گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

سیاست رئیس جمهور جدید امریکا در قبال افغانستان چه خواهد بود؟

امریکا یکی از قدرت های بزرگ جهان و یکی از حامیان اصلی افغانستان حد اقل در15 سال گذشته بوده است از این لحاظ انتخابات و روی کار آمدن رئیس جمهور جدید این کشور برای بسیاری از کشورهای جهان وافغانستان از اهمیت ویژه برخور دارد است.

با آنکه دو نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری امریکا هیلاری کلنتن  از حزب دموکرات ها و ودونالد ترامپ از جمهوری خواهان در مبازرات انتخاباتی شان در مورد مسایل افغانستان کم تر پرداختند اما به گفته شماری از آگاهان امور افغانستان باید یکی از اولیت های مهم برای ریس جمهور آینده امریکا باشد.

به گفته این آگاهان هزینه هنگفت مالی وجانی امریکا در 15 سال گذشته درافغانستان ایجاب میکند تا افغانستان در صدر اجندای ریس جمهور امریکا باشد که قرار است به زودی با رای مردم به کاخ سفید برود.

محمد رفیق شهیر ریس شورای متخصصان هرات میگوید:با رفتن هیلاری کلینتون ویا دونالد ترامپ به کاخ سفید سیاست خارخی آن در قبال افغانستان تغییر نخواهد کرد.

احمد غنی خسروی استاد پوهنتون هرات میگوید: امریکا یکی از حامیان اصلی افغانستان است که وعده کمک و همکاری را تا سال 2020 داده است و ازینرو با انتخاب هر یک از این دو نامزد به کرسی ریاست جمهوری، این کمک هاقطع نمیگردد.

به گفته وی: از اینجایی که دونالد ترامپ نامزد حزب جمهوری خواه انتخابات ریاست جمهوری امریکا اظهارات تند و ناخوشایندی در مورد مسلمانان، مهاجران، زنان و سیاه پوستان داشته است چانس برنده شدن هلاری کلنتن برای کرسی ریاست جمهوری آن کشور بیشتر است.

در همین حال شماری از باشنده های غرب کشور که به گفته ی خودشان مناظره های دو نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری امریکا را تعقیب نمودند دیده گاه های مختلف دارند.

برخی از انان میگویند: هلاری کلنتن سیاست بهتری در راستای مبارزه با تروریزم دارد و میتواند برای بهبود اوضاع امنیتی افغانستان نیز تصمیم بهتری بگیرد.

اما عده ای دیگر دونالد ترامپ را چهره تاثیر گذار در زمینه تحول برای بهبود اوضاع امنیتی جهان به ویژه افغانستان میگویند.

ازسوی هم برخی از فعالین مدنی حوزه غرب کشور معتقدند که رویکرد نامزدان پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری امریکا بر تامین صلح و بهبود وضعیت حقوق بشری در کشور های جهان میتواند اثر گذار باشد.

گفتنیست که در انتخابات ریاست جمهوری امریکا هیلاری کلینتون از حزب دموکرات ها، دونالد ترامپ از حزب جمهوری خواه ،گاری جانسن از حزب آزادیخواه، جیل ستاین از حزب سبز و ایوان مک مولن سیاسمتدار مستقل بر سر احراز کرسی ریاست جمهوری رقابت میکنند.

گزارشی از معروف عطایی


 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.