گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

ادامه اخراج مهاجرین افغان از کشور ایران

جنگ های سه دهه گذشته و نا امنی ها در کشور سبب شده تا افغانستان جزء کشور هایی باشد که بیشترین مهاجرین در سطح جهان را دارد، در سال جاری اما شمار مهاجرینی که به کشور بازگشتند حدود 600 هزار تن گفته میشود.

در همین حال مسئولان ریاست امور مهاجرین و عودت کننده گان هرات میگویند: در شش ما اول سال جاری حدود 160 هزار تن از کشور ایران برگشته اند که حدود 65 هزار تن شان رد مرز شده گان هستند.

احمد جاوید نادم رئیس امور مهاجرین و عودت کننده گان ولایت هرات در مصاحبه اختصاصی به کلید گفت: هم اکنون روزانه بین یک هزار تا 1500 مهاجرافغان از ایران رد مرز میشوند.

وی علاوه نمود: این مهاجرین شامل اطفال، زنان، کهن سالان، معتادان و افراد بیمار می باشند که روزانه از ایران به هرات رد مرز می شوند.

وی افزود: در بین افراد رد مرز شده زنانی  دیده میشوند که هویت شان نامعلوم است .

به گفته آقای نادم از شش ماه بدین سو 37 تن از این زنان ثبت اداره امور مهاجرین هرات گردیدند.

آقای نادم همچنان از افزایش شمار اطفال رد مرز شده از کشور ایران سخن زده میگوید: روزانه نزدیک به 20 طفل از کشور ایران رد مرز میشوند.

رئیس امور مهاجرین و عودت کننده گان هرات اضافه نمود که در سال جاری نسبت به سال گذشته کمک های سازمان های جهانی برای مهاجرین رد مرزشده از کشور ایران 35 درصد افزایش یافته است.

با این حال رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر در غرب کشور وضعیت رد مرز شده ها از کشور ایران را نگران کننده دانسته میگوید: کمک های صورت گرفته به این  رد مرز شده گان اندک است.

عبدالقادر رحیمی رئیس این کمیسیون در مصاحبه به کلید گفت: شمار زیادی از رد مرز شده ها به دلیل فقر اقتصادی قادر نیستند تا به ولایت شان بروند و در جاده های هرات دست به تکدی گری میزنند.

از سویی هم برخی افراد رد مرز شده از کشور ایران از مشکلات شان سخن زده و خواهان توجه به وضعیت شان هستند. آنان میگویند: در حالی که سند اقامت در ایران را در دست داشتند رد مرز شدند موضوعیکه ریس اداره مهاجرین هرات نیز تایید میکند.

با این وجود شماری از فعالین مدنی در ولایت هرات نگران وضعیت رد مرز شده ها از کشور ایران در فصل سرما هستند.

سید اشرف سادات میگوید: به دلیل عدم توجه دولت و ناچیز بودن کمک های سازمان های جهانی برای مهاجرین وضعیت رد مرز شده ها از کشور ایران به هرات نگران کننده است.

گفتنیست که  فقر، بیکاری و نا امنی از عمده ترین دلایل مهاجرت افغان ها به کشور های مختلف عنوان میشود و تاکنون حکومت در مهار این سه پدیده ناموفق بوده است .

گزارشی از معروف عطایی

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.