گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

اعتراض شماری از ورزشکاران درهرات

ده ها تن از ورزشکاران و روسای فدراسیون های ورزشی هرات روز یک شنبه در یک تجمع اعتراضی در مقابل  ساختمان مقام ولایت، خواهان تعین یک فرد مسلکی و ورزشکار در راس آمریت ورزشی هرات شدند.

از یک سال بدینسو آمریت ورزشی هرات توسط قدیر جویا  سرپرست و معاون آمریت ورزشی هرات اداره میشود، و چند روز قبل نیز به منظور تعین آمر ورزشی هرات میان 4 تن از نامزدان این پست رقابت صورت گرفت که به گفته سرپرست آمریت ورزشی،حفیظ الله هروی در این پست برنده شده و به زودی به عنوان آمر ورزشی هرات آغاز به کار می کند.

اما به باور ورزشکارانی که دست به اعتراض زده اند این رقابت به صورت شفاف نبوده و باید در این زمینه تجدید نظر صورت گیرد.

این ورزشکاران از فساد گسترده در  آمریت ورزش هرات خبر داده می گویند: باید فردی در راس آمریت ورزشی هرات انتخاب شود که از مشکلات ورزشکاران باخبر باشد.


در همین حال سرپرست آمریت ورزشی هرات از شفافیت امتحان رقابتی برگزار شده خبر داده میگوید: این امتحان با حضور نماینده هایی از مرکز، برخی از اعضای شواری ولایتی و نماینده مقام ولایت هرات برگزار شده است.

قدیر جویا سرپرست آمریت ورزشی هرات می گوید: کسانی که دست به اعتراض زده اند افراد محدودی اند که به خواسته های نا معقول شان رسیده گی نشده است.

او می افزاید : در حال حاضر در امریت ورزشی هرات کدام مشکلی وجود ندارد و قرار است به زودی آمر جدید این اداره که از طریق رقابت آزاد انتخاب شده است معرفی گردد.

آقای جویا تاکید دارد طی سال های اخیر ورزش  در ولایت هرات رشد قابل ملاحظه ایی داشته چانچه هم اکنون تیم های منتخب این ولایت در رشته های تکواندو، بسکتبال، وشو و پرورش اندام در سطح کشور مقام اول را دارند.


محمد نعیم بهیر سرپرست معاونیت مقام ولایت هرات میگوید: امتحان رقابتی پست آمریت ورزشی هرات با حضور نماینده های هرات ومرکزکشوربه گونه شفاف برگزارشد مگربا آنهم به اعتراض ورزشکاران معترض رسیده گی خواهد شد.


این در حالیست که هم اکنون در ولایت هرات 46 رشته ورزشی وجود داشته  و هزاران تن در این رشته ها ورزش میکنند.

گزارشی از معروف عطایی

استقبال ازآغاز کار سروی خط آهن هرات – تورغندی

روز  جمعه بار دیگر کار سروی یکی از مهم ترین پروژه های اقتصادی و زیر بنایی در ولایت هرات آغاز شد.

این پروژه ، خط آهن هرات – تورغندی است که کار سروی آن به هزینه یک میلیون و شش صد هزار دالر کمک بانک جهانی صورت میگیرد.

مسئولان اداره فواعد عامه ولایت هرات میگویند: این خط آهن  ازمرز با ترکمنستان اغاز وتامیدان هوایی هرات بطول حدود 200 کیلومتر امتداد خواهد یافت و ازمسیر ولسوالی‌های کشک کهنه، کشک رباط سنگی، گلران، انجیل و گذره این ولایت عبور خواهد کرد.

انجینیر حبیب الله تیموری رئیس اداره فواید عامه ولایت هرات در مصاحبه با کلید گفت: با ایجاد این خط آهن ،هرات با کشور های ترکمنستان و ایران و از آن طریق به کشور های آسیای میانه وصل می گردد.

وی می افزاید: کار سروی این پروژه مهم به یک شرکت کانادایی قرار داد شده و شرکت مذکور موظف است تا در مدت شش ماه کار سروی آن را تکمیل کند.


آقای تیموری تاکید دارد که هزنیه ساخت پروژه خط آهن هرات – تورغندی  تا کنون مشخص نیست وخط آهن هرات – تورغندی به خط آهن هرات –خواف وصل خواهد شد.

در همین حال شماری از اعضای شورای ولایتی هرات نیز با استقبال ازآغاز کار سروی خط آهن هرات – تورغندی بر کیفیت کار این پروژه مهم تاکید میکنند.

وکیل احمد کروخی رئیس کمیته پلانهای انکشافی شورای ولایتی هرات میگوید: با ساخت این پروژه علاوه بر بهبود روند انتقال کالا های تجاری، زمینه کار برای هزاران تن  نیز فراهم خواهد شد.


آغاز کار سروی پروژه خط آهن هرات – تورغندی شهروندان هرات را نیز خوشحال ساخته است.

شماری از شهروندان هرات میگویند: هم اکنون به منظور رفت و آمد به بندر تورغندی هزینه زیادی را مصرف می کنند اما ساخت این خط آهن سهولت هایی زیادی را در این زمینه برایشان فراهم می کند.


خلیل پارسا هماهنگ کننده نهاد های جامعه مدنی در حوزه غرب کشور نیز از از موثریت این پروژه مهم اقتصادی سخن زده می افزاید: ساخت این پروژه علاوه بر اینکه برای رفت آمد شهروندان هرات به وسیله قطار به کشور های ترکمنسان و ایران سهولت ایجاد میکند بلکه برای تجار نیز اهمیت اقتصادی خاص خود را دارد.

او میگوید: آغاز کار چنین پروژه های مهم مردم را به اینده امید وار می سازد تا به پیشرفت کشورخود فکر کنند.


خط آهن هرات- توغندی دومین خط آهن در ولایت هرات می باشد که به باور شماری از آگاهان اقتصادی با تکمیل شدن این پروژه ولایت هرات می تواند از نگاه اقتصادی و تجارتی پشرفت های چشم گیری داشته باشد.

گزارشی از معروف عطایی

تجلیل از روز جهانی طفل درولایت هرات

باآنکه در جریان سال های اخیر در افغانستان پول های زیادی در راستای حمایت از اطفال و ایجاد نهاد های مدافع حقوق اطفال به مصرف رسیده اما هنوز هم وضعیت اطفال در کشور به ویژه در حوزه غرب نگران کننده گفته میشود.

عبدالقادر رحیمی رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر در حوزه غرب کشور، روز چهار شنبه در محلفی که به منظور تجلیل از روز جهانی طفل ازسوی اداره کاروامور اجتماعی این ولایت در تالار این کمیسیون برگزار شد گفت: با توجه به تلاش های صورت گرفته تا حدی وضعیت اطفال در بخش های آموزش و صحت بهبود یافته  اما با آنهم شمار زیادی از اطفال کشور با مشکلات جدی روبرو بوده و از حقوق شان محروم اند .

وی افزود: آمار دقیقی از اطفال روی سرک و یا اطفال کارگر وجود ندارد اما  با افزایش نا امنی ها و مشکلات اقتصادی در دو سه سال اخیر، شمار اطفال روی سرک افزایش یافته است.


در همین حال مسئولان ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات نیزازافزایش شمار اطفال روی سرک ابراز نگرانی نموده و از برنامه های شان به خاطر حمایت از اطفال روی سرک خبر میدهند.

بصیره  محمدی رئیس اداره کار و امور اجتماعی ولایت هرات میگوید: هم اکنون در ولایت هرات بیش از 7 هزار طفل روی سرک وجود دارد که اکثریت آنان از ولایات همجوارهرات به این لایت مهاجر شدند.

وی تاکید دارد که این اداره به منظور تحت پوشش قرار دادن اطفال، برنامه ایی را روی دست گرفته که بر مبنای آن به مدت سه سال حدود 5 هزار طفل و خانواده های شان که مشکل اقتصادی دارند  حمایت میشوند.


خانم محمدی همچنان می گوید: شماری از اطفال روی سرک که مصروف کار هستند در برخی از موارد از سوی برخی افراد مورد آزار جنسی قرار گرفته و حتی در بعضی موارد قاچاقبران مواد مخدرتوسط اطفال مواد مخدر را به مکان های مختلف انتقال می دهند.


با این وجود شماری از اطفالی که در محفل تجلیل از روز جهانی طفل حضور داشتند از مشکلات شان سخن می زده  خواهان توجه بیشتردولت به وضعیت اطفال بی بضاعت هستند.


احمد شفیق بهروزیان یکی از فعالان جامعه مدنی ولایت هرات از وضعت بد اطفال در مناطق دور دست این ولایت اظهارنگرانی نموده و تا کید دارد که اطفال در مناطق دور دست کشورحتی به حقوق اولیه خود دسترسی ندارند.

وی می افزاید: به منظور بهبود وضعیت اطفال کشور باید برنامه های موثری عملی گردد نه اینکه همواره وعده های سمبولیک داده شود.


گفتنیست اول جون مصادف با روز جهانی طفل است که در سال  ۱۹۴۹ میلادی در نشست اتحادیهٔ بین‌المللی دمکراتیک زنان در پاریس این روز به‌ عنوان روز بین‌المللی طفل مسمی گرید که پس از آن همه ساله دولت ها در این روز به منظور بهبود وضعیت اطفال برنامه هایی را روی دست میگیرند.

در افغانستان نیز همه ساله از این روز تجلیل به عمل می آید اما با آنهم در حال حاضر وضعیت اطفال کشور نگران کننده خوانده میشود.

گزارشی از معروف عطایی

60 درصد مکاتب دخترانه در شیندند مسدود است

هنوز هم 60 درصد ازدختران در ولسوالی شیندند هرات از رفتن به مکتب محروم هستند.

شماری از نماینده های مردم در شورای ولایتی هرات با بیان این مطلب تاکید دارند که وضع امنیتی در ولسوالی شیندند رضایت بخش نبود ه ودر حال حاضر بیش از 10 هزار شاگرد در این ولسوالی نظر به تهدیدات امنیتی به مکتب نمی روند.

سید عظیم کبرزانی عضو شورای ولایتی هرات در مصاحبه اختصاصی به کلید گفت: هر چند در  اوایل سال جاری 27 هزاران شاگرد در شیندند به ویژه دختران به اثر مشکلات امنیتی نمیتوانستند به مکتب بروند اما در این اواخر نظر به میانجیگری های بزرگان قوم این ولسوالی، حدود 15 هزار تن از این شاگردان روانه مکتب شدند.

وی تاکید دارد تا زمانیکه امنیت در ولسوالی شیندند تامین نگردد معضل مسدود سازی مکاتب دخترانه در این ولسوالی همچنان وجود خواهد داشت.


در همین حال مسئولان معارف ولایت هرات از باز بودن تمامی مکاتب دخترانه و پسرانه در ولسوالی شنیدند خبر داده تاکید دارند 4 مکتب دخترانه این ولسوالی به تازه گی بروی دختران باز شده است.

عبدالرزاق احمدی رئیس معارف ولایت هرات میگوید: در ولسوالی شیندند 116 مکتب پسرانه و دخترانه وجود دارد که تمامی این مکاتب باز است.

وی همچنان با ابراز نگرانی از وضعیت امنیتی این ولسوالی می افزاید: هم اکنون در برخی مناطق این ولسوالی از جمله زیر کوه و پشت کوه شماری از شاگردان دختر با تهدیدات امنیتی مواجه اند.


نا امنی در ولسوالی شیندند هرات همواره یکی از عمده ترین موضوعاتی بوده که باعث شده تا در برخی مواقع شاگردان دختر در این ولسوالی نتوانند به مکتب بروند.

عبدالروف احمدی سخنگوی قوماندانی امنیه هرات می گوید: نظر به تلاش هایی که نیروهایی امنیتی در این ولسوالی انجام داده اند هم اکنون شیندند در وضعیت خوب امنیتی قرار دارد.

وی می افزاید: هر چند تهدید های امنیتی در برخی مناطق دور دست این ولسوالی وجود دارد اما با آنهم نیرو های امنیتی به منظور بهبود اوضاع امنیتی این ولسوالی برنامه هایی را روی دست دارند تا شاگردان بتوانند بدون هیچ دغدغه ایی به مکتب بروند.


این در حالیست که رئیس جمهور غنی در سفر اخیرش به ولایت هرات وعده داد که تا سه هفته دیگر شیندند را به سه ولسوالی تقسیم می کند که به باور شماری از آکاهان اگر این کار صورت گیرد، وضع امنیتی در شیندند بهبود یافته و دختران می توانند  بدون کدام مشکلی به درس و تعلیم بپردازند.

گزارشی از معروف عطایی