گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

گشایش دومین کنفرانس و نمایشگاه تولیدات داخلی در ولایت هرات

دومین کنفرانس و نمایشگاه تولیدات داخلی روز سه شنبه در تالار مولانا جلال الدین محمد بلخی با حضور مقام های دولتی و شماری از سرمایه گذاران افتتاح شد.

در این نمایشگاه سه روزه بر علاوه صنایع تولیدی شهرک صنعتی هرات برخی از تولیدات داخلی ولایات فراه و بادغیس نیز به نمایش گذاشته شده است.

مسولان اتحادیه صنعتگران ولایت هرات میگویند: هدف از راه اندازی این نمایشگاه، رشد تولیدات داخلی و فراهم شدن فرصتهای بازاریابی بهتر برای صنایع داخلی میباشد.

حمیدالله خادم رئیس اتحادیه صنعت گران ولایت هرات هر چند از نبود امنیت کافی، عدم حمایت دولت و فساد در گمرکات به شدت انتقاد میکند اما از رشد تولیدات داخلی درشهرک صنعتی این ولایت نیزخبرمیدهد

وی میگوید: امسال تولیدات داخلی در 115 غرفه به نمایش گذاشته شده درحالی که این رقم درسال گذشته 70 غرفه بوده است.

آقای خادم همچنان ازمسئولان حکومتی خواست تا در راستای تطبیق طرح کاهش تعرفه واردات مواد خام که از 8 الی 16 درصد به یک درصد تقلیل می یابد، توجه جدی نموده و آنرا اجرایی نمایند.


محمد آصف رحیمی والی هرات که در مراسم افتتاح این نمایشگاه صحبت میکرد ضمن حمایت از خواسته های مسولان اتحادیه صنعت گران، وعده داد تا در این زمینه با مسولان حکومت مرکزی صحبت نماید.

وی فساد در گمرکات را یکی از عمده ترین مشکلات تاجران دانسته می افزاید: در راستای رفع این مشکلات به صورت جدی تلاش  خواهد شد.


چهار غرفه این نمایشگاه  مربوط تولیدات ومحصولات داخلی  ولایات فراه و بادغیس می باشد.

پسته، میوه جات خشک و قالین  از جمله تولیدات ومحصولات ولایت بادغیس، میوه جات تازه ماننده هندوانه و انواع ترکاری باب از جمله محصولات ولایت فراه میباشد.

انواع مواد شوینده، ساختمانی، سنگ مرمر، نوشابه های غیر الکی و ظروف یک بار مصرف از جمله برخی تولیدات داخلی ولایت  هرات می باشد که در این نمایشگاه به معرض دید علاقمندان گذاشته شده است.

شماری از غرفه داران این نمایشگاه با ابراز خرسندی از برگزاری آن، خواهان توجه بیشتر دولت در راستای رفع چالش های سرمایه گذاران می باشند.


با آنکه همواره  تلاش های در راستای رشد صنایع تولیدی هرات صورت گرفته  اماعدم توجه دولت به مشکلات سرمایه گذاران در این بخش همواره انتقاد هارا به همراه داشته است.

در همین حال سیروس علاف مشاور رئیس جمهور در امور تجارتی، مشکلات سرمایه گذاران را تائید نموده و به رفع این مشکلات تاکید میکند.

وی همچنان از برنامه های رشد اقتصادی در کشور سخن زده میگوید: گسترش شهرک صنعتی هرات نیز جزء این برنامه ها می باشد.


این در حالیست که طی سال های اخیر پیشرفت های زیادی در بخش تولیدات داخلی در شهر هرات صورت گرفته چنانچه به گفته ی مسئولان هم اکنون در 17 قلم تولیدی در این ولایت به خود کفایی رسیدیم.

گزارشی از معروف عطایی

آغاز دومین دور کمپاین واکسین پولیو درحوزه غرب کشور

دومین  دور کمپاین بهاری پولیو در حوزه غرب کشور به روز دوشنبه آغاز شد.

 در این دور سه روزه کمپاین واکسین پولیو قرار است نزدیک به یک میلیون طفل زیر سن پنج سال در 4 ولایت غربی کشور واکسین پولیو شوند.

غلام محمد دانش آمر معافیت کتلوی زون غرب کشوردرمصاحبه اختصاصی به کلید گفت: از این میان ششصد و پنجاه هزار طفل زیر سن پنج سال در ولایت هرات واکسین میشوند ودرکنارآن تابلت های ضد کرم معده نیز داده میشود.

وی می افزاید: هر چند برخی نا امنی ها  درولسوالی های ادرسکن،فارسی و شیندند  هرات روند تطبیق کمپاین واکسین پولیو را با مشکل مواجه میکند اما باآنهم تلاش ها برای تطبیق سراسری این کمپاین جریان دارد.

به گفته ی او : کمپاین واکسین پولیو توسط بیش ازسه هزار رضا کار درولایت هرات تطبیق میشود.

بنا بر اظهارات آقای دانش در سال جاری هیچ واقعه مثبت پولیو در این ولایت به ثبت نرسیده و تنها یک واقعه فلج اطفال سال گذشته در ولسوالی شیندند هرات دیده شده بود.


در همین حال عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور در تماس تلفنی به رادیو کلید از عدم تطبیق این دور کمپاین در ولسوالی پساوند این ولایت خبر می دهد.

او می گوید: مشکلات امنیتی در این ولسوالی سبب شده تا این دور کمپاین واکسین پولیو در این ولسوالی اجرا نشود.

او همچنان تاکید دارد که در دیگر ولسوالی های این ولایت دور دوم بهاری کمپاین واکسین پولیو آغاز شده و قرار است  بیش از یک صد و هشتاد هزار طفل زیر سن 5 سال در این ولایت واکسین شوند.


ازسوی هم شراف الدین مجیدی سرپرست دفتر والی بادغیس می گوید: کمپاین واکسین پولیو دراین ولایت اغازشده وقراراست حدود 50 هزار طفل زیر5 سال به مدت سه روز درولایت بادغیس واکسین شوند.


فراه در غرب کشور نیز یکی دیگر از ولایاتی می باشد که همزمان با دیگر ولایات دور دوم کمپیان بهاری تطبیق واکسین پولیو در آن شروع شده است.

محمد ناصر مهری سخنگوی والی فراه می گوید: در این ولایت کمپاین واکسین پولیو به مدت چهار روز ادامه خواهد داشت  وقراراست طی این مدت حدود یک صد و هشتاد و شش هزار طفل زیر سن پنج سال واکسین شوند.

وی می افزاید: تطبیق این دور کمپیان توسط بیش از دو هزار رضا کار صورت میگیرد.


 گفته می شود با بهبود افزایش دسترسی مردم به خدمات صحی، افزایش سطح آگاهی و تطبیق انواع واکسین ها  طی سال های اخیر در کشور سطح مرگ و میر نوزدان را کاهش داده است.

وحیدالله مایار سخنگوی وزارت صحت عامه کشور در تماس تلفنی به کلید میگوید: آمار مرگ و میر اطفال در کشور نسبت به سال 2000 میلادی حدود 50  درصد کاهش یافته است.

او میگوید: در سال 2000 میلادی در هر هزار طفل زیر یک سال 258 تن جان خود را از دست می دانند که این امار در سال جاری به 100 طفل رسیده است.



در حالیکه که روز دوشنبه والی هرات در مراسم افتتاح تطبیق کمپاین واکسین پولیو در ولایت هرات از مخالفین دولت خواست تا این پروسه را سیاسی نسازند اما در این روز دو تن از واکسیناتوران تطبیق کمپاین پولیو در ولایت نیمروز به اثر انفجار ماین کناره جاده جان خودرا ازدست دادند

گزارشی از معروف عطایی

شیندند هنوز هم در آتش جنگ میسوزد

شیندند، یکی از ولسوالی های بزرگ افغانستان به شمار می رود که همواره گواه نا امنی های فروان و میدان نبرد گروه طالبان و نیرو های امنیتی بوده است.

اما پس از مرگ ملا عمر، نا امنی های برخواسته در این ولسوالی میان دو گروه طالبان، طرفداران ملا منصور وملا رسول بیشتر از گذشته شده است.

عبدالروف احمدی سخنگوی قوماندانی امنیه ولایت هرات میگوید: این در گیری های میان گروهی، در ساحات جنوبی این ولسوالی به ویژه در مناطق خیفان و زیر کوه  ولسوالی شیدند جریان داشته و در داخل ولسوالی هیچ مشکلی وجود ندارد.

او می گوید: از ابتدای سال جاری به اثر درگیری های میان گروهی و راه اندازی عملیات نیرو های امنیتی در این ولسوالی بیش از 500 تن از گروه طالبان کشته و زخمی شدند.

به گفته ی وی در تازه ترین درگیری میان گروهی طالبان، جمعه شب 8 طالب کشته و 9 تن دیگر زخم برداشتند.

آقای احمدی تاکید دارد که عملیات پاکسازی این ولسوالی ازوجود طالبان به زودی اغازخواهد شد.


در همین حال معاون شورای ولایتی هرات از وعده های بی عمل سران حکومت وحدت ملی در راستای تقسیم شدن ولسوالی شیدند به سه ولسوالی انتقاد نموده میگوید: همین امر سبب شده تا کنون شیدند در آتش جنگ بسوزد.

توریالی طاهری می افزاید: این ولسوالی با داشتن 400 هزار نفوس تنها 150 نیروی پولیس دارد که کمبود نیرو های امنیتی در این ولسوالی یکی دیگر از عوامل نا امنی این ولسوالی می باشد.

 به گفته ی وی: وضعیت امنیتی در این ولسوالی نگران کننده بود و هرز گاهی گروه طالبان نا امنی هایی را در ساحات مختلف این ولسوالی ایجاد میکنند.


از سویی هم جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات در مصاحبه با کلید گفت: طرح تقسیم ولسوالی شیدند به سه ولسوالی، به ریاست جمهوری فرستاده شده اما تا کنون منظور نشده است.

وی همچنان می گوید: در عملیات که اخیرا در ولسوالی شیدند راه اندازی شد،بیش از 80 تن از طالبان مسلح کشته و زخمی شدند.

او می گوید: در این عملیات  4 تن از نیرو های امنیتی نیز کشته و زخمی شدند.

بنا بر اظهارات آقای جیلانی در تازه ترین درگیری میان گروه طالبان 25 تن از دو طرف درگیر کشته و زخمی شدند.


سید اشرف سادات یکتن از فعالین مدنی در هرات به این باور است که موقعیت ولسوالی شیدند در مسیر ولایات جنوبی کشور سبب شده تا حضور طالبان در این ولسوالی بیشتر باشد.

وی می گوید: تا زمانیکه دولت ولسوالی شیدند هرات را به سه ولسوالی تقسیم نکند وضع امنیتی این ولسوالی نه تنها خوب نخواهد شد بلکه سبب گسترش نامنی ها در ولسوالی های همجوارنیز خواهد شد.


با این وجود شماری از شهروندان هرات هر چند از عملیات راه اندازی شده در ولسوالی شیدند استقبال می کنند اما تاکید دارند که این عملیات ها باید به صورت گسترده و منظم راه اندازی شود.

آنان می گویند: مردم در ولسوالی شیدند در وضعیت بدی به سر می برند و دولت باید در این زمینه توجه جدی نماید.


آگاهان در غرب کشور به این باورند که اگر جلو نا امنی ها در شیندند که یکی از مناطق مهم و استراتیژیک غرب کشور به شمار می رود گرفته نشود دامنه این نا امنی ها در دیگر ولایات غربی گسترش خواهد یافت.

گزارشی از معروف عطایی

روز جهانی نرسنگ

با توجه به فعالیت های صورت گرفته در راستای آموزش نرس و قابله های مسلکی در ولایت هرات، هم اکنون کمبودی  نرس و قابله مسلکی تا حدی زیادی در این ولایت بر طرف شده است.

مسئولان انستیتوت علوم صحی ولایت هرات در آستانه  12 می روز جهانی نرسنگ از پیشرفت های صورت گرفته در این عرصه سخن زده میگویند: از سال 2004 تا کنون صد ها نرس و قابله به هدف رفع کمبودی های مراکز صحی ولایت هرات، از این انستیوت فارغ شده اند.

ضیاء الحق منصور احراری معاون انستیتوت علوم صحی ولایت هرات شمار این فارغان را بیش از یک هزار و هشتصد تن گفته می افزاید:از این میان نزدیک به 350 تن شان نرس های مسلکی می باشند.

وی می افزاید: اکثریت این  افراد فارغین صنوف دوازدهم مکاتب ولسوالی ها بوده که بعد از سپری نمودن یک دوره آموزشی سه ساله نرسنگ، در ولسوالی های مختلف ولایت هرات آغاز به فعالیت نمودند.

به گفته او نظر به نیاز مندی های موجود، نزدیک به 80 فیصد افراد جذب شده در رشته نرسنگ بانوان هستند.


آقای احراری تاکید دارد که از مجموع نرس های فارغ شده این انستیتوت 70 درصد شان در ولسوالی های هرات ایفای وظفیه می نمایند.

وی همچنان مشکلات امنیتی در نقاط دور دست، معاش کم و نبود برنامه ارتقای سویه تحصیلی را، از مشکلات نرس ها در این ولایت می داند.

وی تاکید دارد که علاقمندی ها در رشته نرسنک در ولایت هرات زیاد است و در سال های نزدیک کمبودی های موجود در این زمینه به کلی برطرف میشود.


عبدالرووف قاری زاده مسئول بخش نرسنگ شفاخانه حوزوی هرات نیز از پیشرفت های صورت گرفته در راستای فراغت نرس های مسلکی در این ولایت سخن زده میگوید: 5 سال قبل شفاخانه حوزه وی ولایت هرات کمبودی های زیادی در بخش نرسنگ داشت اما در حال حاضر این کمبودی ها بر طرف شده است.

او می افزاید:هم اکنون در این شفاخانه 232 نرس و قابله مسلکی فعالیت دارند که از این میان 70 درصد شان از طبقه اناث هستند.


در همین حال شماری از نرس ها در ولایت هرات کمبود امکانات و نبود امنیت در مناطق دور دست را از عمده­ترین چالش ها برای انجام فعالیت شان می دانند.

آنان می گویند: مصئونیت شغلی ندارند و از دولت می خواهند تا در این زمینه توجه نماید.


گفتنیست دوازدهم ماه می مصادف است با روز جهانی نرسینگ و مسئولان انستیوت علوم صحی ولایت هرات از برگزاری محفل بزرگی به منظور تجلیل این روز در این ولایت سخن می زنند.

گزارشی از معروف عطایی