گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

شش میلیون کاربر انترنت در افغانستان


.

شماری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در افغانستان شکایت دارند که نبود قانونی برای مدیریت و کاربرد این شبکه ها در افغانستان سبب شده است که افراد عادی بتوانند صفحات و حساب‌های کاربران را هک کرده و به معلومات شخصی افراد دسترسی پیدا کنند.

کریم احمدی کاربر شبکه‌های اجتماعی مدعی است که فیسبوک و تویتر وی چندین بار هک شده است. او می‌گوید که اگر استفاده از این ابزار قانونمند نشود، دردسر بزرگی هم برای افراد و هم برای دولت خلق خواهد شد.

تازه ترین مورد، هک شدن تویتر عبدالله عبدالله رئیس اجرائیۀ حکومت وحدت ملی افغانستان است. هکرانی که خود را "گروه هکران ارواح" می نامند دو روز پیش برای حدود ۲۴ ساعت کنترول تویتر آقای عبدالله را مختل ساخته بودند.

اما شبکه‌های اجتماعی نقش عمده را در فعالیت‌های مدنی، دادخواهی و مظاهرات در افغانستان بازی می کند. طرفداران جنبش روشنایی، هفتۀ گذشته برای آوردن فشار بر حکومت به خاطر تغییر مسیر انتقال برق وارداتی ترکمنستان از مسیر سالنگ به سوی بامیان، توفان تویتری را راه انداختند.

در هفتۀ روان، شماری از فعالان مدنی و فعالان اجتماعی، کمپاینی را علیه تعصبات قومی میان کاربران شبکه های اجتماعی راه اندازی کرده اند.

یاسین صمیم سخنگوی وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی می گوید که دولت قانون مبارزه با جرایم سایبری، قانون معاملات الکترونیکی، قانون امضای الکترونیکی را تهیه کرده است که به گفتۀ وی هم اکنون در کمیته تقنین وزارت عدلیه زیر بررسی قرار دارد.

با اینحال، ریاست امنیت معلومات در چارچوب وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی برای رسیده‌گی به شکایت‌های کاربران افغان در شبکه‌های اجتماعی ایجاد شده است.

صدیق‌الله توحیدی مسؤول دیده‌بان رسانه‌های افغانستان ابراز امیدواری کرد که با تعدیل قانون رسانه‌های همگانی افغانستان، مسایل مرتبط با شبکه‌های اجتماعی نیز در آن گنجانده شود. او می‌گوید که قانونمندتر شدن کاربرد شبکه‌های اجتماعی موثریت آن را بیشتر ساخته و زمینۀ سوء استفاده از این ابزار را محدود می‌سازد.

فیسبوک، تویتر، انستاگرام، تلگرام، لینکدن، وایبر، وتس اپ و یوتیوب معمول‌ترین شبکه‌های اجتماعی در افغانستان است.

بر اساس ارقام وزارت مخابرات و تکنالوژی معلوماتی، از جمع شش میلیون کاربر انترنت و شبکه‌های اجتماعی در افغانستان، ۸۷ درصد از فیسبوک، پنج درصد از تویتر و دو تا سه درصد از یوتیوب و متباقی از تگرام، گوگل پلس، انستاگرام و دیگر شبکه‌های اجتماعی کار می‌گیرند.

صدای آمریکا