شمار پولیس مبارزه علیه مواد مخدر دراین ولایت زیاد شود اما هم اکنون در این ولایت تنها 65 پولیس مبارزه علیه مواد مخدر و با امکانات ناچیز فعالیت دارند.


زمری حصین مسئول کلینیک 100 بستر معتادین  ولسوالی گذره میگوید: از آغاز کار این کلینک دو سال میگذرد و در این مدت یک هزار تن تداوی شدند.

اومی افزاید:هم اکنون در این کلنیک 100 نفر بستری می باشند که هر کدام به مدت 45 روز داخل بستر تداوی میگردند و بعد از آن به مدت دو سال از سوی این کلینک تعقیب میگردند تا به مشکلات بعد از تداوی شان رسیده گی شود.

 به گفته ی وی تمامی خدمات  این کلینک برای معتادین به صورت رایگان ارائه میشود.


در همین حال توریالی طاهری معاون شورای ولایتی هرات افزایش شمار کلنیک های تداوی معتادین را در این ولایت برای کاهش آماراین افراد موثر می داند.

اما وی از فعالیت برخی کلینک های خصوصی  ترک اعتیاد در این ولایت  انتقاد نموده میگوید: در این مراکز هر چند از معتادین پول زیاد گرفته میشود اما امکانات تداوی در حد قابل قبولی نبوده و نتیجه موثری هم ندارد.


از سوی دیگرشماری از شهروندان هرات از افزایش معتادین در سطح شهر ابراز نگرانی می کنند.

آنان ضمن انتقاد ازعملکرد ضعیف حکومت در راستای جمع آوری و تداوی معتادین تاکید دارند، هم اکنون در هر گوشه و کنار شهر شمار زیادی از این افراد به چشم دیده میشوند وبصورت آزادانه مواد مخدراستفاده میکنند.


گفتنیست با وجود افزایش مراکز ترک اعتیاد در ولایت هرات هنوز هم نبود زمینه کاری یکی از چالش هاییست که باعث شده تا نزدیک به 80 درصد معتادین ولایت هرات بعد از تداوی دو باره به مواد مخدر روی بیاورند.

گزارشی از معروف عطایی 

نگرانی از فروش یونیفورم نظامی دربازارهرات

شماری از شهروندان هرات از خرید و فروش لباس های نظامی در بازار ابراز نگرانی نموده وازمسئولان امورمیخواهند تا جلوفروش یونیفورم های نظامی را بگیرند.

آنان میگویند: بار ها شماری از افراد با استفاده از یونیفرم های نظامی دست به سرقت ها و نا امنی ها زده اند اما با آنهم تا کنون در راستای جمع آوری این لباس های نظامی کاری نشده است.

آنان تاکید دارند دوکان های زیادی در شهر هرات وجود دارد که دست به تولید لباس ها و نشانه های نظامی می زنند و به آسانی تولیدات شان را به فروش می رسانند.


در همین حال مسئولان قومندانی امنیه هرات بر جمع آوری یونیفرم های نظامی از سطح شهر تاکید می ورزند.

جنرال عبدالمجید روزی قومندان امنیه  هرات میگوید: موجودیت یونیفرم های نظامی نزد افراد غیر مسئول خلاف قانون است و نیرو های امنیتی تلاش دارند تا این افراد را شناسایی و دستگیر نمایند.


جاده شمالی مسجد جامع شهر هرات  منطقهء است که در گوشه یی از آن هنوز هم می توان به آسانی یونیفورم نظامی را به دست آورد.

شماری از دوکاندارانی که در این ساحه لباس ها و نشانه های نظامی را به فروش می رسانند در مصاحبه با کلید می گویند: وزارات داخله  برایشان جواز فعالیت داده است.

آنان تاکید دارند که این لباس ها را تنها برای افرادی می دوزند که کارت نظامی را داشته و موافقت قومندانی امنیه هرات را داشته باشند.


در همین حال وحید شیرزاد یکتن از فعالین مدنی در هرات به این باور است که سوء استفاده از لباس های نظامی باعث افزایش جرایم در این ولایت شده است.

او میگوید: شماری از افراد با استفاده از لباس های نظامی دست به سرقت و نا امنی ها می زنند که نیاز است در این راستا نیرو های امنیتی توجه جدی نمایند.


این درحالیست که ازسال ها بدین سو دست رسی آسان به یونیفورم نظامی وهمچنان سلاح درهرات؛ یکی ازنگرانی های باشندهای این ولایت بوده است.  

گزارشی از معروف عطایی

ایجاد پارک شاروالی درشمال شهرهرات

شاروالی هرات  پارک جدیدی را تحت نام "پارک شاروالی" به مساحت بیش از 100 جریب زمین در  ساحه شرق تخت صفردرشمال شهرهرات احداث می نماید.

روند غرس نهال در این پارک روز شنبه با حضور شماری از مسئولان و ده ها تن از شهروندان هرات شروع شد .

مسئولان اداره شاروالی هرات میگویند:درین پارک جدید که به مناسبت  ماه سبز ایجاد می شود قراراست  ده هزار اصله نهال غرس گردد.

انجینر فرهاد نیایش شاروال هرات میگوید:این پارک به صورت معیاری ساخته میشود که در آن هوتل، جاده ها، شبکه آب،و برخی امکانات تفریحی ساخته خواهد شد.

آقای نیایش از احیای کمر بند سبز هرات سخن زده گفت: در سال آینده قرار است دو پارک تفریحی دیگردر این شهرساخته میشود.


آقای نیایش می گوید: عدم آبیاری همواره یکی از مشکلات اساسی کمر بند سبز هرات  بود اما اداره شاروالی هرات تلاش دارد تا در سال آینده ذخیره گاه آب با ظرفیت 800 هزار لیتر آب در این مکان ایجاد کند.

او می گوید: با ایجاد ذخیره گاه آب ، تلاش می گردد تا پارک های بیشتری در این مکان ساخته شود.


نصیر احمد فضلی رئیس اداره حفاظت محیط زیست ولایت هرات میگوید: ایجاد پارک شاروالی در ساحه شرقی تخت صفر شهر هرات جزء کمر بند سبز میباشد.

او میگوید: با ایجاد این پارک تفریحی مجموعه پارک های تفریحی در این ولایت به 22 پارک میرسد.

آقای فضلی همچنان می افزاید: در ماه سبز امسال 300 هزار اصله نهال در ساحات مختلف شهر غرس می گردد  .


شماری از شهروندان هرات که در پروسه نهال شانی پارک شاروالی اشتراک نمودند، ایجاد چنین پارک هایی را در راستای زیبایی وجلوگیری ازالوده گی هوا درشهرموثرخوانده وازهمه میخواهند تا درتوسعه فضای سبزشهرخود حداقل یک نهال غرس کنند.


در حالی قرار است که یک پارک تفریحی به مساحت 100 جریب درشمال شهرهرات  ساخته شود که قبل ازاین شماری از شهروندان هرات از نبود پارک های تفریحی مناسب ازمسولان امورانتقاد میکردند.

گزارشی از معروف عطایی

;کاهش 80 درصدی معاملات در ولایت هرات

عملی نشدن وعده های سران حکومت وحدت ملی و افزایش سطح بیکاری در کشور طی سال جاری بر اقتصاد کشور صد مه بزرگی وارد کرده است.

چنانچه گفته میشود سطح معاملات در ولایت هرات طی سال جاری نزدیک به 80 فیصد کاهش یافته و صد دها تن در این زمینه ترک پیشه نمودند.

مسئولان انجمن  دفاتر معاملات در ولایت هرات می گویند: عدم توجه دولت به وضعیت کار و اقتصاد سبب شده تا همچنان  سرمایه ها از کشور خارج شود و سطح معاملات کاهش چشمگیر داشته باشد.

نور آقا حسینی مسئول انجمن دفاتر رهنمای معاملات  ولایت هرات در مصاحبه با کلید گفت:در سال گذشته هجری شمسی 285 تن عضویت این انجمن را داشتند اما تحولات یک سال اخیر و بد تر شدن اوضاع اقتصادی کشور سبب شده تا اکثریت این افراد ترک پیشه کنند.

او می گوید: هم اکنون کمتر از 10 تن عضویت این انجمن را دارند و در صورتیکه وضعیت اقتصادی کشور همچنان ادامه یابد این افراد نیز در آینده نزدیک ترک پیشه خواهند کرد.

وی افزایش محصول جواز فعالیت  دفاتر معاملات از 515 افغانی در سال به 15 هزار افغانی در هر سه سال را یکی دیگر از عوامل می خواند که سبب رکود بازار کار و بار در این ولایت شده است.


از سویی هم قانون جدید وزارت مالیه  که از هفت ماه بدینسو به اجرا گذاشته  شده نیز تاثیرات مستقیم بر کاهش معاملات  گذاشته و سبب ترک پیشه شماری از مسئولان دفاتر معاملات در ولایت هرات شده است.

زیرا بر مبنای این قانون هر فردی که  قصد ایجاد دفتر معاملات را دارد باید برای ریاست عدلیه 500 هزار افغانی را به طور ضمانت بسپارد.

سید غلام محمد رحمانی رئیس عدلیه هرات همچنان کاهش سطح معاملات را در هرات تائید کرده اما می گوید: که  نسبت به سال گذشته 5 تا 7 فیصد سطح معاملات کاهش یافته است.

به گفته وی: نا امنی ها، مهاجرت ها، خروج نیروی های خارجی از افغانستان و مشکلات بیکاری در کشور از عواملی می باشد که دست به دست هم داده و باعث کاهش سطح معاملات در این ولایت شده است.

بنا بر اظهارات وی: هم اکنون در این ولایت 1158 دفتر معاملات فعال است که این رقم در سال گذشته بیشتر از 1400 دفتر بود.


شماری از مسئولان دفاتر رهنمای معاملات درولایت هرات از وضعیت کاری شان ناراض بوده می گویند:70 فیصد کاروبارشان در این ولایت کاهش یافته است.


بشیر احمد ابراهیمی یکتن از آگاهان امور در ولایت هرات به این باور است که کاهش ارزش پول افغانی در برابر اسعار خارجی، کم شدن نیرو های خارجی از کشور و نا امنی سبب شده تا سطح معاملات در کشور و به ویژه در ولایت هرات کاهش یابد.

او می گوید: برای بیرون رفت از این وضعیت نیاز است تا در راستای بهبود وضعیت اقتصادی و ایجاد زمینه های کار در کشور به صورت جدی تلاش گردد.


شماری از شهروندان هرات نیز از از وضعیت بد امنیتی و اقتصادی در کشور نگران اند و میگویند: نا امنی ها در سال جاری سبب بحران مهاجرت و کاهش سرمایه گذاری ها شده است.

به گفته ی آنان: مردم از آینده شان نگران هستند و اگر این وضعیت ادامه یابد وضعیت کشور بدتر از همیشه خواهد شد.


هر چند مسئولان حکومت وحدت ملی تعهد کردند تا در رفع مشکلات سرمایه گذارن و رشد اقتصاد ی کشور کار های ارزنده ایی را انجام دهند اما با گذشت نزدیک دو سال از اغاز به کار این حکومت تا کنون اقدام های  ارزنده ایی در این عرصه صورت نگرفته است.

گزارشی از معروف عطایی