ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
هفته گذشته دستکم 110کارمند شاروالی کابل به اتهام فساد
اداری ممنوعالخروج اعلام شد. پس از آن نیز، یک کارمند عالیرتبه وزارت مهاجران و عودت کنندگان به اتهام
اخذ 600 هزار افغانی رشوه بازداشت شد. قدر مسلم این است که مبارزه با فساد در سطوح
مختلف از کارمندان گرفته تا رییسان و از مسوولان گرفته تا مردم و مراجعه کنندگان،
باید تبدیل به یک فرهنگ و وظیفه شود. اعتراض علیه وجود فساد و انتقال آن به اذهان
مردم میتواند زمینه فساد را کمرنگ نماید و اگر دولت و مراجع قانونی بتوانند در رسیدگی
و مجازات مفسدان از قدرت و جدیت کار بگیرند، آنگاه انگیزه ها برای ورود به مسایل
فسادانگیز کاهش خواهد یافت. بنابراین باید نسبت به افزایش این گونه حرکت
ها که بیشتر خارج از چهارچوب است و به بیاعتمادی ها دامن میزند و نیز خساراتی را به
ملت و کشور وارد خواهد کرد، هشدار داده و با احتیاط به مهار آن پرداخت. ابعاد فساد، ریشه ها و عوامل آن و سرانجام راه
کارهای مبارزه با آن چیزی نیست که در حرکت های مقطعی و صلاح دیدهای شخصی به ثمر
برسد. هرچند نمیتوان چنین حرکت هایی را بیتأثیر دانست، ولی ماهیت چنین حرکت
هایی به راحتی قابل دستکاری است و ممکن است به راحتی مورد سوء استفاده ای
مغرضانه از جمله تصفیه حساب های شخصی و یا سیاسی و کاری قرار گیرد. موجود بودن فساد در اداره ها و نهادهای
حکومتی، یک امر روشن است. اما آنچه باعث نارضایتی و عدم اعتماد به دستگاه های
اداری کشور میشود، نبود مسوولیتپذیری، ناتوانی و ضعف حکومت در راستای مبارزه با
آن بوده است. در
واقع طی سالیان گذشته عزم جدی برای مهار فساد و جلوگیری از آن به وجود نیامده و
مسوولان حکومتی نتوانسته اند، در این راستا علیرغم ایجاد کمسیون ها و نهادهایی مانند
کمسیون اصلاحات و نیز اداره مبارزه با فساد اداری، به نتایج ملموس و محسوسی دست
یابند. چگونه ممکن است ادارهای که فساد بر آن مسلط
و مستولی است، بتواند خودش را اصلاح نماید. با توجه به همین مسأله است که لزوم یک
روند ساختارشکنانه و ایجاد تغییرات بنیادین در مدیریت و نیروی انسانی ادارهها احساس میشود؛ امری که به نظر میرسد سران حکومت فعلی نه تحمل آن را دارند و
نه ظرفیت انجام آن را. این
در حالی است که دولت نیز با انجام اقدامات و روی دست گرفتن ترفندهایی سعی دارد خود
را در این زمینه مصمم و جدی نشان دهد. قابل یادآوری است که رویکرد صرفاً سیاسی به
مسأله فساد، آن گونه که حکومت پیشین در پیش گرفته بود، به نتیجه ای بیش از یک
سلسله فضاسازی های فریبنده در جامعه نخواهد انجامید. فضاسازی در حقیقت پاک کردن
صورت مسأله و پاشیدن خاک بر چشمان مردم خواهد بود و قطعاً نمیتواند رضایت همکاران
بین المللی را حداقل در درازمدت برآورده سازد. بناءً لازم به نظر میرسد تا سران حکومت، ضمن اعمال اصلاحات واقعی
در نهادها و ساختارهای دولتی، با عاملان و زمینهسازان فساد نیز برخورد قاطعانه داشته و آنان
را مطابق قانون مورد پیگرد قرار دهد. کلید گروپ
این تحرکات ضد فساد پس از ایجاد
مرکز عالی قضایی نظارت بر فساد انجام شده و حکومت میخواهد از جدیت خود در این مسوولیت خطیر خبر
دهد. اما حقیقت این است که ایستادگی در مقابل فساد چنانچه برخاسته از نوعی عزم و
جدیت در راستای مبارزه با فساد باشد، نشان دهنده این واقعیت خـواهـد بــود کــه مــیتـوان
به شکل گیری حرکت هایی در مسیر بهبودی اوضاع اداره در کشور امیدوار بود.
یکی از ابعاد مثبتی که این حرکت
به نمایش میگذارد، بحث نظارت عمومی بر کار ادارهها است.
البته نباید این را نیز از نظر
دور داشت که شیوه رویارویی در داخل ارگانهای رسمی کشور، راه مقابله با فساد نیست
و کسانی که میخواهند عزم جدی خود را در این مورد نشان دهند باید استراتیژی های
سازنده تری را مدنظر بگیرند. بدون شک اگر موجودیت فساد و موضع گیری نسبت به آن
در ادارهها
به بهانه ای جهت رویارویی ها بیانجامد، خود تبعات منفی بیشتری را به
بار خواهد آورد که فساد بخش
کوچکی از آن خواهد بود. اتهام فساد به کارمندان ادارهها از صدر تا ذیل میتواند به بهانه ای برای
از همپاشی
اداره و به وجود آمدن رقابت های کاذب تبدیل شود.
از جانب دیگر، به دلیل ریش های
بودن مسأله فساد در کشور رویارویی با آن قطعاً روند مستمر و هدفمند را می طلبد و
به یک استراتیژی ملی احتیاج دارد.
اینکه در این اواخر دولت و
نهادهای حکومتی و رسانه ها قدری پررنگتر به قضیه فساد و مبارزه با آن پرداخته
اند و موجسازیهایی
که صورت میگیرد، به مفهوم حرکت براساس یک راه حل باشد، نیست. چرا که اگر این گونه
میبود، شاهد تغییرات عظیمی هم در نیروی انسانی ادارهها و هم انباشت خیل عظیم دوسیههای افراد مفسد و نیز شفافیت بیشتر در کار
ادارهها
میبودیم. در واقع انتظار اصلاحات در بخش فساد اداری از دولت فعلی توقع انجام یک
امر دشوار است.
از آن جا که در این اواخر فشار
جامعه جهانی به خصوص کشورهایی که کمک مالی در اختیار افغانستان میگذارند، بر
دولت جهت مبارزه جدی با فساد افزایش یافته و حتا کمکهای آتی آنان نیز مشروط به آن
شده، لازم است تا تغییرات و اصلاحات فراوانی در ادارهها اعمال و فساد اداری به طور کامل در کشور ریشهکن شود.