گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

حدود 160 مکتب در غرب کشور مسدود است

مسئولان معارف ولایات غربی کشور از مسدود بودن نزدیک به 160 مکتب در این حوزه خبر میدهند. جنگ و نا امنی، کمبود معلم و تجهیزات درسی از مهمترین دلایل مسدود بودن این مکاتب عنوان میشود.

در همین حال مسئولان کمیسوین مستقل حقوق بشر در حوزه غرب کشور از مسدود بودن این مکاتب ابراز نگرانی نموده میگویند: در حال حاضر حدود 50 درصد از اطفال واجد شرایط ازرفتن به مکتب در این حوزه محروم هستند.

ملکه رسولی مسئول بخش اطفال این کمیسیون به کلید گفت: نبود مکاتب، جنگ و نا امنی، فقر اقتصادی و بی توجهی خانواده ها به درس و تعلیم اطفال، سبب شده تا حدود50 درصد اطفال واجد شرایط از حق درس و تعلیم محروم بمانند.

وی افزود: بیشتر اطفال محروم از مکتب در ولسوالی های دور دست و نا امن زنده گی میکنند که تا کنون دولت به وضعیت شان توجه چندانی نداشته است.

در همین حال عبدالحی خطیبی سخنگوی والی غور میگوید: هم اکنون نزدیک به 60 باب مکتب در مناطق نا امن این ولایت مسدود بوده و در این زمینه 27 هزار شاگرد از رفتن به مکتب محروم هستند.

وی افزود: هم اکنون معارف این ولایت 230 هزار شاگرد دارد که این شاگردان نیز با مشکلات زیادی از جمله کمبود کتب درسی، تعمیر و معلم مسلکی روبرو اند.

عبدالقیوم ساجد رئیس معارف ولایت بادغیس در تماس تلفنی به کلید گفت: هم اکنون نزدیک به 40 باب مکتب در این ولایت مسدود است و حدود 30 درصد از  اطفال واجد شرایط ، از حق رفتن به مکتب محروم می باشند.

وی افزود:  مکاتب مسدود شده  به دلیل نا امنی، در ولسوالی های بالا مرغاب، مقر و آبکمری این ولایت موقعیت دارد.

آقای ساجد همچنان از مشکلات عمده معارف ولایت بادغیس سخن زده میگوید: از مجموع 476 باب مکتب این ولایت تنها 160 باب مکتب آن تعمیر دارد و در متباقی مکاتب شاگردان در فضای باز درس میخوانند.

در فراه نیز حدود 40 باب مکتب مسدود گفته میشود.

محمد صابر فاروقی رئیس معارف ولایت فراه در تماس تلفنی به کلید گفت: این مکاتب که عمده تا در ولسوالی پشت کوه موقعیت دارد به دلیل مشکلات امنیتی و نبود معلم حتی فارغ صنف دوازده مسدود است.

اقای فاروقی  تصریح نمود: هم اکنون معارف ولایت فراه 150 هزار شاگرد دارد، اما هنوز هم نزدیک به 40 درصد از اطفال واجد شرایط مکتب در این ولایت، به دلیل نا امنی به مکاتب دست رسی ندارند.

وی کمبود کتب درسی، معلم مسلکی و تجهیزات درسی را از عمده ترین چالش های معارف این ولایت عنوان نمود.

هرات یکی دیگر از ولایات غربی کشور است، نظر به گفته های مسئولان ریاست معارف این ولایت هم اکنون حدود 18 باب مکتب در ولسوالی های زنده جان و شیندند مسدود می باشد.

عزیز الرحمن سروری سرپرست ریاست معارف ولایت هرات در مصاحبه اختصاصی به کلید گفت: در حال حاضر 75 درصد اطفال واجد شرایط که شمار شان به بیش از 900 هزار میرسد در این ولایت مصروف درس و تعلیم هستند.

گفتنیست از 15 سال بدین سو میلیون ها دالر صرف تعلیم وتربیه در حوزه غرب کشور شده مگر با آنهم به گفته مسولان کمیسیون مستقل حقوق بشر حدود نیمی از اطفال دراین حوزه از رفتن به مکتب محروم اند.

گزارشی از معروف عطایی

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.