گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

آغازکارعملی عقب نشینی سرک مستوفیت –فرقه هرات تا دو روز دیگر

در ادامه برنامه توسعه ی سرک مرکزی شهر هرات که از چند ماه بد ینسو توسط شاروالی این ولایت آغاز شده قرار است تا 2 روز دیگر کار عقب نشینی بخش دوم سرک مرکزی شهر هرات شروع گردد.

مسئولان اداره شاروالی هرات میگویند:بخش دوم عقب نشینی سرک مرکزی شهر هرات از مستوفیت شروع الی فرقه ختم می گردد ؛وپس ازآن سرک فرقه -  شیدایی عقب نشینی خواهد شد.

غلام غوث نیکبین سرپرست اداره شاروالی هرات در مصاحبه با کلید گفت: پروسه ی استملاک ملکیت های باشنده های دو طرف سرک نیز جریان دارد؛ و شاروالی هرات تصمیم دارد تا در بدل املاک این افراد برایشان زمین در نواحی 11 و 12 شهر هرات مطابق به قانون استملاک توزیع نماید.

وی می افزاید: با شماری ازبزرگان دو طرف مسیرسرک مستوفیت – فرقه نشست های صورت گرفته و انان نیز آماده عقب نشینی هستند.

به گفته او سرک چوک گلها الی شیدایی که پروسه عقب نشینی آن چندی قبل شروع شده 24 کیلو متر می باشد و روند عقب نشینی و آسفالت آن چند ماه را در بر می گیرد.

به گفته آقای نیکبین مسولان کنسولگری ایران درهرات نیزتعهد نمودند تا درآینده نزدیک قسمتی ازساختمان کنسولگری را مطابق به ماسترپلان شهری هرات عقب نشینی دهند.

با این وجود خواستیم تا نظر مسئولان کنسولگری ایران را نیز با خود داشته باشیم ولی با تماس های مکرر موفق به انجام این کار نشدیم.

توریالی طاهری معاون شورای ولایتی هرات عقب نشینی برخی سرک های شهر هرات را یک نیاز می داند و تاکید دارد که مسئولان اداره شاروالی هرات باید در راستای استملاک ملکیت های مردم توجه جدی داشته باشد.

او می گوید: شماری از باشنده های دو طرف سرک مستوفیت – فرقه خواهان استملاک ملکیت های شان هستند و در صورت عدم استملاک آنان اماده عقب نشینی نیستند.

در همین حال شماری از باشنده های سرک مستوفیت – فرقه با استقبال از کار عقب نشینی سرک های شهر هرات می گویند: اماده همکاری با اداره شاروالی هستند.

آنان همچنان از اداره شاروالی هرات می خواهند تا ملکیت های دو طرف سرک مذکور استملاگ گردد.

کار عقب نشینی سرک مرکزی شهر هرات یکی ازجنجالی ترین برنامه های زیربنایی شاروالی هرات درتاریخ این ولایت میباشد که اغازکارعملی آن بااستقبال شمارزیادی ازمردم این ولایت قرارگرفت

گزارشی از معروف عطایی

افزایش علاقمندی ها به رشته نرسنگ در ولایت هرات

مسئولان انستیتوت علوم صحی ولایت هرات از افزایش علاقمندی ها به رشته ی نرسنگ در این ولایت خبر داده و از فراغت نزدیک به 400 نرس مسلکی طی سال های اخیر در این ولایت خبر می دهند.

این مسئولان تاکید دارند در سال های اخیر علاقمندی زنان و مردان به رشته نرسنگ دو برابر شده و در امتحانهای که به خاطرجذب افراد به این رشته از متقاضیان گرفته میشود صد هاتن اشتراک می کنند.

محمد یونس منیر مسئول اداری این انستیتوت در مصاحبه با کلید گفت: شمار نرس های مسلکی در سطح شهر و ولسوالی های هرات افزایش چشمگیر داشته به طوریکه هم اکنون در تمامی ولسوالی های این ولایت نرس های مسکلی فعالیت دارند.

به گفته ی وی: تنها در سال جاری 180 تن از چهار رشته انستیتوت علوم صحی ولایت هرات فارغ شدند و نزدیک به 80 فیصد فارغان این انستیتوت در مناطق مختلف ولایت هرات به ویژه نقاط دورایفای وظیفه می کنند.


در همین حال عبدالرؤف قاری زاده مدیر نرسنگ شفاخانه ی حوزوی ولایت هرات از افزایش نرس های مسلکی در شفاخانه حوزوی ولایت هرات سخن زده می گوید:هم اکنون در این شفاخانه 232 نرس و قابله مسلکی فعالیت دارند.

وی می افزاید: هرچند شمار نرس های مسلکی در ولایت هرات تا حدی افزایش یافته است با آن هم نیاز است تا در این زمینه توجه بیشتری صورت گیرد.

صدای مدیر نرسنگ شفاخانه حوزه وی ولایت هرات

از سویی هم شماری از نرس ها در ولایت هرات، کمبود امکانات و نبود امنیت در مناطق دور دست را از عمده­ترین چالش ها برای انجام فعالیت شان می دانند.

آنان می افزایند: اگر امنیت در مناطق دور دست کشور تامین گردد آماده انجام وظیفه در قبال مردم خود هستند.


وحیده عزیزی مدیر احصائیه ریاست امور زنان ولایت هرات نیز از افزایش علاقمندی زنان به رشته ی نرسنگ در این ولایت سخن می زند و تاکیددارد که شمار نرس های مسلکی به ویژه بانوان در سال های اخیر افزایش چمگیری داشته است.

او می افزاید: با این وجود هنوز هم موانع زیادی سر راه فعالیت این بانوان در ولسوالی ها وجود دارد که در این زمینه نیاز است تا دولت توجه بیشتر داشته باشد.


در حالی از افزایش علاقمندی ها به رشته ی نرسینگ در ولایت هرات سخن زده می شود که شماری از نرس ها در این ولایت از نا امنی برخی مناطق دوردست  ابراز نگرانی نموده و نا امنی را عمده ترین چالش سر راه  فعالیت شان عنوان می کنند.

گزارشی از معروف عطایی

انتقاد ها از تاخیر در برگزاری امتحان کانکور ولایت هرات

با آنکه امتحان کانکور در اکثریت ولایات کشور از متقضایان آن گرفته شده است اما در ولایت هرات تا کنون این امتحان برگزار نشده و هزاران متقاضی چشم به راه برگزاری آن هستند.

شماری از متقاضیان امتحان کانکور در ولایت هرات با ابراز نگرانی از تاخیر در برگزاری این امتحان  در این ولایت، مسئولان امور را به بی پروایی در این زمینه متهم می کنند.

این متقاضیان از عدم مدیریت درست زمان برگزاری امتحان کانکور توسط مسئولان امور سخن می زنند و خواهان برگزاری این امتحان در آینده نزدیک هستند.

برخی از آنان که از ولسوالی های ولایت هرات در شهر به سر می برند میگویند: هر روز هزینه های زیادی را به مصرف می رسانند و منتظر برگزاری امتحان کانکور در این ولایت می باشند.


در همین حال مسئولان پوهنتون هرات دلیل تاخیر در برگذاری این امتحان را تقسیم بندی زمان  اخذ امتحان کانکور در ولایات کشور از سوی وزارت تحصیلات عالی  می دانند ومی گویند: تا 15 روز دیگر این امتحان در ولایت هرات برگزار خواهد شد.

نذیر احمد سکندری معاون اداری پوهنتون هرات در مصاحبه با کلید گفت: امسال به اساس تقسیم بندی ،امتحان کانکور ولایت هرات با اندکی تاخیرگرفته میشود و آنان آماده گی دارند تا در روز های آینده  امتحان کانکور را به صورت شفاف در این ولایت برگزار نمایند.

به گفته ی  او در سال جاری قرار است نزدیک 15 هزار تن در این ولایت امتحان کانکور را سپری کنند  که از این میان تنها 2635 تن شان جذب پوهنتون هرات میشوند.


مسئولان ریاست معارف ولایت هرات می گویند امسال حدود 17 هزار متعلم از صنوف دوازدهم مکاتب هرات فارغ شدند که تنها نزدیک به 10 هزارتن شان فورم کانکور بدست آوردند.

عزیز الرحمان سروری معاون تدریسی این ریاست اضافه می کند که 13 و نیم هزار تن قراراست درامتحان کانکورامسال اشتراک کنند که ازاین میان حدود 3 و نیم هزار تن شان متفرقین می باشند.

وی  همچنان می افزاید:امسال نزدیک به هفت هزار تن ازفارغین صنوف دوازدهم مکاتب هرات به دلیل افزایش قیمت فورم کانکور به این امتحان اشتراک نخواهند کرد.

به گفته ی آقای سروری از میان این متقاضیان 48 فیصد شان دختر و 52 فیصد پسر هستند.


در حالی شماری از متقاضیان امتحان کانکور ولایت هرات  نگرانی شان را از تاخیر دربرگزاری امتحان کانکور در این ولایت ابراز می کنند که چندی قبل مسئولان ریاست پوهنتون هرات از برگزاری این امتحان در اواسط ماه دلو سخن گفته بودند.

گزارشی از معروف عطایی

جمع آوری تعویذ نویسان وفالبین ها درهرات

ازچندی بدین سو کمپاین جمع آوری تعویذ نویسان وفالبین ها دربرخی ولایات به شمول هرات اغازشده است.

مسئولان اداره ارشاد حج و اوقاف ولایت هرات از تلاش های این اداره مبنی برجمع آوری تعویذ نویسان ودعا خوانانی دراین ولایت خبرمیدهند که کارشان خلاف آموزه های دینی میباشد.

عبدالواحد عاصمی رئیس اداره ارشاد حج و اوقاف ولایت هرات درمصاحبه باکلید می گوید: این ریاست مصمم است تا تعویذ نویسان و فالبین های که برخلاف شریعت اسلامی مردم را به گمراهی میکشانند را جمع آوری ومراکزفعالیت شان را مسدود نمایند.

به گفته اقای عاصمی بسیاری ازاین تعویذ نویسان ازعدم آگاهی شماری ازمردم سو استفاده نموده وازآن تجارت میکنند.


درهمین حال یکتن از تعویذ نویسان در شهر هرات درمصاحبه با کلید گفت: چندین سال است که تعویذ نویسی می کند و اما تنها آیات قران عظیم الشان را تعویذ می کند و هیچگاه فال کسی را نمی بیند و غیب گویی نمیکند.

او می گوید: بیشتر افرادی که به نزد آن مراجعه می کنند زنان هستند.


اما تعویذ نویسی و فال بینی در دین مقدس اسلام جائز است یا خیر؟

ضیاء احمد فاضیلی استاد پوهنحی شرعیات پوهنتون هرات در این باره چنین میگوید:


در همین حال بهار حسین زاده مدیر اجرائی ریاست امور زنان ولایت هرات میگوید: بیشتر زنان به دلیل عدم آگاهی جهت رفع مشکلات خانواده گی شان به تعویذ نویسان و فالبینان مراجعه می کنند .

خانم حسین زاده ازجمع آوری تعویذ نویسان توسط اداره ارشاد حج اوقاف اینولایت استقبال نموده میگوید شماری ازاین تعویذ نویسان ازاین آدرس سواستفاده میکنند.


شماری از شهروندان هرات نیز به این باورند که در حال حاضر شمار تعویذ نویسانی که در این ولایت فعالیت دارند زیاد است و بیشتر انان ، فال می بینند ، غیب گویی می کنند و برخی کار های دیگر که مخالف دین مقدس اسلام نیز است انجام می دهند.

آنان از مسئولان می خواهند که جلو فعالیت این افراد بصورت جدی گرفته شود تا مردم دیگر فریب این تعویذ نویسان  را نخورند.


این درحالیست که تعویذ نویسی وفال بینی ازدیرزمانیست که درولایت هرات رواج داشته وخیلی ها جهت رفع مشکلات خود به این تعویذ نویسان ویافالبین ها مراجعه میکنند.

گزارشی از معروف عطایی