گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

ساخت یک تعمیرلابراتوارکنترل کیفیت مواد غذایی در ولایت هرات


بعدازحدود سه سال کارسرانجام ساختمان لابراتوار کنترل کیفیت مواد غذایی به ارزش بیش ازیک صدهزاردالرامریکایی ازکمک های ایالات متحده امریکا توسط وزارت صحت عامه کشور درولایت هرات تکمیل شد.

مسئولان ریاست صحت عامه ولایت هرات می گویند: کارساخت ساختمان این لابراتوارتکمیل شده ولابراتوارآن نیزتاسال آینده هجری شمسی به بهره برداری خواهد رسید.

عبدالواحد رازی مسئول بخش صحت محیطی این ریاست علاوه می کند که در مراحل اول بخش مواد کنترل روغن در این لابراتوار فعال میشود و پس ازان تمامی تجهیزات به منظور کنترل کیفیت مواد غذایی وارد شده در این لابراتوار آماده می گردد.

وی همچنان تاکید دارد که این لابراتوار در سطح زون فعالیت خواهد کرد که این خود مشکلات تاجران وارد کننده مواد غذایی در این  حوزه را برطرف میسازد.


گفتنیست در حال حاضر وارد کننده گان مواد غذایی به خاطر تست کیفیت مواد غذایی وارداتی مجبور اند که نمونه ایی از این مواد غذایی را به مرکز کشور بفرستند.

که این روند 10 تا 20 روز را در بر می گیرد و در برخی از موارد نبود امکانات در گمرکات ولایت هرات سبب فاسد شدن برخی از مواد خوراکی شده است.

با این حال خلیل احمد یارمند مدیر عامل اتاق های تجارت ولایت هرات می گوید: با فعال سازی لابراتوار کنترل کیفت مواد غذایی در هرات این مشکلات به کلی مرفوع می گردد.

او اضافه می کند که  با بهره برداری این لابراتوار از نوسانات در بهای مواد غذایی نیز جلو گیری خواهد شد.


لینا شفق یکتن از آگاهان امور در هرات به این باور است که در حال حاضر برخی از وارد کننده های مواد غذایی در این ولایت به کیفیت و تاریخ مواد وارد شده چندان توجهی ندارند.

اومی گوید: ایجاد لابراتوار کنترل کیفیت مواد غذایی در این ولایت سبب می شود تا تمامی مواد غذای واردشده در این ولایت تست شده و از فروش مواد غذایی بی کیفیت و تاریخ گذشته در بازار جلو گیری گردد.


این در حالیست که شماری از شهروندان هرات از موجودیت مواد غذایی بی کیفیت در شهر ابراز نگرانی نموده و مسئوولان  امور را در این زمینه به بی  توجهی متهم می نمایند.

انان تاکید دارند که در برخی مواقع استفاده از این مواد مشکلات صحی را نزد آنان ایجاد کرده است.


قابل ذکر است که قبل از این بار ها وارد کننده گان مواد غذایی در هرات از نبود لابراتوار های کنترل کیفیت مواد غذایی در این ولایت شاکی بوده و تاکید نمودند که نبود لابرتوارهای کنترل کیفیت مواد غذایی، خسارات زیادی را به آنان وارد کرده است.

گزارشی از معروف عطایی

هرات با بیش از 60 هزار معتاد به مواد مخدر

فقر، بیکاری و خشونت های فامیلی از جمله عمده ترین عوامل افزایش شمار معتادین در ولایت هرات خوانده میشود که سبب شده تا شمار معتادین در این ولایت به بیش از 60 هزار تن برسد.


کمبود مراکز تداوی و نگهداری معتادین در این ولایت یکی از چالش هاییست که سبب شده تا تعداد کمی از این 60 هزار تن تداوی شوند.

با این حال مسئولان ریاست مبارزه علیه مواد مخدر ولایت هرات پیشنهادی را به منظور ایجاد مرکز تداوی و نگهداری معتادین این ولایت به وزارت مربوطه داده اند.

غلام جیلانی دقیق رییس این اداره میگوید: هر چند از دادن این پیشنهاد ماه ها میگذرد اما تاکنون وزارت مربوطه در این رابطه اظهار نظری نکرده است.

او می افزاید:در حال حاضر در ولایت هرات، تنها 305 بستر رایگان برای تداوی و دو خوابگاه به خاطر نگهداری معتادین بی سرپناه وجود دارد که این امکانات نظر به زیاد بودن شمار معتادین ناچیز است.

بنا به گفته آقای جیلانی دقیق قرار است، مراکز پیشنهاد شده برای نگهداری معتادین در سه ولایت کشور از جمله هلمند، ننگرهار و هرات ایجاد شود که کار ساخت این مراکز در دو ولایت دیگر شروع شده ولی از آغاز آن در هرات خبری نیست.


آقای دقیق تاکید دارد، از میان بیش از 60 هزار معتاد در هرات 13 درصد زنان، 7 درصد اطفال و متباقی مردان هستند.

او علاوه می کند بین 30 تا 35 فیصد معتادین ولایت هرات از دیگر ولایات کشور هستند که عمدتا از ایران رد مرز شده اند.


در همین حال مسئولان ریاست صحت عامه ولایت هرات میگویند: مراکز تداوی و نگهداری معتادین که در این سه ولایت از سوی وزارت های مبارزه علیه مواد مخدر و وزارت صحت عامه ساخته میشود در سطح زون فعالیت خواهند داشت.

داکتر زمری حصین مسئول بخش کاهش تقاضای مواد مخدر ریاست صحت عامه هرات اضافه می کند که این مرکز قرار است در ولایت هرات هم با داشتن 300 بستر تداوی رایگان ایجاد گردد.

وی هر چند از زمان آغاز کار احداث این مرکز در هرات و هزینه ساخت آن چیزی نمی گوید اما تاکید می ورزد که بودجه ساخت این مرکز در سه ولایت کشور از سوی وزارت خارجه امریکا پرداخت می شود.

آقای حصین خاطر نشان ساخت، در این مرکز قرار است امکانات آموزشی و حرفه ایی نیز برای معتادین مهیا گردد.


با این حال مهدی کاظمی سخنگوی معینیت مبارزه علیه مواد مخدر وزرات داخله در تماس تلیفونی به کلید، از آغاز ساخت این مرکز در ولایت هرات در آینده ای نه چندان دور خبر داد.

وی علاوه نمود: کمیسیونی بدین منظور ایجاد شده تا مقدار هزینه ساخت این مرکز و زمان آغاز کار آنرا مشخص نماید.


این درحالیست که از چند هفته بدینسو شورای ولایتی هرات با همکاری برخی دیگر از مسئولان ادارات دولتی روند جمع آوری معتادین بی سرپناه را در این ولایت شروع کرده اند.

توریالی طاهری معاون شورای ولایتی هرات گفت: تاکنون 500 معتاد بی سرپناه از سطح شهر جمع آوری شده و در این مرکز تحت تداوی قرار دارند.

وی با انتقاد از کارکرد حکومت در این زمینه تاکید دارد: تاکنون هیچ برنامه موثری از سوی حکومت به منظور تداوی معتادین این ولایت به اجرا گذاشته نشده است.

افراد معتاد به مواد مخدر نیز از بی توجهی دولت شاکی هستند:


از سوی دیگر شهروندان هرات از افزایش معتادین در سطح شهر ابراز نگران کرده و ضمن انتقاد از حکومت در راستای جمع آوری و تداوی معتادین تاکید دارند، هم اکنون در هر گوشه و کنار شهر شمار زیادی این افراد وجود دارد که باعث آزار و اذیت آنان میشوند.


بر اساس آمارهای جهانی در حال حاضر نزدیک به 270 میلیون تن در جهان معتاد به مواد مخدر هستند که نظر به آمارهای تخمینی نزدیک به 3 میلیون تن آنها، در افغانستان هستند.

گزارشی از معروف عطایی

ثبت 300 واقعه گاز گرفتگی در دو ماه اخیر در ولایت هرات

 از آغاز فصل سرما تا کنون 300  واقعه گاز گرفتگی  در شفاخانه حوزوی ولایت هرات به ثبت رسیده است.

مسئولان شفاخانه حوزوی ولایت هرات با ابراز این موضوع تاکید دارند که در دو ماه اخیر روزانه بین 3 تا 15 تن به اثر استشمام  انواع مختلف گاز ها به این شفاخانه مراجعه کردند.

داکترعزیزالرحمن جامی مسئول بخش عاجل شفاخانه حوزوی ولایت هرات اضافه می کند که از مجموع 300 واقعه 3 تن شان جان باختند.

وی می افزاید: 40 فیصد این واقعات نزد مردان، 40 درصد نزد زنان و 20 فیصد دیگر نزد اطفال بوده است.

آقای جامی تاکید دارد هر چند در دو ماه اخیر 300 تن براثراستشمام گاز در ولایت هرات به شفاخانه انتقال یافته اند اما این آمارنسبت به سال گذشته 20 تا 30 درصد کاهش را نشان میدهد.

مسئول بخش عاجل شفاخانه ی حوزوی ولایت هرات تاکید دارد افرادی که به استشمام گاز مسموم شده اند بین سنین مختلف هستند.

در همین حال شماری از شهروندان هرات نیز از واقعات زیاد گاز گرفتگی در شهر هرات ابراز نگرانی نموده تاکید دارند که اکثریت واقعات به دلیل عدم توجه شهروندان به نکات ایمنی صورت میگیرد.

آنان عدم آگاهی شهروندان را در راستای استفاده درست از مواد سوختی در فصل سرما، یکی از عمده ترین دلایل واقعات گازگرفتگی عنوان میکنند

نظیر احمد غفوری یکتن از آگاهان امور نبود مواد سوخت باکیفیت و منابع انرژی استندرد را عامل دیگری می داند که سبب واقعات گازگرفتگی میشود.

وی همچنان می افزاید: بیشتر شهروندان از طرف شب از بخاری های گازی برای گرم نگهداشتن منزل شان استفاده می کنند که استفاده از این وسایل در طول شب می تواند خطرات جدی را به آنان وارد سازد.

گفتنیست همه ساله درفصل سرما نشت گازکپسول های بخاری وهمچنان استفاده ازذغال درگرم نگهداشتن منازل درولایت هرات به دلیل آنچه عدم آگاهی گفته می شود جان شماری از شهروندان را میگیرد.

گزارشی از معروف عطایی 

انتقادها ازبی نظمی ها درشهرهرات

شماری از شهروندان هرات از افزایش بی نظمی ها وهجوم بساطی ها در سرک های شهر ابراز نگرانی نموده  ومسئولان امور را در این زمینه به بی توجهی متهم می کنند.

آنان تاکید دارند حضور بساطی ها و چرخ داران در سرک های شهر، نه تنها باعث سد معبرشده بلکه نظم شهررا نیزمختل کرده است.

این شهروندان از مسئولین اداره شاروالی هرات خواستار این اند که مکان های مشخصی را برای این عده از افراد در نظر بگیرند تا اینکه از افزایش مشکلات شهری و بی نظمی ها جلوگیری به عمل آید.


با این حال شماری از بساط داران با انتقاد از عملکرد شاروالی هرات می گویند که بار ها این اداره برای شان وعده داده است تامکانهای مشخصی را جهت فعالیت شان آماده میکند اما باگذشته ماه ها وسالها این وعده ها عملی نشده است .


در همین حال مسئولان اداره شاروالی هرات مناطقی مانند :خواجه کله ، درب ملک ،درب خوش و درب قندهار را از جمله مزدحم ترین نقاط شهرهرات قلمداد می نمایند.

محمد رفیع طرف مسئول بخش مطبوعاتی شاروالی هرات می گوید شاروالی هرات به زود ترین فرصت در راستای جابجایی این بساطی ها به مکان های مشخص اقدام میکند.


آقای طرف همچنان می گوید: در هفته گذشته اداره شاروالی هرات مامورینی را که از طرف شب مشغول به پاک کاری سرک ها بوده اند را به دلیل کمبود بودجه اخراج نموده است.

وی تاکید کرد که تلاش های این اداره در راستای جذب مجدد این افراد به منظور پاک کاری سرک های شهر هرات جریان دارد.

او افزود که این اداره برای پاکی و صفایی هر چه بیشتر شهر ،  مسئولیت پاک کاری و جمع آوری زباله ها را از نواحی مختلف شهر  به چند ارگان تنظیف خصوصی سپرده است.


عبدالله رحمانی مدیر تنظیف اداره شاروالی هرات مجموع تمامی افرادی که در بخش پاک کاری سرک ها فعالیت داشتند را 200 تن می گوید و می افزاید: اکنون این افراد بیکار اند و این ریاست بنا بر نیاز ها در راستای پاک کاری شهر، تلاش دارد تا آنان را مجدد جذب نماید.


در عین حال محمد رفیق شهیر یکتن از آگاهان امور در ولایت هرات تلاش های اداره شاروالی هرات را برای ایجاد نظم در نقاط مختلف شهر را بسنده نداسته می گوید : که تا به حال اداره شاروالی هرات کمتر کاری برای بهبود نظم در شهر و جلوگیری از مشکلات شهری انجام داده و نیاز است که این فعالیت ها با گذشت هر روز بیشتر شود.


با این که بارها باشنده گان هرات از موجودیت بساطی های روی سرک شکایت داشته اند اما به گفته بسیاری ها تا به حال مسولان اداره های ذیربط هیچ اقدام جهت رفع این مشکل انجام نداده اند.

گزارش: معروف عطایی