گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

روز جهانی پُست

نهم اکتبر روز جهانی پُست  است، روزی که به مناسبت تاسیس اتحادیه جهانی پُست  در سال 1874 نامگذاری شده است.

پُست ، کهن‏ترین و گسترده‏ترین نوع ابزار ارتباطی بین مردم  یک کشور با ساکنان دیگر سرزمین‏ها و مناطق جهان است.

هر چند به مرور زمان رشد تکنالوژی مدرن در جهان بازار گرم پُست  را تا حدی کمرنگ نمود اما هنوز هم شمار زیادی از مردم در کشور به ویژه ولایت هرات از خدمات پُستی استفاده میکنند.

مدیر عمومی پُست  ریاست مخابرات هرات میگوید:هم اکنون در این ولایت 17 پُست  خانه  در شهر،ولسوالی ها ودو بندر تورغندی واسلام قلعه فعال است.

محمد ابراهیم شهریاری مدیر عمومی پُست  ریاست مخابرات هرات در مصاحبه اختصاصی به کلید گفت: هر چند با رشد تکنالوژی مدرن پُست  تا حدی محبوبیت اش را از دست داده اما با آنهم آنان در هر ماه 3هزار و 500 پُست را انتقال و به همین تعداد از سایر نقاط کشور دریافت میکنند.

وی افزود: اداره پُست  هرات در سطح زون فعالیت دارد و نظر به موجودیت پُست خانه ها در کشور های مختلف جهان، آنان تمامی پُست  های اشخاص و اداره های مختلف را به هر مکانی انتقال میدهند و همه ساله از این درک شش و نیم ملیون افغانی عواید بدست می آورند.

آقای شهریاری همچنان علاوه میکند از زمانی که روند انتقال اسناد و پاسپورت های برقی به این اداره سپرده شده عواید شان افزایش یافته  به طوریکه در هر ماه حدود چهار و نیم میلیون افغانی عواید بدست می آورند.

وی امکانات کم، نبود مکان های معیاری، و معاش کم کارمندان اداره  پُست  ریاست مخابرات ولایت هرات را از چالش های عمده شان بیان نمود.

در همین حال شماری ها به این باورند که در راستای ترویج فرهنگ استفاده بیشتر مردم از پُست ، کمتر آگاهی دهی شده است.

سکینه حسینی عضو شورای ولایتی هرات میگوید: اداره پُست  در راستای آگاهی دهی به مردم از فواید پُست رسانی و چگونگی فعالیت شان ضعیف عمل نموده است.

شماری از شهروندان هرات که وجود پُست  خانه و استفاده از پُست  را در این ولایت یک نیاز میدانند خواهان آگاهی دهی بیشترمسئولان امور به شهروندان هستند.

در همین حال حکمت الله کلیوال یکتن از اگاهان امور به این باور است که  نبود برنامه های آگاهی دهی، رشد تکنالوژی مدرن، نبود صندوق های پُستی و کد پُست ی در مکان های مختلف سبب شده تا امروزه استفاده از پُست  کمرنگ باشد.

او می افزاید: پُست  در تاریخ افغانستان جایگاه خاصی دارد و برای رشد فرهنگ استفاده از ان مسئولان مربوطه باید تلاش نمایند.

گفتنیست در افغانستان، ارتباطات پُستی، برای اولین بار در زمان امیر شیرعلی خان در سال ۱۸۶۰ میلادی آغاز گردید و امروز چندین شرکت خدمات پُست ی داخلی و خارجی نیز در کنار پُست خانه مرکزی فعالیت دارد.

به اساس معلومات وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی افغانستان، هم اکنون در این کشور ۳۵۰۰ پُست ه خانه و ۳۵۰۰۰ پُست  بکس وجود دارد.

گزارشی از معروف عطایی

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.