گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

ایجاد دوکلینیک ترک اعتیاد برای اطفال درهرات

در حالیکه شمار معتادان در کشور رو به افزایش است مسئولان ریاست مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات از دو برابر شدن خدمات درمانی معتادان در این ولایت سخن میزنند.

 این مسئولان میگویند: در سال 2009 در ولایت هرات برای بیش از 6 هزار معتاد 85 بستر تداوی وجود داشت که اکنون به 305 بستر افزایش یافته است.

غلام جیلانی دقیق رئیس اداره مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات همچنان از ایجاد دو کلینیک برای تداوی اطفال معتاد در این ولایت خبر می دهد.

وی می گویند: یک کلینیک به ظرفیت 25 بستر برای اطفال زیر سن 12 سال و کلنیک دیگر با ظرفیت 50 بستر برای اطفال سن9 تا 17 سال میباشد.

او علاوه می کند که اطفال معتاد  زیر سن دوازده سال 45 روز و نوجوانان شش ماه در این کلینیک ها زیر تداوی قرار دارند.

باآنکه آقای دقیق آماری ازاطفال معتاد درولایت هرات نمیدهد تاکید دارد که معتاد بودن پدر و مادر و فقر اقتصادی از عوامل اصلی روی آوردن اطفال به اعتیاد میباشد و میگوید: برخی از قاچاق چیان مواد مخدر، از اطفال در زمینه ی فروش مواد مخدر  استفاده سوء می کنند.


مرکز شهامت در هرات یکی از نهاد های خصوصی برای ترک اعتیاد اطفال و زنان معتاد در این ولایت می باشد .

پری یوسفی  مسئول بخش صحی این نها د می گوید: در هر 45 روز 25 تن از اطفال معتاد تداوی و 25 تن دیگر زیر تداوی قرار می گیرند.

وی اضافه می کند که از شروع سال جاری میلادی تا کنون 170 تن از اطفال معتاد در این نهاد تداوی شدند.


شماری از اطفال معتاد که در حال حاضر در مرکزشهامت به سر می برند معتاد بودن پدر و مادر شان را عامل اصلی رو آوردن به اعتیاد می دانند و خواهان تداوی شان هستند.


در حالی مسئولان ریاست مبارزه با مواد مخدر ولایت هرات  از دو برابر شدن خدمات درمانی معتادین در هرات سخن می زنند که به اساس آخرین گزارشها نزدیک به 80 درصد معتادان کشور پس از تداوی باردیگر به اعتیاد روی میاورند.

گزارشی از معروف عطایی

تلاش ها برای تصویب طرح وضع مالیات بر مشترکین مخابراتی در افغانستان ،از سوی پارلمان

چهارشنبه هفته ی گذشته طرح اخد مالیات از مشتریان شبکه های مخابراتی، از سوی پارلمان کشور رد شد.

اما اکنون ریاست جمهوری کشور تلاش دارد تا بار دیگر طرح  وضع ده درصد مالیات از مشتریان شبکه های مخابراتی را برای تصویب به پارلمان کشور بفرسد.


طرح وضع ده درصد مالیات از کردیت کارت های مشتریان مخابراتی کشور از اول ماه میزان اجرا شده و تا کنون بیش از 80 ملیون افغانی از این طریق به حساب دولت واریزشده است.

مسئولان اداره مستوفیت هرات می گویند: اخذ مالیات از کردیت کارت های مشتریان مخابراتی در بیشتر کشور های جهان صورت می گیرد و در افغانستان نیز به منظور رشد اقتصاد کشور این تصمیم اتخاذ شده است.


غلام یحیی سرخوش آمر عواید مستوفیت ولایت هرات می گوید: وضع ده درصد مالیات از مشتریان شبکه های مخابراتی کشور هم اکنون زیر برسی قرار دارد و در روز های اینده بار دیگر این طرح به منظور تصویب به پارلمان کشور فرستاده می شود.


از سویی هم شماری از نماینده گان در پارلمان می گویند: بر اساس ماده ۷۹ قانون اساسی، رییس جمهور نمی تواند در مواردی که مربوط به موضوع مالی و یا بودجه باشد فرمان تقنینی صادر کند.

غلام فاروق مجروح نماینده مردم هرات در پالمان علاوه می کند که اگر بر شفافیت این قانون توجه بیشتر گردد احتمال دارد این قانون به تصویب برسد .


حکمت الله کلیوال مدیر مسئول شبکه مخابراتی افغان تیلیکام اداره مخابرات هرات می گوید: به منظور شفاف بودن قانون وضع مالیات بر مشترکین شبکه های مخابراتی و چگونگی جمع آوری این پول از سوی وزارت های مربوطه، برنامه هایی روی دست گرفته شده است.

او  می افزاید: این پول بر بودجه کشور اضافه شده و دررشد اقتصاد کشور به مصرف می رسد.


با این وجود شماری از شهروندان هرات نیز بر شفافیت پروسه وضع مالیات از مشترکین مخابراتی تاکید ورزیده می گویند: باید تلاش شود تا پول جمع آوری شده از این طریق به خزانه دولت واریز شده و از دستبرد به این پول جلو گیری شود.

آنان می گویند: در صورت شفافیت این پروسه از پرداخت مالیات راضی هستند.


این درحالیست که همواره مشترکین شرکت های مخابراتی ازهزینه بلندمکالمات تلیفونی شاکی بوده وازحکومت خواستند تا باوارد نمودن فشاربالای شرکت های مخابراتی هزینه مکالمات را پایین بیاورند؛ خواستیکه تاکنون نادیده گرفته شده است

گزارشی از معروف عطایی 

افزایش سطح فقر و بیکاری در افغانستان

جنگ و عدم ایجاد زمینه ی اشتغال زایی برای مردم کشور از سوی دولت از عمده ترین عواملی خوانده می شود که باعث شده تا سطح فقر در افغانستان نسبت به کشور های همسایه بیشتر باشد.

نظر به گزارشات بدست امده در در حال حاضر بیش از30 درصد مردم کشور زیر خط فقر زندگی می کنند.

هفدهم اکتوبر روز جهانی مبارزه با فقر می باشد.

در عین حال مسئولان اداره ی اقتصاد ولایت هرات از افزایش سطح بیکاری و فقر اقتصادی در این ولایت ابراز نگرانی میکند.

عبدالناصر اسودی رئیس اداره اقتصاد ولایت هرات میگوید: در حالیکه وضعیت اقتصادی مردم در این ولایت خوب نیست، نبود امنیت و خروج نیرو های خارجی نیز سبب شده تا سطح بیکاری در این ولایت که تاثیر مستقیم بر فقر اقتصادی دارد افزایش یابد.


اما وی از تلاش های حکومت در زمینه ی فقر زدایی سخن می زند و علاوه می کند که در سال های اخیر در هرات حدود 900 پروزه کوچک و بزرگ با کمک نهاد های بین المللی راه اندازی شده و هم اکنون نیز کار برخی از این پروژه ها جریان دارد.


آقای اسودی همچنان تصریح میکند 600 ملیون دالر به منظور انکشاف پروژه های اقتصادی در این ولایت ثبیت و به منظور تاییدی به مرکز کشور فرستاده شده است.

اشتغالزایی یکی از فکتور های مهم در راستای فقر زدایی می باشد اما تا چه حد به فراهم سازی زمینه ی کاری در افغانستان و به ویژه در ولایت هرات توجه شده است.

وکیل احمد سهیل آمر کار ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات اضافه میکند که از سوی این ریاست برنامه های زیادی به منظور اشتغالزایی به وزارت مربوطه پیشنهاد شده و قرار است در آینده این برنامه ها در این ولایت اجرا شود.

وی تاسیس یک مرکز کاریابی دولتی  و همچنان فراهم سازی زمینه ی کاری را برای کارگران ساده در خارج از کشور، از جمله این برنامه ها بیان می کند.


قابل ذکر است که بیکاری و فقر یکی از عوامل اصلی موجودیت سوء تغذی در کشور گفته می شود.

داکتر نجیب الله نبیل مسئول بخش تغذی ریاست صحت عامه هرات عدم درست تغذی، و عدم  استفاده از شیر مادر را یکی از اساسی ترین مشکلاتی می داند که باعث شده تاشماری از نوزدان زیرسن 2 سالگی به سوء تغذی مصاب شوند.


16 هم اکتوبر نیز روز جهانی غذا بود اما امسال تا کنون از این روز در هرات تجلیل نشده است.

در همین حال بشیر احمد احمدی معاون اداره زراعت هرات از افزایش حاصلات زراعتی در سال جاری در این ولایت خبر می دهد.

وی می گوید: تلاش های این اداره در راستای رشد زراعت ولایت هرات جریان دارد چنانکه سطح تولیدات زراعتی در هرات به بیش از 5 تن رسیده است .


محمد کریم حقیار مدیرپروژه دفتر((RADA در هرات یکی از دلایل موجودیت و افزایش سطح فقر اقتصادی در کشور به مصرف نرسیدن درست کمک های بین المللی در ولایات می داند.


بر اساس آمار های ارائه شده هم اکنون بیش از 30 درصد مردم افغانستان زیر خط فقر زندگی می کنند و بیش از ۹۰ درصد درآمد سالانه مردم کشور، که اقتصاد شان مبتنی بر زراعت است ، صرف خرید موارد خوراکی می شود.

گزارشی از معروف عطایی

تجلیل از روز جهانی عصای سفید در ولایت هرات

مجمع عمومی معلولین ولایت هرات ازروزجهانی عصای سفید طی محفلی درسالون کمیسوین مستقل حقوق بشرتجلیل نمود.

مسئولان این مجمع  درمحفل تجلیل ازروزجهانی روشن دلان با انتقاد از بی توجه ایی حکومت بر رفع مشکلات افراد  دارای معلولیت تاکید نموده، ازمسولان خواستند تا به این قشرتوجه کنند.


عبدالرحمن شریفی مسئول مجمع عمومی معلولین ولایت هرات علاوه می کند آمار دقیقی از شمار روشندلان وجود ندارد اما بر اساس تخمین ها هم اکنون 4 هزار نابینا در این ولایت وجود دارند.

او تاکید نمود که هم اکنون 19 نهاد حمایت از معلولین عضویت این مجمع را دارند و 7 نهاد نیز برای افراد روشندل این ولایت در راستای تعلیم و تربیه و نگهداری آنان فعالیت می کنند.


از سویی هم مسئولان انجمن ملی روشندلان ولایت هرات از عملی نشدن وعده های مسئولان امور بر رفع چالش های روشندلان سخن می زنند.

محمد فاضل پورانی رئیس انجمن ملی روشندلان هرات می گوید: این انجمن از سال 1382 در این ولایت آغاز به فعالیت نموده که 650 تن ازروشندلان عضویت آنرا دارند.

اومی افزاید: نظر به امکانات در حال حاضر تنها 300 نفر در این انجمن مصروف آموختن درس می باشند.

بنا بر اظهارات وی: روشندلان ظرفیت انجام کار های مختلف را دارند اما تا کنون در فراهم سازی زمینه ی کاری برایشان هیچ توجه ایی صورت نگرفته است.


از سویی هم شماری از روشندلان در هرات نبود زمینه ی کاری را یکی از اساسی ترین مشکلات شان بیان می کنند.

آنان می گویند توانایی انجام کار های مختلف را دارند و باید حکومت زمینه ی کاری را برایشان فراهم نماید.


سوسن صبور مسئول بخش افراد دارای معلولیت کمیسیون مستقل حقوق بشر در حوزه غرب کشور می گوید: آمار های تخمینی نشان می دهد که بیش از 4 هزار روشندل در این ولایت زندگی می کنند اما به دلیل نبود امکانات در زمینه ی آموزش آنان تنها کمتر از 500 تن شان در مکتب روشن دلان ولایت هرات مصروف آموختن دروس مکتب می باشند.

وی نبود زمینه کاری و ازدواج را از دیگر مشکلات روشندلان در هرات می داند.


از سویی هم علی احمد عثمانی مسئول بخش معولین ریاست کار و امور اجتماعی ولایت هرات می گوید: هم اکنون 3500 فرد معلول که افراد روشن دل که در اثر جنگ ها دچار معولیت شده اند نیز ثبت این اداره می باشند و سالانه برای هر فرد 60 هزار افغانی از سوی دولت داده می شود.


پانزدهم اکتوبر روز جهانی روشندلان می باشد و در حالی از این روز در هرات تجلیل به عمل می آید که هنوز هم شماری از روشندلان ولایت هرات از کم توجه ایی دولت به مشکلات شان شاکی باشند.

گزارشی از  معروف عطایی