گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

30 درصد از اطفال هرات دچار سوء تغذیه هستند


مسئولان اداره یونسیف در هرات می گویند: 30 درصد اطفال این ولایت دچار سوء تغذیه هستند.

روز سه شنبه اداره یونسف سازمان ملل متحد با همکاری ریاست صحت عامه و یکی از پوهنتون های خصوصی در هرات نشستی را جهت مبارزه علیه سوء تغذیه اطفال راه اندازی کردند.


احمد نوزادی مسئول مشارکت های مدنی یونیسف در هرات گفت: در نتجیه گسترش خدمات صحی امار اطفال مبتلا به سوء تغذیه در افغانستان کاهش یافته ولی هنوز هم بیش از 40 درصد اطفال افغانستان و 30 درصد اطفال در ولایت هرات مبتلا به سوء تغذیه هستند.

وی دلیل این وضعیت را عدم استفاده از مواد غذایی مفید و دارای پروتین کافی  عنوان کرد.

او برگزاری این نشست را جهت آکاهی مردم و محصلین در جلوگیری از سوء تغذیه مفید دانسته تاکید کرد، یونسیف در تلاش از بین بردن سوء تغذیه اطفال است.

در همین حال مسئولان پوهنتون خصوصی غالب از برنامه های شان جهت آگاهی مردم در مورد سوء تغذیه و مبارزه به آن سخن می زنند.

داکتر سید عظیم فقیری معاون علمی این پوهنتون می گوید: عدم استفاده اکثر اطفال از شیر مادر یکی از دلایل موجودیت رقم بالای واقعات سوء تغذیه نزد اطفال در هرات می باشد.

وی علاوه نمود: قرار است در در هفت روز آینده جهت آگاهی بیشتر مردم از سوء تغذیه برنامه هایی از طریق این پوهنتون راه اندازی شود.


داکتر نجیب الله نبیل مشاور تخنیکی ریاست صحت عامه ولایت هرات سوءتغذیه را دو شکل خوانده تاکید نمود، اکثریت اطفال در هرات دچار شکل حاد و مزمن آن هستند نوعی که باعث می شود اطفال بعد از صحت یابی قد کوتاه باقی بمانند.

وی همچنان خاطر نشان کرد: عوامل زیادی در سوء تغذیه اطفال دخیل است که مهمترین آن ها عدم تغذیه کافی و درست اطفال از شیر مادر و فقر اقتصادی می باشد.


این در حالیستکه بر بنیاد آخرین آمارهای ارائه شده از سوی وزارت صحت عامه کشور نزدیک به یک میلیون طفل در افغانستان دچار سوء تغذیه هستند که این رقم 41 درصد کل اطفال کشور را تشکیل می دهد.

گزارشی از معروف عطایی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.