گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

تشویق به اشتراک درانتخابات پارلمانی پیش رو


انتخابات اخیر ریاست جمهوری کشور که دوسال قبل برگزار شد یکی از پر چالش ترین وجنجالی ترین انتخابات درسطح جهان خوانده شد.

آنچه عدم شفافیت در این پروسه ازسوی بسیاری ازمردم خوانده میشود سبب شده است تا به گفته آنان علاقمندی شان به اشتراک درانتخابات های آینده کمترشود.

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات آینده پارلمانی نهاد های مختلف در تلاش اند تامردم را به اشتراک درانتخابات تشیویق کنند.

روز سه شنبه نهاد ملی و اجتماعی جوانان افغانستان به  منظور تشویق مردم به ویژه جوانان، به  خاطر اشتراک در انتخابات آینده همایشی را در ولایت هرات برگزار نمود.

اسدالله بیرنگ مسئول نهاد ملی واجتماعی جوانان افغانستان دراین همایش گفت: چالش های انتخابات قبلی باعث شد تا کمتر فردی به شفاف بودن انتخابات آینده باور مند باشد.

وی تاکید دارد با این وجود نیاز است تا نهاد های مختلف و فعالان جامعه مدنی به خاطر تشویق مردم در زمینه اشتراک به انتخابات آینده پارلمانی، برنامه هایی را روی دست گیرند.


به اساس قانون انتخابات ولسی جرگه باید در اول ماه سرطان سال گذشته برگزار میشد اما با گذشته نزدیک به یک سال هنوز هم  زمان برگزاری انتخابات آینده ولسی جرگه مشخص نشده است.

اصلاحات در کمیسیون های انتخاباتی و تعدیل قانون انتخابات از موضوعاتی گفته میشود که  مانع برگزاری انتخابات ولسی جرگه در زمان مشخص آن شده است.

در همین حال داوود صدیق زاد رئیس کمیسیون مستقل انتخابات ولایت هرات از آمادگی ها برای برگزاری انتخابات آینده سخن زده میگوید: این کمیسیون امکانات مورد نیاز برگزاری انتخابات در این ولایت را دراختیاردارد.


تامین امنیت یکی از چالش های دیگر فرا راه برگزاری انتخابات آینده پارلمانی می باشد.

اما سمونوال علاوالدین خان معاون اداری قومندانی امنیه هرات که دراین همایش حضورداشت گفت : نیرو های امنیتی در این ولایت به منظور تامین امنیت انتخابات پیش رو تمام آماده گی ها را روی دست دارند.


لعل محمد تیموری یکتن از آگاهان امور به این باور است تا زمانیکه اصلاحات جدی در کمیسیون های انتخاباتی کشور صورت نگیرد مردم به برگزاری انتخابات شفاف باور نخواهند داشت ومیزان مشارکت مردم نیزدرانتخابات پیش روکمرنگ خواهد بود.

وی همچنان  بر بهبود وضع امنیتی در کشور تاکید دارد و میگوید: با وضع امنیتی کنونی برگزاری انتخابات پارلمانی در سراسر کشور کار دشواری خواهدبود.


در حالیکه اصلاحات در کمیسیون های انتخاباتی کشور جزء تفاهمنامه سران حکومت وحدت ملی بود اما با گذشته نزدیک به دو سال از آغازکارحکومت وحدت ملی  ازآوردن اصلاحات درکمیسیون های انتخاباتی خبری نیست

گزارشی از معروف عطایی

برگزاری جشن سمنک برای همبستگی زنان در ولایت هرات


جشن سمنک یکی از جشن های پر ارزش در تاریخ  و فرهنگ ماست که از زمانه های دور در کشور رواج دارد.

هر چند این جشن همواره به استقبال از سال نو برگزار میشود اما اینبار ده ها تن از زنان در ولایت هرات به منظور همبستگی زنان جشن سنمک برگزار نمودند.

این جشن روز دوشنبه  با حضور ده ها تن از زنان در مرکز تجاری خدیجه الکبری شهر هرات برگزار شد.

نفس گل جامی مسئول مرکز تجارتی خدیجه الکبری و برگزار کننده این جشن، هدف از برگزاری  آنرا ایجاد همبستگی و اتحاد میان زنان  در ولایت هرات می گوید.

وی هر چند از فراهم شدن زمینه کاری برای شماری از نان در ولایت هرات خرسند به نظر می رسد اما تاکید دارد که برای تشویق زنان در عرصه های مختلف، به ویژه تجارت نیاز به حمایت بیشتر دولت می باشد.


شماری از زنانی که در این جشن اشتراک نمودند، سمنک را یکی از عنعنات گذشته تاریخ کشور می دانند و می گویند: رسم است که در جریان پختن سنمک زنان و دختران برای برآورده شدن آرزو های شان دعا می کنند.

آنان صلح و ثبات و بهبود وضعیت زنان در افغانستان را از آروز های خود می دانند و از مسئولان نیز خواهان توجه در راستای بهبود وضعیت زنان در کشور مییباشند.


گفتنیست مرکز خدیجه الکبری جایی که مراسم سمنک در آن برگزار شده، تنها مکان فروش تولیدات دستی زنان تجارت پیشه ولایت هرات می باشد.

صدیقه تمسکی مسئول یکی از شرکت های تجارتی در هرات، برگزاری چنین برنامه هایی را به منظور بازار یابی برای تولیدات دستی زنان تجارت پیشه در این ولایت موثر می داند.

او می گوید: هم اکنون ده ها زن تجارت پیشه در ولایت هرات فعالیت دارند اما از سوی دولت کمتر مورد حمایت قرار میگیرند.


گفتنیست آماده کردن سمنک یکی از رسوم پر طرف‌دار جشن نوروز در افغانستان است که توسط زنان و دختران اجرا می‌شود دراین مراسم شماری از زنان و دختران گرد هم جمع می شوند و با خواندن سرودهایی از سال نو استقبال می کنند.

گزارشی از معروف عطایی

کارپروزژه خط آهن هرات - خواف تا آخر سال جاری شمسی به اتمام میرسد

افغانستان یکی از کشورهای محاط به خشکه قاره آسیا محسوب می شود و از آنجا که به دریا راه ندارد، مسیرهای تجاری آن نیز به زمینی و هوایی محدود می شود.

توجه بیشتر به  ایجاد راه های مواصلاتی یکی از عمده ترین مواردی است که می تواند روند رشد تجارت و اقتصاد را در کشور پر رنگ تر کند.

خط آهن هرات - خواف نیز از جمله همین پروژه های بزرگ اقتصادی می باشد که در سال 1385 با کمک ایران آغاز شد.

این خط آهن به طول 130 کلیومتر ایران را به افغانستان وصل می سازد و گفته می شود کار احداث این پروژه در ایران تمام شده ولی در افغانستان تاکنون تکمیل نشده است.

نبود بودجه برای ادامه کار ساخت خط آهن هرات - خواف یکی از عمده ترین دلایل عدم تکمیل آن عنوان شده است.

با این وجود به تازه گی سفیر ایتالیا در سفری به ولایت هرات، وعده کمک 40 میلیون یورویی برای ساخت این خط آهن داده است.

جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات میگوید: قرار است این کمک کشور ایتالیا به زودی در اختیار دولت افغانستان قرار گیرد و برای تکمیل پروژه خط آهن هرات - خواف به مصرف برسد.

وی علاوه می کند که کارهای زیر ساخت این خط آهن در ولایت هرات که از قریه "روزنک ولسوالی غوریان" شروع تا میدان هوایی ختم میشود انجام شده و بخش های دیگری از این پروژه در ولایت هرات باقی مانده است.


خط آهن هرات - خواف از چهار قطعه تشکیل شده که سه قطعه آن با هزینه 75 میلیون دالر از کمک های بلاعوض ایران و بانک جهانی ساخته شده و قطعه چهارم از ولسوالی غوریان آغاز و تا شهرک صنعتی هرات ادامه خواهد یافت.

انجینیر حبیب الله تیموری رئیس فواعد عامه هرات می گوید: تلاش ها بخاطر تکمیل این پروژه جریان دارد و احتمال دارد تا آخر سالجاری کار این پروژه مهم اقتصادی به پایان برسد.


با تکمیل پروژه خط آهن هرات - خواف، غرب افغانستان برای نخستین بار، دارای خط آهن می شود و از طریق، راه آهن هرات – خواف، به شبکه راه آهن ترکیه- اروپا و همچنین بندرهای ایران در خلیج فارس متصل می گردد.

برخی آگاهان امور اقتصادی در هرات به این باورند، خط آهن هرات - خواف از جمله پروژه های زیربنایی اقتصادی به شمار می رود که توسط آن سهولت های زیادی برای انتقال اموال تجارتی به میان خواهد آمد.


از سویی هم باشنده های ولسوالی غوریان هرات، بر تامین امنیت و همکاری برای ساخت هر چه زود تر این خط آهن وعده می دهند.

مولوی عبدالحمید یکی از بزرگان قوم در ولسوالی غوریان هرات، از دولت می خواهد تا روند ساخت این خط آهن را تسریع بخشیده و کار آن را زودتر به پایان برساند.


گفتنیست، خط آهن هرات – خواف، 130 کیلومتر طول دارد که 70 کیلومتر آن در کشور ایران و 60 کیلومتر دیگر آن تا پایان سالجاری در افغانستان به پایان خواهد رسید.

گزارشی از معروف عطایی

سربازان معتاد به مواد مخدر، از صفوف پولیس ملی اخراج می گردند

موجودیت افراد معتاد به مواد مخدر در صفوف پولیس ولایت هرات یکی ازمواردی بوده که نگرانی شماری ازشهروندان و نمایند های مردم در شورای ولایتی این ولایت را به همراه داشته است.

اما ظاهرا مقام های  امنیتی کشور برنامه یی را به منظور  شناسایی سربازان پولیس معتاد به مواد مخدر را روی دست گرفته و تصمیم دارند تا تمامی سربازان پولیس که معتاد به مواد مخدر هستند تداوی ویا اخراج نمایند.

مسئولان قوماندانی امنیه  ولایت هرات میگویند: در 5 سال اخیر حدود 60 تن از سربازانی که آغشته به مواد مخدر بوده اند تداوی و شماری هم به دلیل روی آوردن دوباره به اعتیاد از صفوف نیرو های امنیتی اخراج شدند.

عبدالروف احمدی سخنگوی قوماندانی امنیه هرات در مصاحبه اختصاصی به کلید گفت: همه ساله تمامی سربازان پولیس در هرات تست مواد مخدر می شوند تا در صورت مبتلا بودن به این مواد،  تداوی شوند.

وی می افزاید: هم اکنون این تست در ولایت هرات جریان دارد و در دو سال اخیر هیچ سرباز پولیس که آغشته به مواد مخدر باشد در صفوف پولیس ولایت هرات دیده نشده است.


صدیق صدیقی سخنگوی وزارت امور داخله کشور نیز هفته گذشته در سفری به ولایت هرات گفت:  هر چند شمار اندکی از نیرو های پولیس کشور معتاد به موادمخدر اند اما با آنهم این وزارت در تلاش است تا این افراد را از از صفوف نیرو های پولیس اخراج نماید.

وی تاکید نمودکه  روند جلب و جذب نیرو های پولیس به اساس سیستم بایمتریک صورت میگرد و  افرادی که معتاد به مواد مخدر باشند جذب نیروهای امنیتی نمیشوند.


با انکه مسئولان امنیتی از اخراج سربازان معتاد به مواد مخدر از صفوف نیرو های امنیتی سخن می زنند اما شماری از نماینده های مردم در شورای ولایتی هرات نسبت به این گفته های مسئولان امنیتی بی باورند.

توریالی طاهری عضو شورای ولایتی هرات میگوید:  هم اکنون شماری از نیرو های امنیتی در صفوف پولیس ولایت هرات معتاد به مواد مخدر می باشند اما مسئولان امنیتی در زمینه اخراج انان ازصوف نیروهای امنیتی تاکنون کاری نکردنده اند.


شماری از شهروندان هرات نیز  ازمعتاد بودن  برخی سربازان پولیس انتقاد نموده میگویند سربازان معتاد یاتداوی شوند ویاهم ازصفوف نیروهای امنیتی اخراج  شوند.

این شهروندان تاکید دارند که این سربازان پولیس به دلیل اعتیادشان نمی توانند به صورت درست ایفای وظیفه نمایند.


گفتنیست حضور سربازان معتاد به مواد مخدر در صفوف نیرو های امنیتی تازه گی ندارد بلکه قبل از این نیز انتقادهای مبنی بر حضور افراد معتاد در صفوف پولیس  ملی وجود داشت واین بار دیده شود که آیا سربازان معتاد به مواد مخدر از صفوف نیرو های امنیتی جدا خواهند شد ؟

گزارشی از معروف عطایی