ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | ||||||
2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
30 |
ضعف در ارائه خدمات بانکی از عمدترین چالش های بانک ها در افغانستان به ویژه در ولایت هرات خوانده میشود که این موضوع سبب شده تا اعتماد مردم نسبت به بانک ها کمتر شود.
در همین حال روز دوشنبه ده ها تن از مشترکین کابل بانک جدید در مقابل نماینده گی این بانک در ساحه تانک مرکز هرات به دلیل آنچه عدم ارایه خدمات بانکی به موقع عنوان میکنند دست به اعتراض زدند.
معترضان که اکثریت شان معلم هستند میگویند: از ولسوالی های دور دست به منظور اخذ معاش خود آمده و در صف های طولانی انتظار میکشند، اما به دلیل کمبود کارمند، برخورد نامناسب موظفین امنیتی بانک و یا خراب بودن سیستمهای کامیپوتری بانک، موفق به اخذ معاش خود نمیشوند.
این افراد به دولت هشدار میدهند در صورتیکه مشکلات در ارایه خدمات بانکداری در هرات مرفوع نگردد دست به تظاهرات گسترده خواهند زد.
این در حالیست که چند روز قبل شماری از باشنده گان هرات در مقابل نماینده گی بانک ملی افغانستان در این ولایت نیز تجمع نموده و از کارکرد ضعیف کارمندان این بانک انتقاد نمودند.
در همین حال انور شاه یوسفی ریس بانکهای زون غرب کشور میگوید کمبود تشکیلات در بانکها و قطع و وصل های برق یکی از عوامل عمده تاخیر در ارایه خدمات بانکداری در ولایت هرات میباشد.
وی می افزاید روزانه برای نزدیک به 12 هزار تن از شهروندان هرات از سوی 37 نماینده گی بانکهای مختلف خدمات ارایه میشود.
با این وجود جیلانی فرهاد سخنگوی والی هرات میگوید: درپی افزایش شکایات کارمندان ادارات دولتی ولایت هرات مبنی برازدحام دربانک ها بخصوص شعبات کابل بانک ، جلسه اداری ولایت فیصله نمود تا به منظور برطرف شدن مشکلات کارمندان اداره های دولتی ، روند توزیع معاشات سراز روز سه شنبه الی فرارسیدن عید سعید فطر به شمول روزهای جمعه از ساعت شش صبح آغاز والی ساعت یک بعد ازظهر ادامه پیداکند.
با این حال شماری از نماینده های شورای ولایتی هرات نیز کندی روند ارائه خدمات بانک ها در هرات را یک چالش دانسته وتاکید دارند که در این زمینه با مقام های مسئول گفتگو خواهند کرد.
محمد انور عسکری یکتن از اعضای شورای ولایتی هرات میگوید: با وجود آنکه نیاز است تا بانک ها به منظور جلب اعتماد مردم روند ارائه خدمات خود را بهبود بخشند، اما این بانک ها نه تنها به این موضوع توجه ندارند بلکه در این زمینه روز به روز مشکلات بیشتر میشود.
وی تاکید دارد که این مشکل جدی است و باید برطرف شود.
احمد محب قادرنیا استاد پوهنځی اقتصاد پوهنتون هرات به این باور است که سر منشاء تمامی مشکلات و عدم اعتماد مردم به بانک ها، نبود روش های درست خدمات بانکی می باشد.
او می گوید: نیاز است تا به منظور بهبود روند ارائه خدمات بانک ها از سیستم ارائه خدمات به صورت غیر مستقیم استفاده نموده و در این زمینه به مردم نیز آگاهی دهی گردد.
در حالی شماری از مشترکین بانک ها در هرات از کندی ارائه خدمات بانکی در این ولایت انتقاد میکنند که قبل از این همواره مسئولان امور از بهبود این روند سخن گفته بودند.