گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

تجلیل از روز جهانی محصل در هرات

 از هفدهم نوامبر روز جهانی محصل در پوهنځی ژورنالیزم پوهنتون ولایت هرات با برگزاری محفل و نمایشگاه عکس تجلیل به عمل آمد.

این نمایشگاه تحت عنوان آیینه 4 با به نمایش گذاشتن حدود 50 عکس برتر محصلین این پوهنځی افتتاح شده و قرار است به مدت سه روزبه روی علاقمندان باز باشد.

در محفل تجلیل از روز جهانی محصل مسئولان پوهنتون هرات بر رفع چالش های محصلین نیز تاکید نمودند.


قاهره رسولی معاون امور محصلین پوهنتون هرات کمبود تجهیزات و اساتید را در برخی از پوهنځی های این پوهنتون از مشکلات عمده محصلین عنوان نموده و تاکید کرد که برای رفع این چالش ها  برنامه هایی از سوی وزارت مربوطه روی دست گرفته شده است.

به گفته ی وی: پوهنتون هرات یکی از پوهنتون های بزرگ کشور می باشد که 16پوهنحی و 57دیپارتمنت دارد که در این دیپارتمنت ها بیش از 14 هزار محصل مصروف آموزش می باشند.

وی هم چنان نبود رئیس در پوهنتون هرات را از دیگر چالش هایی می داند که سبب ایجاد مشکلات بیشتر در پوهنتون هرات شده است.

بنا بر اظهارات وی:همه ساله بیش از سه هزار محصل از پوهنځی های مختلف پوهنتون هرات فارغ می شوند که اکثریت این محصلین به مشکلات اقتصادی نیز روبرو می باشند.


در محفل تجلیل از روز جهانی محصل در پوهنځی ژورنالیزم پوهنتون هرات از برخی محصلین نخبه نیز تقدیر شد.

شماری از این محصلین کیفیت پائین درسی و نبود اساتید مسکلی را از مشکلاتی می دانند که کمتر به رفع آن توجه شده است .

آنان همچنان نبود کاربعد از فراغت ازپوهنتون را یکی  دیگر ازدغدغه هایی خود میخانند.


عذرا عزیز استاد پوهنځی ژورنالیزم پوهنتون هرات می گوید: اکثریت محصلین به دلیل مشکلات اقتصادی و نبود زمینه ی کاری ترک تحصیل نموده  و راه مهاجرت را در پیش می گیرند.

او می افزاید: نیاز است تا از جوانان و محصلین حمایت بیشتر صورت گیرد تا آنان با علاقمندی بیشتر به آموزش بپردازند.


گفتنیست در حالی از روز جهانی محصل در ولایت هرات تجلیل می شود که هم اکنون شماری زیادی ازفارغین پوهنتنون بیکار بوده و جویای کار هستند.

گزارشی از معروف عطایی

نگرانی ها ازافزایش امارمبتلایان به بیماری دیابت درغرب کشور

مسئولان ریاست صحت عامه ولایت هرات از افزایش آمارمبتلایان به بیماری دیابت در این ولایت خبرداده میگویند عدم ورزش و فعالیت های فزیکی و استفاده بیش از حد مردم از غذا های آماده که داری کالری زیادمیباشد ازدلایل اصلی ابتلابه این بیماری میباشد.


داکتر محمد آصف کبیر رئیس صحت عامه ولایت هرات می گوید: از نه ماه بدینسو مرکز کنترل قند خون در شفاخانه حوزی ولایت هرات آغاز به فعالیت نموده که تا کنون حدود 650 تن از بیماران مبتلا به دیابت در این مرکز ثبت شده اند.

وی علاوه می کند که هر دو هفته حدود 200 تن به منظور گرفتن دوا و کنترل قند شان به این مرکز صحی مراجعه می کنند.

او تاکید دارد که شمار بیماران مبتلا به دیابت در ولایت هرات زیاد می باشد اما تنها حدود 650 تن شان ثبت این  مرکز هستند.


از سویی هم مسئولان بخش دیابت شفاخانه ی حوزوی ولایت هرات می گویند: روزانه 5 تا 10 تن از مراجعین این بخش افرادی اند که دچار بیماری دیابت هستند.

داکتر قاسم کریمی مسئول بخش دیابت شفاخانه حوزوی هرات می گوید:دیابت به دو نوع است که نوع اول ان وابسته به انسولین می باشد که  بیشتر جوانان مصاب  ان می شوند و نوع دوم ان نسبت به نوع اول خطرناک تر بوده و در حال حاضر 95 فیصد مریضان دیابتی در هرات مبتلا به نوع دوم می باشند.

به گفته ی او افراد مبتلا به دیابت باید به انجام تمرینات ورزشی پرداخته  و از استفاده خودسرانه دوا جلو گیری نمایند.

بنا بر اظهارات وی: افرادی که وزن زیاد دارند ،اب زیاد می نوشند و تشنگی دارند باید به زود ترین فرصت برای جلو گیری از مبتلا شدن به مرض شکریا دیابت به داکتر مراجعه کنند زیرا این موارد ازجمله علایم مبتلا شدن به مرض شکر می باشد .


لیلا یکتن از مریضان دیابتی می باشد که در حال حاضر در شفاخانه ی حوزوی ولایت هرات بستری است.

او می گوید: وضعیت بدی دارد و از مسئولان می خواهد تا به مشکلات بیماران توجه بیشتر نمایند.


این درحالیست که روزگذشته ، مسئولان وزارت صحت عامه کشور درتجلیل ازروزجهانی دیابت اعلام کردند که در شش ماه اخیر بیش از 3500 تن به دلیل مصاب بودن به دیابت در کشور جان باختند.

گزارشی از معروف عطایی 

برگزاری نمایشگاه سرایش رنگ در ولایت هرات

روز شنبه نمایشگاهی از سوی انستیتوت کمال االدین بهزاد تحت عنوان "سرایش رنگ" در ولایت هرات با به نمایش گذاشتن حدود 700 اثر هنری شاگردان این انستیتوت گشایش یافت.

مسئولان این نمایشگاه هدف از راه اندازی آنرا نشان دادن توانایی های شاگردان این انستیتوت دانسته و بر رشد فرهنگ و هنر در این ولایت تاکید می ورزند.


عبدالقدیر اسلم زاده آمر دیپارتمنت  هنر های انستیتوت کمال الدین بهزاد و برگزار کننده این نمایشگاه میگوید: آثاری که به نمایش گذاشته شده از جمله نقاشی، خطاطی،گرافیک،سرامیک و صنایع دستی می باشد.

وی همچنان از استقبال گرم مردم سخن می زند و می افزاید: به همین منظور این نمایشگاه در سال های اینده نیز به صورت وسیع تر برگزار خواهد شد.

بنا بر اظهارات وی این نمایشگاه به مدت دو روز میباشد.


محمد سمیع سلطانی یکتن از هنرمندانی که دراین نمایشگاه آثار هنری اش را به نمایش گذاشته می گوید: این نمایشگاه در پنج بخش می باشد که در هر بخش نزدیک به 200 اثر هنری از شاگردان و اساتید انستیتوت کمال الدین بهزاد به نمایش گذاشته شده است.

او می گوید: هر چند در ولایت هرات استعداد های بیشماری در راستای رشد فرهنگ و هنر وجود دارد اما عدم حمایت دولت از آنان سبب شده تا استعداد های شان کمتر تبارزنماید.


از سویی هم احمد جاوید ضرغام آمر فرهنگ و هنر ریاست اطلاعات فرهنگ ولایت هرات برگزاری این نمایشگاه در عرصه ی رشد فرهنگ و هنر در این ولایت موثر می داند و تاکید می کند که این ریاست همواره در تلاش حمایت از هنرمندان است.


شماری از شهروندان هرات نیز برگزاری نمایشگاه ها مختلف در ولایت هرات را در راستای رشد فرهنگ و هنر در این ولایت موثر دانسته می گویند: نیازاست تا از هنرمندان این عرصه حمایت بیشتر گردد.


گفتنیست برگزاری نمایشگاه ها در چند سال اخیر در ولایت هرات رشد خوبی داشته وهمواره این نمایشگاه ها با استقبال مردم این ولایت نیز روبرو شده است.

گزارشی از معروف عطایی 

اعتراضات در غرب افغانستان به دنبال خروج اجباری مهاجرین افغان ازآلمان

 در یک سال اخیر به دلیل افزایش نا امنی ها و مشکلات اقتصادی هزاران تن از مردم افغانستان جهت دست یافتن به زنده گی بهتر به کشورهای خارجی خصوصا المان مهاجرشدند.

با آنکه شماری از آنان در برخی از کشور های اروپایی به حیث پناهنده قبول شده اند اما هنوز هم هزاران تن  دیگر آنان با چالش های فراوانی در مرز های برخی از کشور های اروپایی در حالت بی سرنوشتی به سر می برند.

اخیرا کشور آلمان اعلام کرده است که شماری زیادی از مهارجرین افغان را از آن کشور اخراج می کند.


هرچند رئیس غنی از این اقدام کشور آلمان استقبال نموده اما این تصمیم کشور آلمان با واکنش هایی نیز روبرو شده است.

به روز چهارشنبه شماری از جوانان و فعالین جامعه مدنی ولایت هرات در یک تجمع اعتراضی مقابل دفترکمیساری عالی سازمان ملل متحد درامورمهاجرین یا(UNHCR) دراین ولایت ازکشورهای اروپایی خواستند تا مهاجرین افغان را ازکشورهای شان اخراج نکنند .

خلیل پارسا هماهنگ کننده نهاد های جامعه مدنی در حوزه غرب کشورویکی ازمعترضین می گوید: افغان ها به دلیل مشکلات امنیتی و اقتصادی افغانستان را ترک کرده اند و نیاز است تا جامعه جهانی در این زمینه توجه جدی داشته و از خروج اجباری آنان جلو گیری نمایند.


این معترضین دراین گردهمایی خود ازکشورهای که مهاجرین افغان درآن پناه آورده اندخواستند تا درخواست پناهنده گی مهاجران افغان را قبول کنند.

آنان تاکید دارند در صورتیکه که دوباره مهاجرین افغان به کشور فرستاده شوند نه تنها مشکلات شان رفع نمی گردد بلکه مشکلات شان ازگذشته نیزبیشترمیشود.


از سویی هم حمیدالله خطیبی رئیس اداره عودت ومهاجرین ولایت هرات می گوید: امار مشخصی از مهاجرین افغان از حوزه غرب کشور وجود ندارد اما تاکید دارد که طی سال جاری میلادی صد ها تن از این حوزه  به کشور های اروپایی مهاجر شدند .

او همچنان می افزاید:  تمامی این مهاجرین با مشکلات زیادی خود را به کشور های اروپایی رسانده اند و در صورتیکه دوباره به کشور فرستاده شوند با سرنوشت بد تری مواجه می گردند زیرا حکومت توان فراهم سازی زندگی بهتررا برای شان ندارد.


محمد رفیق شهیر رئیس شورای متخصصان ولایت هرات می گوید: چراغ سبز کشور آلمان در راستای قبولی 8 صد هزار مهاجر سبب سرازیر شدن مهاجرین زیاد به این کشور شده است.

او تاکید می ورزد که در شرایط کنونی نباید افغان های مهاجردوباره به افغانستان فرستاده شوند بلکه بخاطر جلو گیری از خساره مند شدن بیشترشان، انان راکشورهای اروپایی به پذیرند.


گفتنیست به اساس آمار های منتشر شده از آغاز سال روان میلادی تاکنون، ٨٣ هزار شهروند افغانستان، در آلمان درخواست پناهندگی داده اند که ٤٣ درصد آنها پذیرفته شده و ازاین میان ٥٧ درصد دیگری که تا کنون در مورد شان تصمیم گرفته نشده است، تنها هفت تن شان به افغانستان برگردانده شده اند.

گزارشی ازمعروف عطایی