گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

نگرانی ها از واردات گاز بی کیفیت به ولایت هرات

واردات مواد سوختی بی کیفیت به ویژه گاز مایع به هرات انتقاد شماری از شهروندان هرات را بر انگیخته است.

شماری شهروندان هرات میگویند: در کنار زیاد بودن بهای گاز مایع کیفیت این  مواد سوختی نیز یکی از مشکلات اساسی است که مسئولان حکومتی در این زمینه هیچ گونه توجه ای ندارند.

آنان میگویند: همواره که یک کپسول را ده کیلو گاز میکنند که حدود 2 کیلو آن ضایعات داشته و قابل استفاده نمی باشد.


توریالی طاهری معاون شورای ولایتی هرات وجود فساد در بخش کنترول کیفیت مواد نفتی اداره نورم و استندرد در دو بندر اسلام قلعه و تورغندی را دلیل اصلی وارد شدن مواد نفتی بی کیفیت به این ولایت عنوان می کند.

وی تصریح میکند تاکنون دو بار تانکرهای تیل بی کیفت که از بنادر هرات وارد شده بود، از سوی شورای ولایتی متوقف و عاملان آن به سارنوالی معرفی شده اند.


در همین حال مسئولان اداره ملی نورم و استندر ولایت هرات وجود فساد در این اداره را رد کرده تایید میکنند که در برخی موارد مواد سوختی بی کیفیت و خلاف استندرد وارد این ولایت شده است.

این مسئولان اما تاکید دارند که به اساس قانون جدید اداره ملی نورم و استندرد کشور که حدود دو ماه قبل تعدیل شد واردات مواد نفتی خلاف استندرد، ممنوع می باشد.

عبدالواسع خادمی سرپرست اداره ملی نورم و استندرد ولایت هرات در مصاحبه اختصاصی به کلید گفت: از زمان تعدیل قانون جدید این اداره تا کنون 10 شرکت وارد کننده گاز مایع و پطرول،  یک میلیون افغانی جریمه شدند که از  این میان جواز چهار شرکت نیز بخاطر تخطی مجدد، برای لغو طی مراحل میشود.

به گفته ی وی هر شرکت وارد کننده مواد نفتی که بخواهد گاز بی کیفیت و خلاف استندرد را وارد کند به بار اول پنج درصد از مبلغ کل مواد سوختی وارد شده جریمه میشود و در صورت ادامه این روند جواز فعالیت شان لغو میگردد.


مقام های محلی هرات  نیز وجود فساد اداری در بنادر تجارتی و واردات گاز بی کیفیت را در این ولایت تائید می کنند.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات میگوید: چند روز پیش به هدف بررسی وجود فساد اداری و واردات گاز بی کیفیت در بنادر تجارتی، هیاتی از ارگ ریاست جمهوری به هرات فرستاده شده است.

او علاوه نمود که در جریان سال جاری موارد تخطی نیز در این زمینه ثبت شده که عاملان آن به نهاد های عدلی و قضایی معرفی شدند.


هرچند نوسانات در بهای مواد سوختی به ویژه گاز مایع در هرات یکی دیگر از مشکلات مردم هرات می باشد اما عتیق الله عصمتی رئیس اداره مواد نفت و گاز مایع ولایت هرات میگوید: قیمت اصلی یک کیلو گاز مایع 43 افغانی در دوکان ها و40 افغانی در تاسیسات می باشد.


شماری از پرچون فروشان گاز مایع در ولایت هرات نیز از ضایعات زیاد گاز وارده شاکی بوده و تاجران را عامل اصلی واردات گاز های بی کیفیت می دانند.

این گاز فروشان میگویند: مسئولان دولتی هیچ گونه نظارتی از مواد نفتی وارد شده ندارند و در هوای سرد نیز تاجران بهای این مواد نفتی را بلند می برند.


این در حالیست که هم اکنون نزدیک به 65 شرکت وارد کننده مواد نفتی  در ولایت هرات وجود دارد که به طور اوسط روزانه حدود 50 تانکر مواد نفتی را از دو بندر تجاری وارد این ولایت میکنند.

گزارشی از معروف عطایی


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.