گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

برگزاری جشن سمنک برای همبستگی زنان در ولایت هرات


جشن سمنک یکی از جشن های پر ارزش در تاریخ  و فرهنگ ماست که از زمانه های دور در کشور رواج دارد.

هر چند این جشن همواره به استقبال از سال نو برگزار میشود اما اینبار ده ها تن از زنان در ولایت هرات به منظور همبستگی زنان جشن سنمک برگزار نمودند.

این جشن روز دوشنبه  با حضور ده ها تن از زنان در مرکز تجاری خدیجه الکبری شهر هرات برگزار شد.

نفس گل جامی مسئول مرکز تجارتی خدیجه الکبری و برگزار کننده این جشن، هدف از برگزاری  آنرا ایجاد همبستگی و اتحاد میان زنان  در ولایت هرات می گوید.

وی هر چند از فراهم شدن زمینه کاری برای شماری از نان در ولایت هرات خرسند به نظر می رسد اما تاکید دارد که برای تشویق زنان در عرصه های مختلف، به ویژه تجارت نیاز به حمایت بیشتر دولت می باشد.


شماری از زنانی که در این جشن اشتراک نمودند، سمنک را یکی از عنعنات گذشته تاریخ کشور می دانند و می گویند: رسم است که در جریان پختن سنمک زنان و دختران برای برآورده شدن آرزو های شان دعا می کنند.

آنان صلح و ثبات و بهبود وضعیت زنان در افغانستان را از آروز های خود می دانند و از مسئولان نیز خواهان توجه در راستای بهبود وضعیت زنان در کشور مییباشند.


گفتنیست مرکز خدیجه الکبری جایی که مراسم سمنک در آن برگزار شده، تنها مکان فروش تولیدات دستی زنان تجارت پیشه ولایت هرات می باشد.

صدیقه تمسکی مسئول یکی از شرکت های تجارتی در هرات، برگزاری چنین برنامه هایی را به منظور بازار یابی برای تولیدات دستی زنان تجارت پیشه در این ولایت موثر می داند.

او می گوید: هم اکنون ده ها زن تجارت پیشه در ولایت هرات فعالیت دارند اما از سوی دولت کمتر مورد حمایت قرار میگیرند.


گفتنیست آماده کردن سمنک یکی از رسوم پر طرف‌دار جشن نوروز در افغانستان است که توسط زنان و دختران اجرا می‌شود دراین مراسم شماری از زنان و دختران گرد هم جمع می شوند و با خواندن سرودهایی از سال نو استقبال می کنند.

گزارشی از معروف عطایی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.