گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

سرپرست معارف هرات: رئیس تربیه معلم هرات مشکل عصبی و روانی دارد

 

بانک جهانی برنامه ایی را به منظور ارتقاع ظرفیت معلمین در ولایت هرات راه اندازی نموده است.

این برنامه طی چند دوره برگزاری ورکشاپ های ارتقا ظرفیت برای 8هزار و 500 معلم در این ولایت برگزار میشود که یک دور آن قبل از عید قربان به پایان رسید.

هر چند بانک جهانی حدود 76 میلیون افغانی را در راستای تطبیق این برنامه به ولایت هرات اختصاص داده و پول به ریاست معارف داده شده اما تا کنون این پول به دست اشتراک کننده های این ورکشاپ نرسیده است.

مسئولان در ریاست تربیه معلم هرات میگویند: در اولین دور ورکشاپ 3هزار 500 معلم اشتراک نمودند اما تا کنون برای هیچ یک از معلمین اشتراک کننده نه تنها پول 12 روز حضور شان که حدود  8 هزار و 400 افغانی می باشد توزیع نشده بلکه معلوم نیست 76 میلیون افغانی کجاست.

غلام حضرت تنها رئیس تربیه معلم در کنفرانس خبری گفت: عبدالرزاق احمدی سرپرست اداره معارف هرات چندی قبل به فرمان ریس جمهور از وظیفه برکنار شده اما وی تاکنون به حیث سرپرست درمعارف این ولایت ایفای وظیفه مینماید.

به گفته اقای تنها معارف هرات دروضعیت نابسامانی قرار دارد.

در همین مسئولان ریاست معارف هرات گفته های رئیس تربیه معلم هرات را رد نموده میگویند: ریئس تربیه معلم هرات دچار مشکلات عصبی و روانی است.

عبدالرازق احمدی سرپرست ریاست معارف هرات در کنفرانس خبری گفت: 76 میلیون افغانی که از سوی بانک جهانی برای معلمین ورکشاپ ارتقا ظرفیت اختصاص داده شده هم اکنون در مستوفیت هرات وجود  داشته و به دلیل رعایت شفافیت در توزیع و اجراآت لازم تا کنون توزیع نشده است.

آقای احمدی تاکید دارد این مبلغ پول به تمامی معلمین از طریق حساب بانکی شان تا چند روز دیگر پرداخت میشود.

ریئس معارف هرات همچنان ادعا ریئس تربیه معلم این ولایت را مبنی بربرکناری وی از ریاست معارف این ولایت را رد میکند.

هر چند رئیس تربیه معلم هرات عدم استخدام فارغان این نهاد تعلیمی را در مکاتب یکی از چالش هایی دانسته که ریاست معارف در این زمینه بی توجه است اما عبدالرزاق احمدی میگوید: بست های خالی معلمین از سوی وزارت مربوطه به ولایت هرات داده نشده است.

او میگوید: به همین دلیل آنان مجبورند تا معلمین حق الزحمه ایی را استخدام نمایند.

محمد رفیق شهیر رئیس شورای متخصصان ولایت هرات میگوید: از چند سال به این سو مشکل کمبود معلم مسلکی در هرات وجود داشته اما تا کنون به این معضل توجه نشده است.

او میگوید: در بخش هایی از ولسوالی های هرات به دلیل مشکلات امنیتی و حضور مخالفین دولت معلمین اماده نیستند برای تدریس بروند که این خود باعث میشود تا سطح کیفی درسی در دور دست ها رضایت بخش نباشد.

هر چند این اولین باری نیست که سازمان های جهانی برنامه هایی را برای ارتقا ظرفیت معلمین در ولایت هرات راه اندازی می نمایند اما این نخستین بار است ازمشکلات در اجرای این برنامه سخن گفته شده و تنش هایی را میان ریاست معارف و ریاست تربیه معلم این ولایت به وجود آورده است.

گزاریش معروف عطایی 

ایجاد مرکز آموزشی برای اطفال کم توان ذهنی

با آنکه تا کنون دولت به منظور رفع مشکلات افراد دارای معلولیت برنامه های بنیادی نداشته است اما در چند سال اخیر شماری از مردم وتجار خیر این ولایت به نحوی ازاین قشرحمایت نمودند.

روز دوشنبه مرکزآموزشی برای معلولین کم توان ذهنی در بنیاد خیریه پیر هرات افتتاح گردید.

این مرکز با داشتن دو صنف درسی به هزینه شخصی انیتا دانشگر مهاجر افغان در اروپا ایجاد شده است.

مسئولان بیناد خیریه پیر هرات میگویند: این مرکز تحت عنوان "کانون مهر" آغاز به فعالیت نموده و هم اکنون 12 شاگرد به شمول دختران دارای معلولیت عضویت آن را دارند.

عبدالعلی بارکزی رئیس بنیاد خیریه پیر هرات در مصاحبه اختصاصی به کلید گفت: قبل از این همواره افراد معلول کم توان ذهنی تحقیر و در انزوا قرار میگرفتند که پس از این با ایجاد این مرکز تلاش میشود تا برای این افراد برنامه های آموزشی مفید راه اندازی شود.

آقای بارکزی افزود: در این بخش اطفال دارای معلولیت که سن شان بین 7 تا 18 سال باشند  شامل میگردند.

هم اکنون در ولایت هرات 18 نهاد حمایت از افراد دارای معلولیت فعالیت دارند.

عبدالرحمن شریفی رئیس عمومی مجمع نهاد های افراد دارای معلولیت در ولایت هرات میگوید: هر چند شمار نهاد های حمایت از افراد دارای معلولیت در ولایت هرات بیشتر شده است اما هنوز هم این قشر از جامعه در بخش های مختلف به ویژه تحصیل و کار مشکلات جدی دارند.

وی تاکید دارد هم اکنون بیش از 80 فیصد افراد دارای معلولیت در این ولایت به مراکز اموزشی دسترسی ندارند.

 آقای شریفی همچنان می افزاید: شمار زیادی از معلولین در ولسوالی ها زنده گی میکنند و با مشکلات زیادی روبرو اند.

احمد فواد طبیب زاده  مسئول بخش معلولین کمیسیون مستقل حقوق بشر ولایت هرات، ایجاد مرکز آموزشی برای معلولین کم توان ذهنی در این ولایت را یک اقدام خوب دانسته اما میگوید: افزاد دارای معلولیت مستحق حمایت های بیشتر حکومت هستند.

وی همچنان از کمبود امکانات در نهاد های حمایت از افراد دارای معلولیت سخن زده میگوید: به همین دلیل برنامه های اموزشی به صورت گسترده برای افراد دارای معلولیت راه اندازی نمیشود.

در همین حال خلیل پارسا هماهنگ کننده نهاد های جامعه مدنی در غرب کشور میگوید: تا کنون دولت به منظور رسیده گی به مشکلات افراد دارای معلولیت هیچ برنامه ایی نداشته است.

وی می گوید: نهاد های ایجاد شده برای حمایت از افراد دارای معلولیت از سوی مردم ایجاد شده و دولت در این زمینه ضعیف عمل نموده است.

در حالی دست رسی کم افراد دارای معولیت به مراکز آموزشی و نبود زمینه کاری از عمده مشکلات این قشر جامعه در ولایت هرات گفته میشود که قبل از این همواره مسئولان در این ولایت از برنامه های شان برای رفع چالش های افراد دارای معولیت سخن زده اند.

گزارشی از معروف عطایی

 

چالش ها و دستاوردهای دو ساله حکومت وحدت ملی

دوسال پیش در 29 سنبله بود که پس از جنجال های انتخابات ریاست جمهوری مبنی بر تقلب در انتخابات، حکومت وحدت ملی بر اساس توافقنامه ایی میان دو نامزد پیشتازانتخابات ریاست جمهوری محمد اشرف غنی و داکتر عبدالله عبدالله ایجاد شد.

و سران حکومت وحدت ملی پس از تشکیل این حکومت به مردم وعده های تامین امنیت و رفع مشکلات کشور را داده بودند.

اکنون دو سال از آغاز کار حکومت وحدت ملی میگذرد،دوسالیکه شیرازه اقتصادی افغانستان در حال ازهم پاشیدن قرار گرفته است. به جز مواد اولیه مورد ضرورت در بخش‌های دیگر کم‌ترین داد و ستدی وجود ندارد. امنیت نه تنها که بهبود نیافته است، بلکه به شدت خراب‌تر هم شده است.

دراین دوسال باید لویه‌جرگه تعدیل قانون اساسی برگزارمی شد و وضعیت حکومت وحدت ملی مشخص و تعدیلات لازم برای تغییر احتمالی نظام در قانون اساسی به وجود می امد که این کارهم نشد.

.شماری از آگاهان سیاسی،  نهاد های جامعه مدنی و شهروندان در غرب کشور به این باورند که اکثرا وعده های سران حکومت وحدت ملی در زمینه تامین امنیت، مبارزه جدی با فساد اداری، برگزاری انتخابات پارلمانی، توزیع تذکره های برقی،برگزاری لویه جرگه تعدیل قانون اساسی و ایجاد زمینه های اشتغالزایی عملی نشده است.

سید اشرف سادات یکتن از فعالین مدنی در غرب کشور به این باور است که سران حکومت وحدت ملی در دو سال کاری شان ضعیف عمل کرده و برای رفع مشکلات مردم هیچ برنامه ایی موثری نداشته اند.

باگذشت دو سال ازحکومتداری حکومت وحدت ملی، جز گسترده شدن سایه نا‌امیدی بیشتر بر جامعه و تلاش برای خارج شدن بخش عمده شهروندان از کشور چیز دیگری به ارمغان نداشته است .

شماری از  باشنده های غرب کشور میگویند:  طی مدت دوسال نه تنها هیچ وعده حکومت عملی  نشده بلکه اوضاع کشور روز به روز بدتر می شود.

به گفته این شهروندان افزایش مهاجرت ها در دو سال اخیر یکی از عمده ترین دلایل نا کامی کار این حکومت می باشد.

محمد رفیق شهیر رئیس شورای متخصصان ولایت هرات میگوید: هر چند دولت در بخش های مختلف ظعیف بوده اما دستاورد هایی در بخش های پروژه بزرگ سد سلما،افتتاح خط آهن چین- افغانستان، پیشرفت در کار پروژه تاپی وخط آهن هرات-خواف داشته است.

گفتنیست در دو سال اخیرچندین نشست بین المللی با حضور افغانستان برگزار شد اما به باور شماری از آگاهان افغانستان در این نشست ها دستاورد  قابل قبولی نداشته است.

از سویی هم به تازه گی سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری به هدف اشتراک در هفتاد و یکمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نماینده گی از حکومت افغانستان در این نشست حضور یافت.

بصیر احمد دانشیار استاد پوهنتون هرات میگوید: هرچند نیاز بود تا در این نشست رئیس جمهور حضور میافت اما با آنهم نماینده های افغانستان در این نشست باید روی مشکلات عمده کشور از جمله، امنیت، مبارزه با فساد اداری و مشکلات اقتصادی توجه جامعه جهانی را جلب نمایند.

این درحالیست که دوسال پیش محمد اشرف غنی ریس جمهورکشور در نخستین روز‌های حضورش در ارگ گفت : در صد روز نخست حکومتش گزارش مفصلی از کارکرد حکومتش ارایه خواهد کرد،اما به گفته برخی آگاهان امورو باشنده های غرب کشورنه در تنها صد روز بلکه در دو سال حکومتداری خود حرفی برای گفتن به مردم افغانستان ندارد.

گزارشی از معروف عطایی

 

 

نگرانی ها ازاماراطفال کارگر درحوزه غرب کشور

هر چند همواره از اطفال به عنوان آینده سازان کشور یاد میشود اما وعده های سمبولیک برای رفع مشکلات اطفال و عدم توجه به آنان، سبب شده تا هنوز هم وضعیت اطفال در کشور به ویژه حوزه غرب نگران کننده خوانده شود.

نظر به امار های ارائه شده هم اکنون  حدود دو میلیون  طفل در افغانستان سرگرم کار استند و از این میان ۱.۲ میلیون آن کارهای شاق انجام می‌دهند.

در همین حال وضعیت اطفال در حوزه غرب کشورنیز نگران کننده خوانده میشود وگفته میشود دربرخی ولایات این حوزه آمار اطفال که کار شاقه میکنند نیزبلند است.

گل احمد عثمانی رئیس کار و امور اجتماعی ولایت غور در تماس تلفنی به کلید گفت:  60 درصد اطفال در این ولایت برعلاوه که مصروف کار های شاقه اند ، از حقوق ابتدایی خود به ویژه درس وتعلیم و صحت محروم می باشند.

بادغیس یکی دیگر ازولایات حوزه غرب میباشد که شماری زیادی از اطفال این ولایت بنابه شدت فقر دست به کارهای شاقه میزنند.

محمد نعیم معلم زاده رئیس کار و امور اجتماعی ولایت بادغیس در تماس تلفنی به کلید گفت حدود 60 فیصد اطفال این ولایت مصروف کارهای شاقه میباشند.

به گفته آقای معلم زاده با آنکه شمار اطفال کارگر در این ولایت زیاد است اما حمایت وکمک های نهادهای داخلی وخارجی اندک است.

نعیم صابر مدیر عمومی تامینات اجتماعی ریاست کار وامور اجتماعی هرات میگوید: نظر به امار ها هم اکنون بیش از 8 هزار طفل در این ولایت مصروف کاراند واین اداره میکوشد تا با حمایت واموزش های فن وحرفه برای والدین این اطفال جلو روی آوردن اطفال به کار را بگیرد.

در ولایت فراه نیز اطفال وضعیت چندان مناسبی ندارند.

وحید الله صافی رئیس کار و امور اجتماعی این ولایت در تماس تلفنی به کلید وضعیت اطفال را در این ولایت را نگران کننده عنوان نمود و گفت: دولت در راستای رفع مشکلات اطفال در این ولایت بی توجه بوده است.

وی باآنکه امار مشخصی از اطفال کارگر دراین ولایت نمیدهد میگوید برنامه هایی برای حمایت از اطفال در این ولایت انجام شده ولی این برنامه ها چندان موثر نبوده است.

با این وجود مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر وضعیت اطفال را در این حوزه نگران کننده دانسته میگویند: با گذشت هر روز شمار اطفال کارگر درولایات غربی کشور بیشتر میشود.

میرویس امینی مسئول بخش حمایت از اطفال کمیسیون مستقل حقوق بشر زون غرب کشور در مصاحبه اختصاصی به کلید همچنان از قاچاق اطفال به کشور های همسایه ابراز نگرانی نموده گفت: هر چند امار دقیق از قاچاق اطفال به کشور های همسایه به ویژه ایران وجود ندارد اما امار ها در این زمینه نگران کننده است.

در حالی از وضعیت اطفال در حوزه غرب کشور ابراز نگرانی میشود که به تازه گی وزارت عدلیه کشور مسوده قانون حمایت از حقوق اطفال را  که شامل پانزده فصل و یک صد و پنج ماده می باشد تدوین نموده است.

گزارشی از معروف عطایی