گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

جشنواره ملی گل زعفران درهرات

دومین جشنواره  ملی گل زعفران در ولایت هرات برگزار شد.

این جشنواره از سوی اتحادیه زعفران کاران کشور و اداره زراعت ولایت هرات در تالار مولانا جلال الدین محمد بلخی این ولایت برگزار شد.

همزمان با این جشنواره  بخشی از محصولات  زعفران ولایت هرات نیز در چند غرفه این تالار برای علاقمندان به مدت دو روز به نمایش گذاشته شده است.

در این جشنواره که عبدالقدیر جواد معین مالی و اداری وزارت زراعت کشور نیز اشتراک کرده بوده از برنامه های 5 ساله این وزارت در راستای ظرفیت سازی زعفران کاران در کشور به ویژه  هرات خبر داد.

وی گفت: هم اکنون زعفران افغانستان به دلیل داشتن کیفیت خوب، بازار مناسبی در جهان دارد و ازینرو این وزارت تلاش دارد تا تولیدات زعفران  در بخش های مختلف کشور افزایش دهد.

آقای جواد  نبود بارکود برای محصولات زعفران کشور را یک چالش دانسته گفت به زودی این مشکل رفع خواهد شد.

محمد آصف رحیمی والی هرات در این جشنوراه گفت: هرات پایتخت زعفران افغانستان است و هم اکنون 90 درصد زعفران کشور در این ولایت تولید میگردد.

آقای رحیمی افزود: زعفران یکی از گیاه های با ارزش برای ایجاد توازن اقتصادی کشور است و از اینرو اداره محلی هرات تلاش دارد که در راستای رشد و ترویج کشت زعفران زعفران کاران را حمایت بیشتر کنند.

به گفته والی هرات هم اکنون در این ولایت 40 شرکت تولید کننده زعفران فعال است که بخشی از محصولات این شرکت ها به کشور های چین، عربستان، هند وشرق میانه صادر می گردد.

از سویی هم مسئولان اداره زراعت ولایت هرات از افزایش حاصلات و اراضی تحت کشت این گیاه در این ولایت خبر میدهند.

بشیراحمد احمدی معاون اداره زراعت هرات گفت: اراضی تحت کشت زعفران از 960 هکتار در سال گذشته به 2546 هکتار در سال جاری افزایش یافته است.

وی حاصلات زعفران امسال هرات را نیز حدود 7 تن تخمین زد و افزود: در سال جاری بیش از 300 تن پیاز زعفران از هرات به دیگر ولایات کشور به فروش رسیده است.

یکی دیگر از مزیت های کشت زعفران در هرات فراهم سازی زمینه کاری است که به گفته مسئولان ریاست زراعت هرات هم اکنون بیش از 10 هزار خانواده در این زمینه مصروف کار هستند.

در همین حال شماری از زعفران کاران هرات که بخشی از محصولات خود را در نمایشگاه جشنواره گل زعفران به نمایش گذاشته اند از ایجاد زمینه اشتغالزایی برای شان ابرازخرسندی میکنند.

این افراد میگویند: هنوز هم در بخش بسته بندی و پروسس زعفران مشکلاتی وجود دارد که ریاست زراعت  با برگزای برنامه های آگاهی دهی میتواند این مشکلات را رفع نماید.

با این وجود عاطفه منصوری مسئول یکی از شرکت های تولیدی زعفران درهرات، نبود سرتفکت بین المللی برای محصولات زعفران افغانستان را هنوز هم یکی از مشکلات عمده در این زمینه میگوید.

این در حالیست که به تازه گی انستیوت جهانی ذایقه وکیفیت دربروکسل ازمیان سه صد گونه زعفران ازکشورهای  مختلف جهان، زعفران افغانستان را برای سومین سال بهترین زعفران جهان انتخاب کرد.

به این اساس هم اکنون قیمت جهانی برای یک کیلو زعفران افغانستان دوهزار دالر است وتقاضا برای این زعفران دربازارهای جهانی نیز روبه افزایش است.

گزارشی از معروف عطایی

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.