گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

تاخیر در انتقال زائرین حج حوزه ی غرب افغانستان

قرار بود به روز چهارشنبه اولین پرواز زائرین حج از ولایت هرات آغاز شود اما به دلیل تاخیر در ویزا زائرین از سوی سفارت عربستان سعودی در مرکز و مشکلات در انجام پرواز ها از سوی شرکت قرار داد کننده باعث به تعویق افتادن این پرواز ها شده است.


مسئولان ریاست حج و اوقاف ولایت هرات میگویند:به تازه گی از 3200 پاسپورت تنها 1200 ان ویزه شده و به این ولایت انتقال یافته است.

سید عبدالواحد عاصمی رئیس اداره حج و اوقاف ولایت هرات می گوید: نظر به این مشکلات به روز شنبه 510 تن اززائرین حج که پاسپورت های شان ویزه شده است به کابل انتقال وازآنجا به عربستان سعودی منتقل می شوند.

وی می افزاید : احتمال دارد تا دو روز دیگر پرواز های مسقیم زائرین حج از ولایت هرات به مقصد خانه ی خدا آغاز گردد.

بنا بر اظهارات وی: در حال حاضرحدود 3 هزار متقاضی حج از ولایات غربی کشور در کمپ حجاج ولایت هرات منتظر پرواز های شان هستند.


از سویی هم مقام های محلی هرات از  تلاش ها در راستای رفع چالش های موجود پرواز های زائرین حج خبر می دهند.

اصیل الدین جامی معاون والی هرات میگوید: کمیسیونی به منظور رفع چالش های ترانسپورتی متقاضیان حج ایجاد شده و این کمیسیون تلاش دارد تا این مشکلات را بر طرف نماید.


گفتنیست شرکت هوایی آریانا مسئولیت تنظیم پرواز های زائرین حج حوزه غرب کشور را به عهده دارد.

با این وجود خواستیم تا نظر مسئولان این شرکت هوایی را در زمینه ی چگونگی به تاخیر افتادن پرواز های زائرین حج حوزه غرب کشور داشته باشیم اما با تماس های مکرر موفق به انجام این کار نشدیم.

از جانبی هم سید عظیم کبرزانی عضو شورای ولایتی هرات می گوید: عدم برنامه ریزی درست و نبود سیستم منظم باعث شده تا همه ساله  زائرین حج دچارمشکل شوند.


این در حالیست که انتقال زائرین حج شماری از ولایات دیگر کشور به روز چهارشنبه هفته ی گذشته آغاز شده است.

گزارشی از معروف عطایی

آمادگی ها برای تجلیل از 28 اسد در هرات

28 اسد مصادف است با 96 مین سالروز استرداد استقلال کشور، روزی که افغانها با قربانی های بیشمار استقلال خود را از بریتانیای کبیر گرفتند.

افغانها پس از انجام سه جنگ با بریتانیا توانستند در 28 اسد 1298 اسقلال شان را بدست آورند.

غازی امان الله خان که شاه همان زمان بود از انگلیس خواست که به شکل صلح آمیز افغانستان را ترک کنند و استقلال کشور را به رسمیت بشناسند، اما آنها نپذیرفتند و امان الله خان را مجبور به مبارزه مسلحانه کردند.

مبارزه مسلحانه آزادی خواهی در سه حوزه کشور آغاز شد، و با سقوط پایگاه های نظامی انگلیس ها در نقاط مختلف کشور افغانها استقلال شان را بدست آورند.


درهمین حال مقام های محلی هرات میگویند قراراست از28 اس0د امسال به گونه باشکوهی تجلیل کنند.

اصیل الدین جامی معاون مقام ولایت هرات میگوید:بخاطر تجلیل از روز استرداد استقلال کشورعلاوه بر چراغانی وتزئین شهر هرات دو مراسم با شکوه نیز یکی در مقر قول اردوی 207 ظفر و و مراسم دیگردر استدیوم ورزشی شهر هرات برگزار می گردد.

 وی همچنان از اماده گی های ویژه نیرو های امنیتی این ولایت ، بخاطر تامین امنیت بهتر هرات در این روز اطمینان می دهد.


شماری ازتحلیلگران امور می گویند که استقلال افغانستان الهامی بود برای استقلال کشورهای دیگر و غازیان افغان تلسمی را شکستاندند که گویا امپراتوری انگلیس ها شکست ناپذیز است.

سید محمد حسین حسینی یکتن از آگاهان سیاسی در ولایت هرات میگوید: در حالی که 96 سال قبل از امروز افغانستان استقلالش را بدست آورد اما عدم مدیریت نظام کشور از سوی رهبران در سال های متمادی ، باعث شد تا هنوز هم برخی از کشور ها در افغانستان مداخله داشته باشند.

وی سالروز استرداد اسقلال کشور را یک روز مهم برای مردم افغانستان می داند و تاکید دارد که باید از این روز به صورت ویژه  تجلیل گردد.


در همین حال جاوید ضرغام آمر فرهنگ و هنر ریاست اطلاعات و فرهنگ ولایت هرات از ایجاد کمیسیونی به منظور تجلیل بهتر از 28 اسد خبر می دهد.

وی می افزاید:امسال مراسم های ویژه ایی با حضور مردم بخاطر یاد بود از شجاعت گذشته گان که استقلال کشور را بدست اورده اند در این ولایت برگزار می شود.


از سویی هم شماری از شهروندان هرات 28 اسد روز استرداد استقلال کشور را یک روز مهم و تاریخی دانسته می گویند که باید از این روز به گونه ی باشکوهی تجلیل گردد.

این شهروندان همچنان از رهبران حکومت وحدت ملی می خواهند تا در تامین امنیت و پیشرفت کشور توجه بیشتر نمایند.


 گفتنیست سالروز استرداد استقلال کشور، در سالهای گذشته با برگزاری مراسم شکوهمند و رسم گذشت جشن گرفته میشد، اما در چند سال اخیر به دلیل مشکلات امنیتی از این روز به گونه ی کمرنگ تجلیل می گردد.

گزارشی از معروف عطایی

قتل مرموز 10 عضو یک فامیل

صبح روز دوشنبه 10 تن از اعضای یک فامیل در منطقه ی "چهارسونک" ناحیه ی نهم شهر هرات به دلیل گاز گرفتگی و حریق جان شان را از دست دادند.

گفته می شود این حادثه ناشی از نشت گاز یک کپسول در آشپزخانه آن منزل مسکونی بوده است.


جنرال عبدالمجید روزی قوماندان امنیه ولایت هرات میگوید: این حادثه حوالی ساعت 2 شب  اتفاق افتاده که بعد از آلوده شدن فضای خانه از گاز پخش شده، آتش سوزی در منزل صورت گرفته که در نتیجه ده تن از اعضای یک فامیل تلف شدند.

 وی می افزاید:درپیوند به این قضیه آمر حوزه چهارم پولیس به اتهام غفلت در وظیفه از سمتش برکنار خواهد شد.

بنا بر اظهارات وی:در زمان حریق خانه، آمر حوزه چهارم در محل حادثه حظور نداشته تا در قسمت انتقال اجساد به شفاخانه همکاری نماید.


در همین حال مسئولان شفاخانه ی حوزوی ولایت هرات قتل این اعضای خانواده را مرموز می گویند.

محمد رفیق شیرزی سخنگوی شفاخانه ی حوزوی ولایت هرات میگوید: نظر به تحقیقات صورت گرفته ابتدا این افراد توسط فیر مرمی به قتل رسیدند و سپس در آتش سوختانده شدند.

وی می افزاید: هنوز علت قتل این افراد معلوم نشده است .

آقای شیرزی می گوید: دربین کشته شده گان این رویداد 4 زن 3 مرد و 3 طفل شامل می باشند.

صدای آقای شیرزی

شماری از شاهدان عینی این رویداد نیز می گویند: شاهد آتش سوزی این خانه مسکونی بودند که در نتیجه ی آن ده تن از اعضای یک فامیل کشته شدند.

این افرادهمچنان از اینکه ابتدا اعضای این فامیل توسط فیر مرمی به قتل رسیده اند چیزی نمی گویند.


این در حالیست که از آغاز سال جاری تا کنون حدود 130 واقعه ی حریق در ولایت هرات رخ داده است.

عبدالرحیم اکبری مدیر اطفائیه قومندانی امنیه ولایت هرات می گوید: این حادثات بیشتر در خانه های مسکونی به دلیل بی احتیاطی و عدم توجه به نکات ایمنی رخ داده است.

وی تاکید دارد که بجز حادثه ی اخیر که هنوز مشخص نیست که که ده تن از اعضای یک خانوده به اثر آتش سوزی جان باخته اند یا نه، در دیگر رویداد ها ی آتش سوزی کسی جانش را از دست نداده است.


این در حالیست که همواره پائین بودن سطح آگاهی مردم از استفاده لوازم برقی و گازی و عدم رعایت نکات ایمنی از عمده ترین دلایل بروز آتش سوزی ها در ولایت هرات گفته شده است.

گزارشی از معروف عطایی

تثبیت بهای گاز مایع در ولایت هرات

بعداز شکایات شهروندان هرات مبنی بر افزایش بهای گاز مایع وزیر تجارت و صنایع کشور به این ولایت آمد و وعده کاهش در بهای گاز مایع را به شهروندان این ولایت داد.

اکنون با گذشت چند روزاز این سفر وزیر تجارت و صنایع کشور مسئولان ریاست مواد نفتی و گاز مایع ولایت هرات از تثبیت نرخ گاز مایع سخن می زنند.

روزبه شجاع سرپرست اداره مواد نفتی و گاز مایع ولایت هرات می گوید: بهای هر کیلو گاز مایع در ولایت هرات 37 افغانی تعین شده است .

وی می افزاید: این نرخ بادر نظر گرفتن تمامی جوانب آن از سوی این ریاست تثبیت گریده که پس از این لازم الاجرا می باشد .

بنا بر اظهارات وی : اگر کسی بیشتر از قیمت تعین شده گاز مایع را در شهر هرات به فروش برساند با آن بر خورد صورت گرفته و مجازات می گردد.


در همین حال مسافر قوقندی سخنگوی وزارات تجارت و صنایع کشور از عملی شدن تعهدات وزیر تجارت و صنایع برای مردم هرات سخن زده تاکید دارد که دیگر بهای گاز مایع در ولایت هرات افزایش نخواهد یافت.

وی می افزاید:مشکلات ترانزیتی و کاهش واردات گاز مایع در ولایت هرات باعث افزایش بهای گاز در این ولایت شده بود که در حال حاضر این مشکلات بر طرف شده است.


به گفته ی وی : هم اکنون وزیر تجارت و صنایع کشور در حال دیدن از وضعت تجارت و صنایع در برخی ازولایات کشور می باشد که در پایان این سفر، برنامه های مفیدی در عرصه ی برطرف سازی مشکلات شهروندان کشوردر زمینه ی تجارت و صنایع از سوی این وزارت روی دست گرفته می شود.


از سویی هم نماینده گان مردم در شورای ولایتی هرات از عملی نشدن وعده های وزیر تجارت و صنایع کشور مبنی بر کاهش بهای گاز مایع سخن می زنند.

توریالی طاهری معاون شورای ولایتی هرات می گوید: هر چند وزیر تجارت و صنایع در سفر اخیرش به هرات وعده کاهش نرخ گاز مایع را داده بود اما اکنون در نرخ گاز مایع در شهر هرات کاهش دیده نمی شود و هر کیلو گاز تا 45 افغانی به فروش می رسد.


شماری از شهروندان هرات نیز می گویند: به دلیل بی پروایی مسئولان هموراه نرخ گاز مایع در ولایت هرات از سوی دوکانداران و تاجران بلندبرده شده است.

انان می گویند: هر چند وزیر تجارت و صنایع کشور هفته ی گذشته در سفرش به هرات وعده کاهش بهای گاز مایع را در چند روز آینده داده بود اما تا کنون نرخ گاز مایع در این ولایت کاهش نیافته است.


این در حالیست  که مسئولان اداره مواد نفتی و گاز مایع ولایت هرات نرخ هر کیلو گاز مایع را در این ولایت 37 افغانی تثبیت نموده اند و دیده شود که در روز ها آینده نرخ گاز مایع از 37 افغانی در هر کیلو بیشتر به فروش خواهد رسید یا خیر.

گزارشی از معروف عطایی