گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

افزایش موتر های دوگانه سوز در هرات

آلوده گی هوا در شهرهای بزرگ کشوریکی ازمشکلات میباشد که با گذشت هرسال بیشترشده ویکی ازعوامل آن گشت وگزار وسایط نقلیه کهنه ودود زا خوانده میشود.

اما در هرات به هدف کاهش آلوده گی هوا وهمچنان صرفه جوی برخی ها سیتسم سوخت موترهای خودرا گازسوز میکنند.

گفته میشود چندین شرکت به منظور دوگانه سوز کردن موتر ها ایجاد شده و تا کنون نظر به آمار ها  سیستم سوخت حدود 2 هزارو 500 موتر در این ولایت به گاز تبدیل شده است.

مسئولان اداره ترافیک ولایت هرات هر چند روند دوگانه سوز شدن موتر ها را یک اقدام خوب می دانند اما برمعیاری شدن روند دوگانه سوز شدن موتر ها تاکید دارند.

امین الله مهین یار مدیر ترافیک ولایت هرات در مصاحبه با کلید گفت:هر چند علاقمندی ها در راستای دوگانه سوز کردن موتر ها در این ولایت وجود دارد، اما مشکلات اقتصادی و بلند بودن بهای گاز مایع سبب شده تا خیلی ها نتوانند سیستم سوخت موتر شان را دوگانه سوز کنند


درحالی مدیرترافیک از نصب سیستم دوگانه سوزی 2500 موتر درولایت هرات خبرمیدهد که مسولان اداره حفاظت محیط زیست میگویند : تا اواخر سال 1394 سیستم سوخت حدود 5 هزارعراده موتردراین ولایت به گاز تبدیل شده است.

نصیراحمد فضلی ریس اداره حفاظت محیط زیست ولایت هرات درمصاحبه با کلید گفت: فعالیت برخی شرکت های دوگانه سوز موترها درهرات نیمه استندرد میباشد وتاکید میکند تا به منظور کیفیت بهترتبدیل نمودن سیستم سوخت موترها به گاز، مسولان اداره ترافیک از کار این شرکت ها نظارت جدی داشته باشند.

به گفته فضلی دو گانه سوز شدن وسایط نقلیه درهرات میتواند در کاهش آلوده گی هوا موثر باشد.


از جانبی دیگر عبدالقادر عزیزی مسئول یکی از شرکت های دوگانه سوز موتر ها  در هرات میگوید: در حال حاضر تبدیل سیستم سوخت هر موتر به گاز 300 دالر معادل 20 هزار افغانی مصرف بر می دارد.

به گفته وی با گذشت هرروز میزان استقبال موتر داران از سیستم دوگانه سوز بیشتر شده واگرنصب این سیستم به گونه معیاری واستندرد صورت گیرد هیچ ضرری به ماشین موتر وارد نمیکند.


احمد جاوید یکتن از دریوران در ولایت هرات که سیستم سوخت موتر خود را به گاز تبدیل نموده است از این کارش راضی بوده میگوید: حالا موترش فعال تر شده است.


این در حالیست که قبل از این همواره مسئولان اداره حفاظت محیط زیست و شهروندان هرات از آلوده گی هوا توسط برخی وسایط نقلیه در این ولایت انتقاد نمودند مشکلی که گفته میشود پس از دوگانه سوز شدن  چند هزار موتر تا حد زیادی برطرف شده است.

گزارشی از معروف عطایی

300 بستر تداوی برای بیش از 60 هزار معتاد به مواد مخدر در هرات !

با آنکه از 15 سال بدینسو میلیون ها دالر در راستای مبارزه علیه کشت، قاچاق و استفاده مواد مخدر در کشور به مصرف رسیده اما هنوز هم رقم معتادین کشور نگران کننده خوانده میشود.


 به طوریکه نظر به آمارهای ارائه شده از سوی وزارت مبارزه علیه مواد مخدر، شمار معتادین کشور به سه میلیون و ۶۰۰ هزار تن می‌رسد که از این میان 850 هزار زن و 110 هزار تن دیگر طفل هستند. این آمار در حالی منتشر می شود که گفته می شود که بیش از 60 هزار معتاد در ولایت هرات وجود دارد.


مسئولان ریاست مبارزه علیه مواد مخدر ولایت هرات در محلفی که روز سه شنبه به منظور تجلیل از 26 جون روز جهانی مبارزه علیه مواد مخدر در این ولایت برگزار شده بود، کمبود مراکز تداوی و نگهداری معتادین را از عمده ترین مشکلات در این ولایت بیان کردند.

غلام جیلانی دقیق رییس اداره مبارزه علیه مواد مخدر ولایت هرات در این مراسم گفت: در مقایسه با یبش از 60 هزار معتاد به مواد مخدر در این ولایت تنها حدود 300 بستر تداوی معتادین وجود دارد.


وی افزود: پیشنهاد هایی به خاطر افزایش مراکز ترک اعتیاد به وزارت های مبارزه علیه مواد مخدر و صحت عامه شده اما تاکنون به این پیشنهادها توجه نشده است.

به گفته آقای دقیق، از میان بیش از 60 هزار معتاد در هرات 13 درصد آنان زنان و 7 درصد اطفال هستند.

آقای دقیق علاوه می کند بین 30 تا 35 فیصد معتادین ولایت هرات از دیگر ولایات کشور هستند که عمدتا از ایران رد مرز شده اند.

رییس مبارزه علیه مواد مخدر ولایت هرات ضمن اشاره به کاهش 60 درصدی ساحات تحت کشت مواد مخدر در این ولایت تصریح نمود: اراضی تحت کشت مواد مخدر از 500 هکتار در سال 2014 به 200 هکتار در سال 2015 کاهش یافته و در حال حاضر تنها در دو ولسوالی این ولایت از جمله شیندند و ادرسکن مواد مخدر کشت میشود.

در همین حال مسئولان ریاست صحت عامه ولایت هرات از برنامه هایی به  منظور انکشاف مراکز ترک اعتیاد معتادین به مواد مخدر خبر میدهند. داکتر آصف کبیر رئیس صحت عامه ولایت هرات نیز که در مراسم تجلیل از روز جهانی مبارزه علیه مواد مخدر حضور داشت، با ابراز نگرانی از شیوع امراض مختلف میان معتادین مواد مخدر گفت: این ریاست تلاش دارد تا مراکز تداوی افراد معتاد به مواد مخدر را افزایش دهد.

آقای کبیر علاوه داشت: هم اکنون حدود 300 بستر تداوی رایگان برای معتادین در این ولایت وجود دارد که هر فرد معتاد در این مراکز بین 45 تا 90 روز تداوی میشود. بنا بر اظهارات وی: در سال گذشته 1200 معتاد به مواد مخدر اعم از زنان، مردان و اطفال در مراکز ترک اعتیاد دولتی هرات تداوی شدند.


از سویی هم شماری از اشتراک کننده های این مراسم با انتقاد از کم کاری حکومت در کاهش تولید و جلوگیری از خرید و فروش مواد مخدر میگویند: بیشترین افراد معتاد به مواد مخدر جوانان هستند که به دلایل مختلف از جمله بیکاری به اعتیاد روی آوردند.

این افراد می افزایند: سران حکومت وحدت ملی وعده های زیادی برای محو کشت مواد مخدر در کشور دادند اما به وعده های خود عمل نکرده اند.


این حالیست که نبود کار و مشکلات اقتصادی هنوز هم از چالش های اساسی خوانده میشود که سبب شده تا نزدیک به 80 درصد معتادین در هرات بعد از تداوی دوباره به مواد مخدر روی بیاورند.

گزارشی از معروف عطایی

 

 

نگرانی ها از افزایش ازدواج های اطفال در ولایت هرات

روز یک شنبه مسئولان کمیسیون مسقل حقوق بشر کشورطی نشستی در کابل از  افزایش آمار ازدواج های زیر سن و اجباری در افغانستان  ابراز نگرانی نمودند.

نظر به امار های ارائه شده از سوی  این کمیسیون  در سال ۱۳۹۳ خورشیدی ۲۲۵ مورد ازدواج  اطفال ثبت شده و در سال ۱۳۹۴ این تعداد به ۲۳۵ مورد افزایش یافته است.

در گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر همچنان گفته شد که 20 درصد از کل ازدواج های اطفال در ولایت هرات انجام شده است.

در همین حال مسئولان کمیسیون مستقل حقوق بشر ولایت هرات میگویند: احتمال دارد آمار های ازدواج های اطفال در این ولایت بیشتر از این باشد.

عبدالقادر رحیمی رئیس کمیسیون مستقل حقوق بشر ولایت هرات در مصاحبه اختصاصی به کلید، نا امنی ها، فقر، عرف های نا پسند، نبود حاکیت قانون و معافیت از کیفر را علت های اصلی افزایش ازدواج های اطفال می داند.

وی امار ازدواج های زیر سن و ازدواج های اجباری را در این ولایت نگران کننده دانسته میگوید: موارد زیادی از این واقعات در مناطق نا امن و دور ازحاکمیت دولت وجود دارد.

از سویی هم مسئولان ریاست امور زنان ولایت هرات با انتقاد از کارکرد نهاد های حامی زنان میگویند: با آنکه در 15 سال گذشته نهاد های بسیاری با شعار حمایت از زنان، پول های هنگفتی به مصرف رساندند، اما هنوز هم موارد خشونت علیه زنان وازدواج های زیرسن دراین ولایت نگران کننده میباشد.

سومیتا رضایی هماهنگ کننده کمیسیون منع خشونت ریاست امور زنان ولایت هرات میگوید: امار ازدواج های زیر سن و اجباری در این ولایت بیش از امارهای ارائه شده میباشد.

وی هرچند در این زمینه آماری ارائه نمیکند اما تاکید دارد که هشت ماه قبل سروی با کمک نهاد های مختلف در این راستا اغاز شده که تا یک ماه دیگر نتایج این سروی تکمیل و اعلام میگردد.

مطابق به ماده ۷۰ قانون مدنی سن قانونی ازدواج برای مردان ۱۸ و برای دختران ۱۶ سال تعیین شده است.

نصیر احمد ایوبی استاد پوهنحی شرعیات پوهنتون هرات میگوید: رسم و رواج های نا پسند سبب ازدواج های زیر سن و اجباری شده است.

وی میگوید: در اسلام به بلوغ رسیدن دختر و پسر مهم بوده و بعد از آن دختر و پسر می توانند نظر به رضایت خود و فامیل شان ازدواج نمایند.

بر بنیاد یافته‌های کمیسیون مستقل حقوق بشر، بیشتر ازدواج‌های  اطفال در بخش‌های ناامن کشور رخ می‌دهند و این‌گونه رویدادها آسیب‌پذیری اطفال را بیشتر ساخته‌است.
به گفته این کمیسیون حاکمیت قانون، افزایش آگاهی مردم، دست‌رسی  اطفال به نهادهای قضایی و پایان‌دادن به فرهنگ معافیت از کیفر، می‌تواند واقعات ازدواج های اطفال را درافغانستان کاهش دهد.

گزارشی از معروف عطایی

طرح بازیافت زباله ها درهرات

با آنکه زباله به عنوان طلای سیاه یاد شده و در بیشتر کشور های جهان  سرمایه گذارای های هنگفتی در زمینه بازیافت آن صورت میگرد اما در افغانستان تا کنون کمترکاری به منظور جذب سرمایه گذاری ها در این بخش شده است.

شهر هرات یکی از شهر های بزرگ در سطح کشور به شمار میرود و نظر به افزایش تراکم نفوس در این شهر روزانه تا 10 تن زباله نیز از ساحات مختلف این شهر جمع آوری میگردد.

اکنون مسئولان ریاست شاروالی هرات از علاقه‌ مندی سرمایه‌ گذاران ترکی در بخش بازیافت زباله درهرات خبرمیدهند.

 غلام غوث نیکبین معاون ریاست شاروالی هرات میگوید: قرار است یک شرکت خصوصی با خرید دستگاه های بازیافت زباله، در هرات و کابل سرمایه گذاری نماید.

وی می افزاید: این شرکت قصد دارد تا از زباله ها در راستای بازیافت و تولید برق استفاده نماید.

آقای نیکبین تاکید می ورزد که هزینه این پروژه که هم اکنون همانند آن در کشور ترکیه وجود دارد حدود هشت میلیون دالرمی باشد.


پشت کوه ملا یاسین محلی ست که تمامی زباله های جمع آوری شده  شهر هرات در آنجا انبار میگردد.

مسئولان اداره حفاظت محیط زیست ولایت هرات با ابراز نگرانی از انبار شدن بیش از حد زباله ها در منطقه پشت کوه ملا یاسین، از طرح جدید ریاست شاروالی هرات در این عرصه ابزار خرسندی نموده میگویند: نیاز است تا چنین طرح هایی عملی گردد.

نصیر احمد فضلی رئیس اداره حفاظت محیط زیست ولایت هرات در مصاحبه اختصاصی به کلید، از عدم توجه ریاست صحت عامه ولایت هرات در راستای حریق و دفن زباله های صحی انتقاد نموده گفت: هرچند نظر به قانون باید زباله های مراکز صحی به دلیل جلو گیری از مبتلا شدن افراد به امراض گوناگون حریق و سپس دفن گردد اما این ریاست در این زمینه بی تفاوت است.

وی افزود: هم اکنون زباله های زیادی از مراکز صحی در منطقه پشت کوه ملایاسن انبار شده و شمار اطفالی که در این منطقه مصروف جمع آوری پلاستیک می باشند به امراض گوناگون مبتلا شده اند.


با این وجود داکتر آصف کبیر رئیس صحت عامه ولایت هرات مشکلات در راستای حریق و دفن زباله های مراکز صحی را تائید کرده میگوید: این ریاست در این زمینه برنامه هایی روی دست دارد.


کارشناستان محیط زیستی در ولایت هرات به این باروند که سرمایه گذاری در بخش بازیافت زباله ها در این ولایت تاثیرات خاص خود را در بهبود وضعیت محیط زیستی و اقتصادی دارد.

وکیل احمد بارک یکتن از کارشناسان محیط زیست در ولایت هرات میگوید: هم اکنون ظرفیت زباله درمنطقه انبار زباله های شهر هرات تکمیل شده و با این وجود نیاز است تا مسئولان امور در این زمینه برنامه هایی اساسی را روی دست گیرند.


شماری از شهروندان هرات نیز از مسئولان میخواهند تا در راستای بازیافت زباله ها برنامه هایی را عملی نموده تا از این ناحیه مشکلات شهروندان رفع شود و دیگر نیاز نباشد تا تمامی زباله ها در یک محل انبارگردد.


در حالی مسئولان ریاست شاروالی هرات از علاقمندی ها برای سرمایه گذاری در بخش بازیافت زباله ها در این ولایت خبر می دهند که قبل از این شهروندان هرات همواره از بی برنامه گی های این اداره در این زمینه انتقاد میکردند.

گزارشی از معروف عطایی