گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ
گزارش های خبری

گزارش های خبری

مهم ترین گزارش های روز در این وبلاگ

تشویق به اشتراک درانتخابات پارلمانی پیش رو


انتخابات اخیر ریاست جمهوری کشور که دوسال قبل برگزار شد یکی از پر چالش ترین وجنجالی ترین انتخابات درسطح جهان خوانده شد.

آنچه عدم شفافیت در این پروسه ازسوی بسیاری ازمردم خوانده میشود سبب شده است تا به گفته آنان علاقمندی شان به اشتراک درانتخابات های آینده کمترشود.

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات آینده پارلمانی نهاد های مختلف در تلاش اند تامردم را به اشتراک درانتخابات تشیویق کنند.

روز سه شنبه نهاد ملی و اجتماعی جوانان افغانستان به  منظور تشویق مردم به ویژه جوانان، به  خاطر اشتراک در انتخابات آینده همایشی را در ولایت هرات برگزار نمود.

اسدالله بیرنگ مسئول نهاد ملی واجتماعی جوانان افغانستان دراین همایش گفت: چالش های انتخابات قبلی باعث شد تا کمتر فردی به شفاف بودن انتخابات آینده باور مند باشد.

وی تاکید دارد با این وجود نیاز است تا نهاد های مختلف و فعالان جامعه مدنی به خاطر تشویق مردم در زمینه اشتراک به انتخابات آینده پارلمانی، برنامه هایی را روی دست گیرند.


به اساس قانون انتخابات ولسی جرگه باید در اول ماه سرطان سال گذشته برگزار میشد اما با گذشته نزدیک به یک سال هنوز هم  زمان برگزاری انتخابات آینده ولسی جرگه مشخص نشده است.

اصلاحات در کمیسیون های انتخاباتی و تعدیل قانون انتخابات از موضوعاتی گفته میشود که  مانع برگزاری انتخابات ولسی جرگه در زمان مشخص آن شده است.

در همین حال داوود صدیق زاد رئیس کمیسیون مستقل انتخابات ولایت هرات از آمادگی ها برای برگزاری انتخابات آینده سخن زده میگوید: این کمیسیون امکانات مورد نیاز برگزاری انتخابات در این ولایت را دراختیاردارد.


تامین امنیت یکی از چالش های دیگر فرا راه برگزاری انتخابات آینده پارلمانی می باشد.

اما سمونوال علاوالدین خان معاون اداری قومندانی امنیه هرات که دراین همایش حضورداشت گفت : نیرو های امنیتی در این ولایت به منظور تامین امنیت انتخابات پیش رو تمام آماده گی ها را روی دست دارند.


لعل محمد تیموری یکتن از آگاهان امور به این باور است تا زمانیکه اصلاحات جدی در کمیسیون های انتخاباتی کشور صورت نگیرد مردم به برگزاری انتخابات شفاف باور نخواهند داشت ومیزان مشارکت مردم نیزدرانتخابات پیش روکمرنگ خواهد بود.

وی همچنان  بر بهبود وضع امنیتی در کشور تاکید دارد و میگوید: با وضع امنیتی کنونی برگزاری انتخابات پارلمانی در سراسر کشور کار دشواری خواهدبود.


در حالیکه اصلاحات در کمیسیون های انتخاباتی کشور جزء تفاهمنامه سران حکومت وحدت ملی بود اما با گذشته نزدیک به دو سال از آغازکارحکومت وحدت ملی  ازآوردن اصلاحات درکمیسیون های انتخاباتی خبری نیست

گزارشی از معروف عطایی

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.